زبان انگلیسی را می‌توان و رایج‌ترین زبان دنیا نامید. یادگیری انگلیسی، دریچه ارتباط با جهان را به روی کودکان می‌گشاید. از معروف‌ترین کتاب‌ها، فیلم‌ها، سریال‌ها، ترانه‌ها و انیمیشن‌ها گرفته تا معتبرترین منابع علمی و پژوهشی همگی به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند. علاوه بر این‌ها، اغلب مردم در سراسر نقاط دنیا می‌توانند به این زبان صحبت کنند. 

آموزش زبان کودکان.jpg


با توجه به توسعه اینترنت و ابزارهای ارتباطی موجود، دانستن زبان انگلیسی به کودکان کمک می‌کند بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی با افراد مختلف و ملیت‌های گوناگون ارتباط برقرار کنند. عوامل یاد شده، والدین را بر آن می‌دارد تا فرزندان‌ خود را با این زبان آشناتر کنند. 
 در این مطلب، علاوه بر تشریح اهمیت تمرکز بر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان و معرفی بهترین استراتژی‌ها برای انجام این کار قصد داریم ویژگی‌های بهترین آموزگاران دوره‌های زبان‌آموزی کودکان را بیان کنیم.

اهمیت تمرکز بر آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین امروزی است. دلیل این موضوع را می‌توان در رابطه دنیای امروز با زبان انگلیسی و همچنین، توانایی خارق‌العاده کودکان برای یادگیری این زبان دانست. دوران کودکی یکی از عجیب‌ترین و پربارترین دوره‌های زندگی است. در این برهه، مغز انسان تا چندین برابر بیش‌تر از دوران بزرگسالی آماده یادگیری زبان‌ها، علوم و مهارت‌های گوناگون است. 
مطالب آموخته شده در کودکی به عمیق‌ترین شکل ممکن در ذهن انسان باقی مانده و برای همیشه در خاطر او نقش می‌بندند. بسیاری از افراد، ذهن کودکان را به لوح سفیدی تشبیه کرده‌اند که هر چیزی را می‌توان روی آن ثبت کرد. به این معنا که باورها، چشم‌اندازها و ظرفیت‌های کودکان تحت تاثیر تجربیات تلخ و شیرین و روش‌های آموزشی پیشین قرار نداشته و توسط آن‌ها مخدوش نشده‌اند. 
برخلاف بزرگسالی، انگیزه‌ها در سنین کودکی نقش چندانی را در آموزش ایفا نمی‌کنند. به همین دلیل، کودکان بدون توجه به کاربرد و دلایل یادگیری، کلیه مطالب و منابعی که در اختیارشان قرار می‌گیرد را جذب می‌کنند و به‌صورت خودکار در مناسب‌ترین موقعیت‌ها به‌کار می‌گیرند. با توجه به آن‌چه گفته شد، می‌توان اهمیت تمرکز بر آموزش زبان در سنین کودکی را درک کرد. 

کاربردی‌ترین استراتژی‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان بسته به روحیات، نوع شخصیت، گروه سنی و توانایی‌های منحصربه‌فرد هر یک می‌تواند با استفاده از روش‌های متفاوتی انجام گیرد. با این حال، تجربه نشان داده است که به‌کارگیری استراتژی‌های زبان‌آموزی زیر می‌تواند روند آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را به امری جذاب، مفرح و تاثیرگذار تبدیل کند. این استراتژی‌ها عبارتند از:

۱. تمرکز بر سرگرمی

سرگرمی و تفریح یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی است که آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را ممکن می‌کند. بسیاری از افراد حضور در یک کلاس زبان انگلیسی خشک و خسته‌کننده را در کودکی تجربه کرده و بی‌فایده بودن آن‌ را با تمام وجود باور کرده‌اند. ایجاد فضایی سرگرم‌کننده و جذاب برای آموزش زبان به روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است. از آن میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بازی

آموزش غیرمستقیم زبان در حین بازی یکی از بهترین روش‌هایی است که بازدهی بسیار زیادی را ایجاد می‌کند. طبیعتا، نوع بازی باید با گروه سنی کودکان و توانایی‌ها و علایق آن‌ها سازگار باشد. برای مثال، بازی‌هایی نظیر پانتومیم و دیکشنری تصویری بیشتر برای کودکان گروه‌های سنی بالاتر با دایره واژگان گسترده‌تر مناسب هستند. از سوی دیگر، بازی‌هایی مثل پیدا کردن رنگ، بیست سوالی و «وایسا اگر…» می‌تواند برای خردسالان سرگرم‌کننده و جالب باشد.

• خلاقیت

استفاده از روش‌های خلاقانه می‌تواند یادگیری مکالمه زبان انگلیسی برای کودکان را به طبیعی‌ترین و شادترین شکلی امکان‌پذیر کند. برای مثال، برگزاری کارگاه‌های آشپزی، درست کردن کلاژ و انجام کلیه فعالیت‌های هنری را می‌توان از بهترین راه‌هایی دانست که یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان را به فرآیندی جذاب تبدیل می‌کنند.

ایجاد فضایی پر جنب‌وجوش

کلاس زبان انگلیسی برای کودکان اگر با جنب‌وجوش و فعالیت زیاد همراه باشد می‌تواند هر کودکی را به یادگیری زبان علاقه‌مند کند. به اعتقاد خانم ماریا مونته‌سوری، ارائه‌دهنده روش پرورش حواس و رشد کودک از طریق آموزش، یادگیری در محیط‌های راکد و کم‌تحرک بازدهی قابل توجهی را برای خردسالان به‌همراه نخواهند داشت. 
در واقع، مشارکت کل بدن در فرآیند یادگیری زبان یکی از مفیدترین روش‌های آموزشی است. هر چه زبان‌آموزان بیش‌تر حرکت کنند، بهتر و سریع‌تر می‌توانند مطالب را درک کرده و اطلاعات را به‌خاطر بسپارند. پاسخ فیزیکی کامل (TPR) یکی از بهترین تکنیک‌های آموزش زبان انگلیسی برای کودکان است. در این تکنیک، کودکان با دنبال کردن دستورالعمل‌ها، تقلید از حرکات معلم، استفاده از فلش‌کارت‌ها و شرکت در بحث‌ها و گفت‌وگوها می‌توانند در کلاس مشارکت کنند. 

۲. اجتناب از تحت فشار قرار دادن کودکان

یادگیری بسیاری از جنبه‌های زبان انگلیسی برای کودکان به مراتب ساده‌تر از بزرگسالان است. در واقع، بچه‌ها زبان‌های خارجی را طی یک فرآیند طبیعی فرامی‌گیرند. بنابراین، به‌جای تاکید بر خطاهای ریز و درشت کودکان و کم‌کردن نمره بابت هر یک از آن‌ها بهتر است بر تکرار کلمات و ساختارهای درست و ایجاد مشارکت برای یافتن پاسخ‌های صحیح تمرکز شده و از این طریق، الگوسازی شود. 

کلاس زبان کودکان

ویژگی‌های بهترین آموزگاران زبان انگلیسی برای کودکان

وقتی صحبت از آموزش زبان انگلیسی برای کودکان به میان می‌آید، نمی‌توان نقش معلم‌ها را نادیده گرفت. در واقع، یک زبان جدید شامل مجموعه‌ای از واژگان، ساختارها و تلفظ‌های تازه بوده و یادگیری آن برای بچه‌ها به مراتب دشوارتر از فراگیری هر مهارت دیگری است. در اصل، وظیفه هدایت، راهنمایی، آموزش و کمک به کودکان برای مقابله با این چالش‌ها از اصلی‌ترین وظایف مدرسان زبان به حساب می‌آیند. بنابراین، مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد را می‌توان چنین برشمرد:

• صبور بودن

اغلب بچه‌ها بازیگوش و کنجکاو هستند و به‌سختی می‌توانند برای مدتی طولانی روی یک موضوع تمرکز کنند. تقریبا غیرممکن است که این موجودات نازنین برای مدتی در جای خود ساکت بنشینند. بنابراین، صبور بودن یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که ادامه روند آموزش را برای آموزگاران امکان‌پذیر می‌کند. 

• خلاق بودن

معلمان باید کلاس زبان انگلیسی برای کودکان را به خلاقانه‌ترین شکل ممکن برگزار کنند. استفاده از روش‌های خلاقانه در بهبود فرآیند یادگیری، تقویت قوه تخیل و استفاده بهینه از مواد آموزشی تاثیرگذار است.

• پرانرژی بودن

مدرسان دوره‌های زبان انگلیسی برای کودکان باید شاد، شوخ طبع و پرانرژی باشند. در واقع، این افراد با ایجاد فضایی سرگرم‌کننده از کسالت و خستگی بچه‌ها جلوگیری کرده و باعث می‌شوند حواس آن‌ها دائما متوجه یادگیری زبان باشد.

• دلسوز بودن

معلمان کلاس‌های زبان انگلیسی برای کودکان باید به حرف‌های بچه‌ها گوش دهند و احساسات و عواطف آن‌ها را در نظر بگیرند. در طول کلاس، لازم است آموزگاران بچه‌ها را برای صحبت کردن درباره احساسات یا اتفاقات مهم زندگی‌شان ترغیب کنند. بنابراین، در صورت نیاز باید بتوانند با آن‌ها همدلی کرده و در کنارشان باشند.

سفیر گفتمان بزرگ‌ترین موسسه آموزش زبان انگلیسی و فرانسه در ایران

وقتی صحبت از آموزش زبان انگلیسی برای کودکان به میان می‌آید، سفیر گفتمان حرف اول را می‌زند. این مرکز با ارائه یک سیستم آموزش ترکیبی منحصربه‌فرد، زبان‌آموزی به بچه‌ها را به امری ساده، سرگرم‌کننده و پویا تبدیل کرده است. سفیر گفتمان با استفاده از دانش و مهارت اساتید با تجربه، پرانرژی و دلسوز و همچنین، با بهره‌گیری از بهترین روش‌های آموزشی، دوره‌های زبان‌آموزی خود را برای سنین مختلف برگزار می‌کند. اگر دوست دارید فرزندتان در آینده بتواند در بالاترین سطوح و در بهترین مراکز آموزشی دنیا تحصیل کند؛ اگر دوست دارید کودکتان بعدها بتواند در بهترین مشاغل بین‌المللی فعالیت کند؛ و اگر قصد دارید فرزندتان را برای زندگی در یک جهان بدون مرز آماده کنید، بهتر است همین امروز در کلاس‌های سفیر گفتمان ثبت‌نام کنید.

کد خبر 646200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha