گروه سلامت: مراسم معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی ایران، فرصتی برای خبرنگاران بود تا اخبار جدیدی را از زبان وزیر بهداشت بشنوند.

اگرچه در این مراسم، برخلاف روزی که وزیر بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را برکنار کرده بود، کسی چندان به موضوع اصلی جلسه توجهی نداشت، ‌اما درمقابل، وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم خبرنگاران را با اخبار جدید خود غافلگیر کرد.

مهم‌ترین این اخبار، خبر مصوبات اخیر شورای‌عالی سلامت بود که هفته گذشته با حضور داودی، معاون اول رئیس‌جمهوری، در سکوت خبری برگزار شده بود.

دکتر کامران باقری لنکرانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره میزان عوارض ناشی از غیراستاندارد بودن محیط‌های شغلی گفت: آمار دقیقی در این زمینه نداریم چون تحقیق جامعی از این نظر در کشور انجام نشده است اما مطالعات خوشه‌ای نشان داده است که غیراستاندارد بودن محیط‌های شغلی مشکلات اسکلتی و عضلانی قابل توجهی را در کشور به‌وجود آورده است.

وزیر بهداشت در ادامه به مصوبه دیگر جلسه هفته گذشته شورای‌عالی سلامت اشاره کرد و گفت: این مصوبه مربوط به اجرای پرونده الکترونیک سلامت و خدمات الکترونیک سلامت طی یک برنامه 10 ساله از سوی وزارت بهداشت است که دستگاه‌های دیگر هم موظف به همکاری در این زمینه هستند.

این درحالی است که تاکنون اجرای پایلوت طرح پرونده الکترونیک سلامت تنها در بابلسر آغاز شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: مصوبه دیگر شورای‌عالی سلامت، ارتقای استاندارد روغن خوراکی بود که در این راستا استاندارد جدید روغن خانوارهای ایرانی به‌زودی تدوین می‌شود.

به گفته وی، در جلسه شورا همچنین مقرر شده که تبلیغات مواد خوراکی در صدا و سیما بازبینی شود و مواد مضر سلامت مانند روغن جامد خوراکی که زیان‌های آن ثابت شده است، تبلیغ نشود.

البته مقرر شده متن این بند از مصوبات شورای‌عالی سلامت با همکاری صدا و‌سیما تدوین شود.

دکتر باقری لنکرانی، بررسی و تدوین برنامه کاهش سموم محصولات گیاهی با همکاری وزارتخانه‌های بهداشت و جهاد کشاورزی را از دیگر مصوبات شورای‌عالی سلامت عنوان کرد.

حمایت از بیماران صعب‌العلاج

وزیر بهداشت همچنین درباره تمهیدات جدید برای حمایت از بیماران صعب‌العلاج گفت: امسال حدود 30 مرکز درمانی، مبتلایان به 5سرطان شایع و بیماری‌هایی را که در تعهد بیمه نیست به‌طور رایگان تحت پوشش قرار می‌دهند.

همچنین برخی خدمات درمانی مورد نیاز بیماران هموفیلی، تالاسمی و درمان هپاتیت ناشی از مصرف فراورده‌های خونی سال‌های گذشته نیز از محل اعتبارات همین بخش به‌طور رایگان ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به روز سالمند از تدوین بسته خدماتی مربوط به سالمندان خبر داد که تاکنون در 42شهرستان کشور پایلوت شده است.

به گفته وی، در حال حاضر جمع بندی نتایج این برنامه که نه فقط مراقبت‌های جسمی سالمندان بلکه نیازهای عاطفی و روحی آنان را هم پوشش می‌دهد، در حال انجام است تا به‌صورت یک برنامه کشوری اجرا شود. این طرح قرار است در برنامه توسعه پنجم کشور نیز مصوب شود.

وزیر بهداشت درباره ایجاد پالایشگاه خون کشور نیز گفت: در شرف عقد قرارداد آن هستیم اما به‌طور کلی در مقوله دارو و تجهیزات پزشکی با فشارهایی از اطراف مواجه هستیم، به‌عنوان مثال یکی از شرکت‌های خارجی وارد‌کننده دارو به ایران با تولید آن دارو در کشور 50 میلیارد تومان از وارداتش به کشور ما کم شد به همین خاطر تلاش خود را شروع کرده تا با جوسازی و مصاحبه‌های مطبوعاتی از طریق افراد خاص بر فضای کشور برای کسب سود بیشتر تاثیر بگذارد بنابراین رسانه‌ها در انتقال این نوع مطالب باید مواظب پشت صحنه آن هم باشند.

او درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر افزایش ظرفیت رشته‌های دانشگاهی بیان کرد: این مصوبه فعلا در حد کلیات است و باید ببینیم جزئیات این قانون چه خواهد بود اما درباره رشته‌های علوم پزشکی که مسئولیت بنده به آن مربوط است، باید براساس نیاز جامعه و بازار کار در این مورد تصمیم‌گیری کرد و نباید در این زمینه بی‌گدار به آب زد.

او اضافه کرد: در مجلس پنجم قانونی تصویب شد که براساس آن باید ظرفیت رشته‌های پزشکی کم شود، در هر صورت ما تابع قانون هستیم اما در سال‌های اخیر با توجه به نیاز جامعه، ظرفیت برخی رشته‌ها کم شد و ظرفیت برخی رشته‌ها که مورد نیاز کشور بود مانند کاردانی فوریت‌های پزشکی که از 42 نفر به 1000 نفر افزایش یافت، بیشتر شد، همچنین رشته بهداشت دهان و دندان نیز از جمله رشته‌هایی بود که در سال‌های اخیر افزایش ظرفیت داشت.

به هر حال افزایش ظرفیت رشته‌ها بار مالی هم دارد که باید در تصویب قانون به آن توجه شود.

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا شورای‌عالی سلامت درباره اجرای طرح پزشک خانواده در شهرها هم مصوبه داشت یا نه ابراز داشت: نه، چون بیشتر مصوبات این شورا در مواردی است که چند وزارتخانه در آن دخیل هستند، درباره طرح پزشک خانواده چون فقط 2 وزارتخانه بهداشت و رفاه مسئول هستند این ظرفیت وجود دارد که بدون نیاز به مصوبه جدید کار را گسترش دهیم و در این زمینه با مسئولان وزارت رفاه در حال مذاکره هستیم.

چرا فتحی کنار گذاشته شد؟

کامران باقری لنکرانی در مراسم تودیع مهدی فتحی و معارفه عباس حسنی، رؤسای سابق و جدید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی ایران با بیان اینکه سند چشم‌انداز 20ساله کشور میثاق بزرگ کار دولت است، گفت: همه تلاش‌ها باید هدفمند باشد و هر کدام از ما در نظام سلامت در هر پست و منصبی که باشیم چه وزیر، چه رئیس دانشگاه، رئیس بیمارستان یا مدیر گروه آموزشی باید ببینیم برای رسیدن به این اهداف ملی چه قدمی می‌توانیم برداریم. وی تاکید کرد: مهم نیست، چه کسی می‌رود و چه کسی می‌آید و این آمد و رفت‌ها طبیعت مدیریت است.

او گفت:  دانشگاه علوم پزشکی ایران با 5/6 میلیون نفر جمعیت تحت پوشش، به اندازه یک کشور کوچک افراد تحت پوشش دارد، کشورهای زیادی هستند که حتی نصف این جمعیت را هم ندارند، مثلا کشور اتریش با 5/7 میلیون نفر جمعیت فقط یک میلیون نفر از جمعیت تحت پوشش این دانشگاه بیشتر جمعیت دارد.

وزیر بهداشت همچنین گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایران ظرفیت زیادی برای ارتقا دارد و چون از زمان تاسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام آموزش پزشکی در نظام خدمات، انتظار بیشتری از آن می‌رود که به‌عنوان مدل موفق ادغام معرفی شود، خدمات آن به‌علت استفاده از توان دانشگاه ارتقا یابد و بخش آموزشی و تحقیقاتی آن هم متناسب با نیاز جامعه باشد.

او  اظهار داشت: در این دانشگاه باید شاهد تحول آفرینی باشیم، نوشتن مقاله کار بدی نیست، خیلی هم خوب و لازم است اما باید فراتر از آن گام برداریم و برای سلامت مردم کشورمان کاری اثرگذار کنیم؛

کاری که نه تنها در کشور بلکه در دنیا تحول آفرین باشد.  در این مسیر هر کس نتواند هویت علمی خود را اثبات کند، کنار گذاشته می‌شود، حتی افراد با سابقه نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

دکتر فتحی در سال 84 که از او خواستم مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی ایران را بپذیرد ابتدا نپذیرفت و گفت کارهای علمی، آموزشی و تحقیقاتی خود را می‌خواهد ادامه دهد، وقتی اصرار کردم شرط گذاشت که هر وقت خواست بتواند استعفا بدهد و من پذیرفتم.

یک ماه پیش دکتر فتحی پیش من آمد و شرط خود را یادآور شد و خواست برود و من هم با تلخی پذیرفتم.

با کناره‌گیری مهدی فتحی، عباس حسنی، رئیس فعلی اورژانس کشور، با حکم وزیر بهداشت به سمت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی ایران معرفی شد

کد خبر 64790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز