مسیرهای یک‌سره و چندین روزه سفر با قطار در جهان همچنان محبوبیت دارند؛ داخل برخی کوپه‌های این قطارها نیز امکانات ویژه‌ای برای مسافران گذاشته شده است. در این مطلب سه مسیر طولانی جهان و تصاویری از داخل کوپه‌ها جمع‌آوری شده است.

سفر با قطار

همشهری آنلاین - فاطمه عباسی: قطار همیشه یک انتخاب هیجان‌انگیز برای سفر بوده، از لوکوموتیو بخار شیک و سریع مالارد بریتانیا که در اواخر دهه ۱۹۳۰ حرکت می‌کرد گرفته تا سیستم‌های ریلی پیشرفته‌ و سریع‌السیر مدرن مانند شینکانسن ژاپن، TGV فرانسه یا ICE آلمان. به همین دلیل است که مسیرهای یک‌سره و طولانی سفر ریلی در جهان همچنان محبوبیت دارند؛ آن هم در حالی که یک ساعت پرواز با هواپیما نسبت به سختی یک روز کامل سفر با قطار ارجحیت دارد.

راه‌آهن سیبری؛ طولانی‌ترین راه آهن در جهان

جالب است بدانید قطار تنها وسیله حمل و نقلی است که می‌تواند شما را به روستاهای دوردست سیبری، روسیه، برساند. این خط ریلی از شهر مسکو، در روسیه اروپایی، حرکت می‌کند و از طریق آسیا به بندر ولادی وستوک در اقیانوس آرام می‌رسد.

راه آهن سیبری طولانی‌ترین راه آهن در کل جهان است و ۹۲۸۹ کیلومتر را طی یک سفر شش روزه و در قطر بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت طی می‌کند. این قطار از بیش از ۹۹۰ ایستگاه عبور می‌کند اما تنها در ۵۰ ایستگاه توقف دارد. علاوه بر درختان بی‌پایان توس در سیبری، مناظر دیدنی کوه‌های اورال و دریاچه بایکال، بزرگترین دریاچه آب شیرین دنیا نیز در مسیر این قطار واقع شده است.

این قطار از ۷ منطقه زمانی عبور می‌کند و همین ویژگی‌ها باعث شده در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. این خط آهن طولانی ۱۰۵ سال عمر دارد و در ساخت ۲۴ ساله آن بیش از ۶۰هزار کارگر مشارکت داشته‌اند. این خط آهن علاوه بر کارکرد گردشگردی خود، سالانه ۳۰ درصد صادرات روسیه را نیز حمل می‌کند.

تصاویر | طولانی‌ترین قطارسواری جهان | داخل کوپه‌ها چه شکلی است؟
قطار سیبری در مسیر خود از مناظری دیدنی همچون دریاچه بایکال عبور می‌کند.

دومین مسیر ریلی طولانی جهان؛ از تورنتو تا ونکوور

دومین مسیر طولانی و یکسره جهان را می‌توان در کانادا یافت که از تورنتو تا ونکوور یعنی ۴۴۶۶ کیلومتر را طی می‌کند. خوشبختانه در این مسیر سه روزه خبری از اینترنت نیست، بنابراین می‌توانید ساعت‌ها به تماشای مناظر دیدنی مسیر بنشینید: کوه‌های پوشیده از برف راکی، جنگل سپر کانادایی و دیگر مناظر نفس‌گیر شمالی از جمله گوزن‌ها و اگر خوش شانس باشید، خرس‌ها!

تصاویر | طولانی‌ترین قطارسواری جهان | داخل کوپه‌ها چه شکلی است؟
بخشی از واگن‌های این قطار سقف شیشه‌ای دارند تا دیدن مناظر را آسان‌تر و جذاب‌تر کنند.

مسیر شانگهای به لهاسا در رتبه سوم مسیرهای طولانی جهان

مسیر شانگهای به لهاسا، در چین، هم یکی دیگر از طولانی‌ترین خط‌های ریلی جهان است. این قطار از مرکز تجارت جهانی شانگهای، در غرب، تا پایتخت منطقه خودمختار تبت، لهاسا، حرکت می‌کند؛ عبور از دشت‌های کم ارتفاع مرکز چین و کوه‌های سر به فلک کشیده تبت این مسیر را دیدنی کرده است؛ جاذبه‌های دیگری نیز در این مسیر قرار گرفته: از یخچال طبیعی کوه تانگولا گرفته تا دریاچه کوئونا. طی این مسیر بیش از دو روز زمان می‌برد.

تصاویر | طولانی‌ترین قطارسواری جهان | داخل کوپه‌ها چه شکلی است؟
قطار تبت از طبیعت گوناگون چین عبور می‌کند.

طولانی‌ترین مسیری که شما با قطار سفر کردید چه بوده؟ از مسیر ریلی پرچالشی که در راه ابریشم ساخته شده خبر دارید؟ روی این لینک کلیک کنید: زنده شدن تجارت جاده ابریشم با افتتاح مسیر ریلی خواف - هرات

► بیشتر بخوانید:

کد خبر 649607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 25
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • بلوچ IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    26 1
    خیلی خیلی قشنگه
  • ناشناس IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    43 10
    خیلی عالی است اونون ها در ناز نعمت زندگی میکنند ما همیشه در فقر بدبختی قطار های ایران پول زیاد میگیرن اما چون شرکتی هستن خدمات خیلی ضعیف امکانات شوند ضعیف
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    42 1
    سلام از وضعیت قطارهای ایران آدم فقط گریش میگیره و فقط میخواد زود برسه به مقصد چرا کشوری چون روسیه به دستورات اسلام عمل میکند ولی ایران اسلامی نه؟