یک مرد آمریکایی مبتلا به بیماری لاعلاج قلبی سه روز است که با یک قلب خوک تغییر ژنتیکی‌ داده شده پیوند شده درون قفسه‌سینه‌اش زندگی می‌کند.

transplant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این جراحی پیوند که در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند انجام شده است، از نخستین موارد استفاده از یک خوک تغییر ژنتیکی داده شده به عنوان دهنده پیوند به انسان است و با دستیابی به ابزارهای جدید ویرایش ژن امکان‌پذیر شده است.

دانشمندان امیدوارند با استفاده از این نوع پیوند از حیوانات تغییر ژنتیکی‌شده به انسان بر مشکل کمبود اعضای اهدایی غلبه کنند.

یک مرد آمریکایی سه روز است که با قلب خوک زندگی می‌کند

دکتر بارتلی گریفیث که عمل جراحی پیوند قلب خوک به این بیمار را انجام داد، گفت: «این یک عمل جراحی راهگشا است و ما را یک گام به حل مشکل کمبود اعضای پیوندی نزدیک می‌کند.»

«دیوید بنت» مرد ۵۷ ساله‌ اهل ایالت مریلند که این پیوند روی انجام شده است، گزینه دیگری در اختیار نداشت. بنت یک روز قبل از جراحی گفت:‌ «یا باید بمیرم یا این پیوند را انجام دهم. من می‌خواهم زنده بمانم. می‌دانم که این کار مانند تیری در تاریکی است، اما آخرین گزینه من است.»

دانشگاه مریلندن برای انجام این جراحی تجربی در شب سال نوی میلادی از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز اضطراری گرفته بود.

سالانه حدود  ۱۱۰۰۰ آمریکایی وارد فهرست انتظار پیوند اعضا می‌شوند و بیش از ۶۰۰۰ نفرشان پیش از دریافت عضو می‌میرند.

خوک‌ها به عنوان منبع اندام پیوندی

قلب تغییر ژنتیکی‌شده که به «بنت» پیوند زده شد، بوسیله شرکت Revivicor، یک شرکت پزشکی ترمیمی است که مستقر در ایالت ویرجینیای آمریکا است.

تیم پیوند در صبح روز جراحی قلب خوک یک ساله ۱۰۰ کیلوگرمی  را خارج کردند و آن را در وسیله مخصوصی قرا ردادند که کارکرد آن را تا زمان جراحی حفظ می‌کند. این خوک تغییر ژٰنتیکی داده شد به طور خاص برای این منظور پرورش داده شده بود.

خوک‌ها از مدت‌ها پیش به عنوان منبع بالقوه برای اندام‌های پیوندی مورد توجه بوده‌آند، چرا که اندازه اعضای آنها مشابه اعضای بدن انسان است.برای مثال، قلب یک خوک پرواری در هنگام کشتار تقریبا به اندازه قلب یک انسان بالغ است.

اندام‌های دیگر خوک‌ها که برای پیوند به انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌اند شامل کلیه‌ها، کبد و ریه‌ها می‌شوند.

در همین زمینه:

تلاش‌های قبلی برای پیوند از خوک به انسان به علت تفاوت‌های ژنتیکی که باعث رد پیوند می‌شوند یا ویروس‌هایی که خطر عفونت ایجاد می‌کنند، شکست خورده بودند.

اکنون دانشمندان با ویرایش کردن ژن‌های بالقوه زیانباری که باعث رد پیوند می‌شوند، حل کرده‌آند.

در قلبی که به این بیمار پیوند شد، سه ژن که قبلا با رد پیوند مربوط شده‌اند، از خوک دهنده «حذف شده بود» و شش ژن انسانی مربوط به پذیرش بوسیله دستگاه ایمنی و رد نشدن پیوند به ژنوم این خوک اضافه شده بود.

پژوهشگران همچنین یک ژن خوکی را که مانع از رشد مفرط باقت قلب خوک می‌شد، حذف کرده‌اند.

یک مرد آمریکایی سه روز است که با قلب خوک زندگی می‌کند

هزینه این پیوند تا حدی از یک اعتبار پژوهشی ۱۵.۷ میلیون دلاری تامین شده است که شرکت Revivicor برای ارزیابی پیوند قلب‌های خوکی تغییرژنتیکی داده شده در میمون‌های بابون دریافت کرد بود.

«بنت» در حال حاضر بدون نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی تنقس می‌کند، هر چند که هنوز به ماشین ECMO (اکسیژناسیون غشایی برون‌پیکری) متصل است که حدود نیمی از کار پمپ کردن قلب را در بدن او انجام می‌دهد. پزشکان قصد دارند بتدریج او را از این دستگاه جدا کنند.

کد خبر 649385

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha