از لذت قایق‌سواری در ونیز و موتورسواری در کوچه‌پسکوچه‌های پاریس تا پرواز بر فراز آسمان‌ها و سفر به اعماق کهکشان‌ و اقیانوس‌ها همه در یک ساعت امکانپذیر است؛ اگر به «رؤیا پارک» بروید و از بخش‌های مختلف آن بازدید کنید.

تهران به ونیز

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: در این مجموعه می‌توانید طعم گشت‌وگذار جهانی را بچشید و به کمک‌ترفندها، عکس یادگاری بگیرید و برای همیشه آن را در خاطراتتان ثبت کنید. برای ساخت و خلق این مجموعه مهیج و جذاب که از کنار هم قرار گرفتن‌ترفندهایی از خطای دید به‌عنوان نخستین پارک خطای دید ایران به وجود آمده، جمعی از هنرمندان کشورمان تلاش کرده‌اند.  

  • تصویر سه بعدی از پرتره شهید دکتر چمران

در سمت دیگر این بخش، تصویر سه بعدی از صورت شهید دکتر مصطفی چمران به نمایش درآمده که در نگاه اول و از هر نمایی غیر از زاویه اصلی به آن نگاه کنید، تعدادی لوازم و تجهیزات نظامی را می‌بینید اما با قرارگرفتن در زاویه دقیق و خاصی که برای آن مشخص شده، چهره شهید دکتر چمران مشاهده می‌شود. این اثر که در برنامه «عصر جدید» نیز به نمایش درآمده، ترکیبی از هنر چیدمان و تکنیک‌های خطای دید است و به کمک وسایل و تجهیزات مورد نیاز جبهه و جنگ اثری هنرمندانه خلق شده است.

  • ‌ تردد بدون ماسک ممنوع!

 با توجه به شیوع ویروس کرونا، ‌ تردد در مجموعه بدون ماسک ممنوع است. «سینا سحرخیز» معاون مجموعه گردشگری دارآباد دراین‌باره می‌گوید: «مجموعه مستمر هر روز ضدعفونی می‌شود و داشتن ماسک برای مراجعان الزامی است. به دلیل شیوع کرونا، حضور افراد در تعداد کم و محدود امکانپذیر است. به‌طوری که قبلاً ۴۰ تا۵۰ نفر امکان بازدید همزمان داشتند اما اکنون ۱۵تا ۱۷ نفر می‌توانند همزمان در بخش‌های مختلف مجموعه حضور داشته باشند. به همین دلیل بهتر است افراد قبل از مراجعه برای گرفتن بلیت و نوبت تماس بگیرند.»

تهران به ونیز با خطای دید!

  • مجموعه‌ای با ۱۰۰ اثر هنری

اگر خیابان موزه در دارآباد را تا انتها بروید در دل مجموعه گردشگری دارآباد چند مرکز تفریحی قرار دارد که یکی از آنها رؤیا پارک است؛ ساختمانی که به کمک تابلوهای راهنما به راحتی می‌توانید پس از تهیه بلیت از گیشه مستقر در ورودی مجموعه، به آن دسترسی پیدا کنید. این ساختمان جدیدترین مجموعه‌ خطای دید و نخستین در کشور و بزرگ‌ترین موزه خطای دید خاورمیانه است.  «سینا سحرخیز» معاون مجموعه گردشگری دارآباد، در این‌باره می‌گوید: «این مجموعه مشتمل بر 100 اثر و چند بخش است که حواس پنجگانه افراد به‌ویژه بینایی را به چالش می‌کشد. سوار شدن روی قالیچه پرنده، ملاقات با آرش کمانگیر، قرار گرفتن در دستان گوریل بزرگ، اتاق‌های بی‌نهایت، وارونه و آینه‌ها، رفتن به دل کهکشان و... از جمله اتفاقات رؤیایی هستند که در بخش‌های مختلف این سرزمین شگفت‌انگیز پیش‌رویتان قرار می‌گیرد.»

تهران به ونیز با خطای دید!

  • بخش نخست، سلفی‌روم در سه‌بعدی‌های جذاب

وقتی قدم در بخش نخست مجموعه می‌گذارید با تعدادی تصویر سه‌بعدی احاطه می‌شوید که هریک با ویژگی‌های خاص چشم را خیره می‌کند. «بردیا حقی» عکاس و یکی از راهنمایان مجموعه دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «در بخش سه بعدی ۴ سالن وجود دارد که در سالن اول یکسری پوستر نصب شده و اگر شما از زاویه‌های مشخص شده روی زمین، عکس بگیرید تصویرتان در آن به‌صورت سه بعدی نشان داده می‌شود. سالن دوم هم پوسترهای بعدی است. اما ۲آیتم اختصاصی قایق ونیز و موتورسواری دارد که عکاسی آن را عکاسان مجموعه انجام می‌دهند. سالن سوم ایران‌شناسی است و در آن عکس‌های نمادین کوه دماوند، خیام و... نصب شده و در سالن چهارم هم با ۳ آیتم اختصاصی سلفی‌روم، هواپیما و رینگ لایت می‌توانید عکس‌های متفاوتی بگیرید.»
 

  • بخش دوم بی‌نهایت‌ها در شام آخر!

از ترکیب آینه‌های مختلف و تصاویر متنوع، صحنه‌های بی‌انتهایی پیش‌رویتان قرار می‌گیرد که در نوع خود کم‌نظیر است. حقی این بخش را چنین معرفی می‌کند: «از کتابخانه‌ تا دالان بی‌نهایت و بی‌وزنی، همه آینه‌کاری شده و می‌توانید نگاره‌های زیادی از خودتان را متناسب با تصاویر موجود در آنها به‌صورت رفلکس ببینید. منشور بی‌نهایت هم قسمت دیگر این بخش است که در یک ۶ ضلعی، تصاویری از شما ایجاد می‌شود. دریچه بی‌نهایت هم امکان برگزاری جلسه انفرادی شما را با خودتان دور یک میز با عکس‌هایی از خودتان مهیا می‌کند. همچنین در قسمت دیگر این بخش به نام میز شام آخر یک نفر سرش داخل سینی غذای روی میز قرار می‌گیرد و دیگری از قاب بیرون می‌آید. درحالی که زیر میز آینه‌کاری شده و در واقع بدن کسی که زیر میز است دیده نمی‌شود و این تصور در بیننده ایجاد می‌شود که سردیس فرد روی میز برای سرو قرار گرفته‌است.»

  • بخش سوم پرسپکتیوهایی از مشاهیر و فیل و فنجان

نخستین چیزی که در بخش «پرسپکتیو» می‌بینید یک تابلوی سه‌بعدی است. درحالی که به تابلو نگاه می‌کنید باید حرکت کنید. در این حین گمان می‌کنید که تصویر با شما حرکت می‌کند. اما وقتی کنار اثر قرار می‌گیرید متوجه می‌شوید تصویری که ابتدا از روبه‌رو صاف می‌دیدید برآمده و البته ثابت است. حقی درباره بقیه این بخش می‌گوید: «به کمک مداد رنگی‌های متعدد، اثر هزار تکه شکل گرفته که وقتی به آن نگاه می‌کنید از یک سمت نقشه ایران و از سوی دیگر صورت یوز ایرانی را می‌بینید. این مدادرنگی‌ها هم نشاندهنده قومیت‌های ایران است. زیر اثر نیز زنجیره‌هایی دیده می‌شود که آنها هم نماد وحدت مردم ایران است.» در آیتم «فیل و فنجان» هم یک نفر داخل فنجان قرار می‌گیرد و دیگری روی صندلی می‌نشیند و در تصاویر نهایی فرد داخل فنجان کوچک‌تر به چشم می‌آید.

  • بخش چهارم جدال با جاذبه در اتاق‌های وارونه

از همان ابتدای ورود به بخش جاذبه و وقتی قدم روی پله‌های شیبدار می‌گذارید، حساب کار دستتان می‌آید. اینجا همه چیز ۲۰ درجه زاویه دارد و ممکن است هنگام حضور در این بخش دچار سرگیجه شوید. به همین دلیل بهتر است دستگیره سمت راست را بگیرید و به کمک آن حرکت کنید. حقی می‌گوید: «در بخش جاذبه حضور برخی از افراد مانند بانوان باردار و دارای ناراحتی قلبی و زانو درد با محدودیت‌هایی همراه است و به آنها توصیه می‌شود در مسیر دیگری راه را ادامه دهند. چون راه رفتن در این بخش سخت است و امکان سرگیجه و افتادن به فرد دست می‌دهد.» خروج از این اتاق به ورود به اتاق ۱۸۰ درجه و در کنارش اتاق۹۰ درجه منجر می‌شود که در آنجا نیز همه چیز برعکس ساخته شده و وقتی عکس می‌گیرید این‌طور به نظر می‌آید که شما روی سقف وارونه ایستاده‌اید.

تهران به ونیز با خطای دید!

  • بخش پنجم، مرتاض عصاسوار

مرتاض پیر معلق نشسته بین زمین و آسمان بر عصای چوبی تکیه داده که در نگاه نخست توجه خیلی‌ها را به خود جلب می‌کند. او چطور در هوا مانده و به زمین نمی‌افتد؟ مرتاض را در بخش «ترفندها» مستقر کرده‌اند که حضور در آن چالش‌های متفاوتی را برایتان رقم می‌زند. راهنمای مجموعه رؤیاپارک می‌گوید: «در واقع افراد وقتی لباس مرتاض را می‌پوشند، روی یک میز می‌نشینند که دیده نمی‌شود و دیگران تصور می‌کنند او در هوا معلق است.» همچنین در کنار آن چند شی در قفسه‌های شیشه که پشتشان ‌آینه قرار دارد دیده می‌شود که آنچه شما در آینه می‌بینید متفاوت و به دلیل سطح ناهموار روی اجسام است. وقتی کمی از پایین‌تر به آن نگاه کنید، متوجه این ناهمواری می‌شوید. به دلیل خطای دید، تصویر را از روبه‌رو صاف می‌بینید. در این بخش چند تابلوی خطای دید نیز وجود دارد که هرکدام با ویژگی‌های خاص شما را به چالش می‌کشد.

  • بخش پایانی، حضور بر لبه پرتگاه و اعماق اقیانوس

همه‌جا تاریک است و از گوشه و کنار صدای امواج فرازمینی به گوش می‌رسد. از آن صداهای مشهور فضا و ملودی‌های کهکشانی که با نت امواج اقیانوس تلفیق می‌شود و وقتی قدم در بخش آخر یا همان «بلک ریت» می‌گذارید، حال و هوا و نمای متفاوتی برایتان خلق می‌کند. بخش تاریک 3 قسمت فضا و کهکشان، جنگل و دریا و اقیانوس دارد. حقی می‌گوید: «همه تصاویری که در بخش فضا و کهکشان وجود دارد، نقاشی شده با دست و رنگ است. در بخش جنگل نقاشی‌های متعدد سه‌بعدی مثل صخره‌های سنگی یا 2بال پرنده داریم که وقتی 2 نفر لبه سنگ‌ می‌ایستند، انگار لب پرتگاه ایستاده‌اند. ایستادن میان 2بال هم تصاویر زیبایی خلق می‌کند. در سوی دیگر این بخش، شما با قدم گذاشتن روی تصویر بطری شیشه‌ای در اعماق دریا و اقیانوس، انگار داخل بطری هستید و می‌توانید عکس بگیرید. در اینجا تصاویر ما را گول می‌زنند.»
 

تهران به ونیز با خطای دید!

  • انتظار در زیردریایی برای عکس‌های رؤیایی

پایان‌بخش این بازدید تقریباً یک ساعتی، حضور در اتاق زیردریایی است که اینجا می‌توانید عکس‌های رؤیایی که در روند بازدید ثبت کرده و گرفته‌اید، انتخاب کنید و سپس منتظر بمانید تا چاپ و آماده تحویل شود. این عکس‌ها قابلیت چاپ روی لیوان، تیشرت، پیکسل، تخته‌شاسی، فرش و پازل را دارند و قیمت آنها متناسب با ابعاد و نوع محصولی که انتخاب می‌کنید از ۸۲ تا ۱۵۷هزار تومان متغیر است؛ عکس‌هایی که از لذت قایق‌سواری در ونیز و موتورسواری در کوچه‌پسکوچه‌های پاریس تا پرواز بر فراز آسمان‌ها و سفر به اعماق کهکشان‌ و اقیانوس‌ها همه در یک ساعت و حضور در رؤیا پارک گرفته‌اید.

 

نشانی: خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، انتهای خیابان موزه، ورودی موزه حیات‌وحش دارآباد.
زمان بازدید: تقریباً یک ساعت
بهای بلیت: احتمالاً تا زمان حضور شما تغییر می‌کند. به همین دلیل قبل از مراجعه تماس بگیرید.
تخفیف:در صورت خرید بلیت از سایت ایران فان و تماس تلفنی تخفیف دارد.
شماره تماس: ۲۴۵۵۷
روزها و ساعت فعالیت: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۰ تا ۱۹ ‌ـ پذیرش تا ساعت ۱۸
پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل: ساعت ۱۰ تا ۱۹:۳۰‌ـ پذیرش تا ساعت ۱۸
پارکینگ: دارد

کد خبر 647810

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha