همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با حضور در مراسم تودیع رئیس کل بانک مرکزی درباره اوضاع اقتصادی کشور سخن گفت.

به گزارش ایسنا رئیس‌جمهوری با تاکید بر طراحی الگوی بومی و اسلامی برای اقتصاد ایران گفت: اصل تنظیم اقتصاد از سوی بازار آزاد در نظام سرمایه‌داری، یک دروغ بزرگ به نفع دزدها و متخلفان است.

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور، صبح روز دوشنبه 15 مهر در مراسم تودیع طهماسب مظاهری رییس کل سابق بانک مرکزی و معارفه بهمنی، رییس کل جدید بانک مرکزی با تشکر از سخنان مظاهری که پیش از وی صحبت کرده بود، افزود: آقای مظاهری از دوستان خوب ما هستند. ایشان گفتند می‌خواهند در این جلسه چند نکته بگویند و ارائه گزارش نمی‌کنند و 47 دقیقه صحبت کردند، ولی ای کاش گزارش کار می‌دادند؛ البته از صحبت‌های ایشان استفاده کردیم، حرف‌های خوبی زدند، بسیاری از صحبت‌های ایشان مطالبات بنده از ایشان و سیستم بانکی بود که البته در جلسات مختلف این مباحث را مطرح کرده بودیم و من با بیشتر صحبت‌های ایشان موافق هستم، ولی با برخی از آنها مخالفت جدی دارم.

رییس‌جمهور هم‌چنین گفت: من در این جلسه به ذهنم خطور کرد که جلسات کارشناسی ما در حوزه‌های اقتصادی دارای اشکالاتی است که باید آن‌ها را برطرف کنیم، گویی فرصت لازم داده نشده بود که آقای مظاهری دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کنند. آقای داوودی و دوستان ایشان در جلسات کارشناسی این فرصت را فراهم کنند که مطالب به صورت کامل و دیدگاه‌ها با جزئیات بیان شود.

وی در ادامه با بیان این که می‌خواهد چند نکته مهم درباره اهمیت کار بانکی مطرح کند، افزود: ما باید برای نگاه بانکی خود مدلی متناسب با وضعیت کشورمان داشته باشیم. این مناسب نیست که مثلا یک سری مسائل و معادلات را ترجمه کنیم و بخواهیم بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشور این معادلات را در کشور جاری کنیم. اگر بخواهیم این فرمول‌ها و معادلاتی را که در اقتصاد سرمایه‌داری هست اجرا کنیم، آخر سرمایه‌داری همین می‌شود که اکنون می‌بینید. اکنون می‌بینیم که آمریکا می‌گوید من در اقتصاد آخر خطم، دچار چه مشکلات پیچ در پیچی شده و یا دیگر کشورهایی که اقتصاد سرمایه‌داری را دنبال می‌کردند، چه مشکلاتی برایشان ایجاد شده؛ آیا ما می‌خواهیم به این جا برسیم؟ حتما نه.

وی هم‌چنین گفت: کارشناسان اقتصادی ما حتما این توانایی را دارند که با استقلال بیندیشند؛ البته در کنار آن از تجربیات دیگر نیز استفاده و طراحی متناسب با اقتصاد کشور را ایجاد کنند.

احمدی‌نژاد هم‌چنین با بیان این که بعضا در قوانین نظام بانکی، قوانین دارای یک تابلو است، ولی عملی که انجام می‌شود، متفاوت از این تابلوست، گفت: ما این اشکال را برطرف کنیم.

وی گفت: هنر مدیریت کارشناسی و انقلابی این است که بتوانیم طراحی‌ها را در میدان عمل به صورت مناسب و با توجه به وضعیت کشور ترجمه و طراحی کنیم؛ البته برخی می‌گویند ما نمی‌توانیم و نظام بانکی این توانایی را ندارد که مدلی متناسب با کشور ایجاد کند، ولی من این را قبول ندارم. سیستم بانکی ما توانایی طراحی الگوی توسعه ملی ایرانی و اسلامی را در عرصه بانکی دارد و این خواسته مردم است، مردم کشور ما این را می‌خواهند، دنبال فرمول‌های پیچیده نگردیم.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این که نظام بانکی ما باید معوقه‌های خود را از کسانی که از آن پول گرفته‌اند، ولی مدت‌هاست این پول را برنگردانده‌اند، بگیرد، افزود: وقتی این معوقه‌ها برگردد با استفاده از آن می‌توان تولید ایجاد کرد و حتی درآمدهای دولت را افزایش داد و در اینجا بحث مدیریت خوب منابع بانکی مطرح است؛ اما وقتی منابع بانکی در کشور خوب مدیریت نشود و برود و برنگردد، این امر باعث رکود منابع و کاهش درآمدهای دولت و مانع رشد اقتصادی می‌شود.

وی ادامه داد: در این یک سال اخیر تسهیلات بانکها را افزایش داده‌ایم، ولی بانک‌ها تسهیلات کمتری داده‌اند، ولی معوقه‌ها دوبرابر شده است، این‌ها را چه کسانی مدیریت می‌کنند، غیر از این است که بانک مرکزی باید این‌ها را مدیریت کند.

رییس‌جمهور گفت: البته من نیز معتقدم باید به نحو احسن از منابع استفاده و منابع را خوب مدیریت کرد، ولی بدترین چیز برای سیستم بانکی این است که سیاست‌زده باشد و ما باید همه مراقب باشیم.

احمدی‌نژاد ادامه داد: آقای مظاهری از دوستان بسیار خوب ما هستند. ایشان شش بار یا بیشتر استعفا کرده‌اند . چند بار نزد من آمدند و تقاضای استعفا کردند و چند بار نیز تقاضای استعفا را نوشتند و گفتند یک نفر دیگر بیاید و مسوولیت را قبول کند که بالاخره من پذیرفتم، چون باید کارها جلو برود، ولی ایشان از مدیران خوب ما هستند. آقای بهمنی نیز که قرار است در این سمت مشغول به کار شوند از افراد با تجربه ما و شناخته شده در نظام سیستم بانکی هستند و کارشان را در نظام بانکی ما از پایین‌ترین سطوح کار بانکی آغاز کرده‌اند و در واقع تمام سیستم بانکی را می‌شناسد.

رییس‌جمهور بار دیگر به کارشناسان نظام بانکی گفت: دوستان من باید مدل‌ها را در این زمینه خود طراحی کنیم و بنده و کل دولت در این زمینه در خدمت شما هستیم، این حرف‌ها که بعضا در روزنامه‌ها نوشته می‌شود و اظهارنظرهایی که می‌شود، این‌ها بازار را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، بلکه این واقعیت‌های پولی و بانکی است که این تاثیر را ایجاد می‌کند. وقتی هزاران نفر برای یک تسهیلات کوچک به منظور ایجاد اشتغال به بانک‌ها مراجعه می‌کنند و با در بسته مواجه می‌شوند، ولی می‌بینند یک نفر دیگر ده‌ها میلیارد تومان پول از نظام بانکی گرفته و آن را به بازار مسکن برده و پول را پس نمی‌دهد و دهان‌کجی نیز می کند، دیدگاه مردم عوض می‌شود، مردم این‌ها را می‌بینند و این‌ها باعث می‌شود دیدگاه مردم عوض شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: فکر نکنید مطالبی که بعضا در روزنامه‌ها مطرح می‌شود، به مردم آدرس غلط می‌دهد، البته افراد در کشور ما آزاد هستند و می‌توانند نظرات خود را بیان کنند، ولی در واقع عملکرد واقعی ماست که آدرس غلط به مردم می‌دهد. ملت ما باهوش است و می‌داند مثلا چه کسی با کدام کارمند ارتباط دارد و مسائل را رصد می‌کنند.

وی با بیان این که مدل ما در نظام بانکی باید بر اساس اصل 44 قانون اساسی که تئوری اقتصاد اسلامی ماست طراحی شود، افزود: ما باید با توجه به این اصل برنامه‌ریزی کنیم.

رییس‌جمهور هم‌چنین با اشاره به مشکلاتی که در حال حاضر اقتصاد جهانی و اقتصاد سرمایه‌داری با آن روبرو شده است، گفت: من در طول دو سه سال در این مسیر هشدار داده‌ام و گفته‌ام روندی که این اقتصاد طی می‌کند، ایجاد مشکل می‌کند و به سمت دره در حال حرکت است، در واقع نظام سرمایه‌داری پایان خوشی ندارد؛ چون ذات آن بر اساس عدالت نیست.

وی گفت: کسانی که به نظام سرمایه‌داری معتقد بودند نیز می‌گویند که بازار آزاد است که همه چیز را تنظیم می‌کند، ولی این یک دروغ بزرگ است به نفع دزدها ، قالتاق‌ها و متخلفان.

احمدی‌نژاد خطاب به کارشناسان نظام بانکی و مسوولان آن نیز گفت: شما باید در این سیستم ادبیات اسلامی را بیاورید و وارد کنید، کار حرام، حرام است و اگر در اقتصاد وارد شود پدر اقتصاد را درمی‌آورد، نمی‌شود کار حرام را حلال کرد. در نظام سرمایه‌داری اصل حرام و حلال رعایت نشده و در واقع اصل حرام و حلال و قبح این مسائل برداشته شده است، و این‌ها راه حل ما نیست.

رییس‌جمهور در ادامه مراسم معارفه رییس کل جدید بانک مرکزی، با بیان این که توصیه‌ی دوم من این است که باید پول و نظام بانکی را از انحصار بیرون آورید، افزود: نظام بانکی ما در حال حاضر در انحصار است. 10 بانک خصوصی ایجاد کرده‌ایم که مثلا نظام بانکی ما و پول از انحصار بیرون بیاید، ولی این اتفاق نیفتاده و هم‌چنان این انحصار وجود دارد.

احمدی‌نژاد گفت: روابط ما در نظام بانکی نیز باید به گونه‌ای تنظیم شود که از انحصار بیرون بیاید و اکنون نیز در این زمینه شاهد انحصارهایی هستیم. نباید این‌گونه باشد که یک عده نتوانند از نظام بانکی تسهیلات دریافت کنند و عده‌ای دیگر تسهیلات کلان دریافت کنند ولی معوقه‌های آن را نیز نپردازند. پول مردم باید در اختیار مردم قرار گیرد و شما خود می‌دانید در حال حاضر چه‌قدر معوقه وجود دارد.

وی افزود: در این قضیه باید بانک مرکزی بر اساس ضابطه و قانون رفتار و معوقه‌ها را دریافت کند و در این ارتباط اقدامات لازم را انجام دهد، نباید در این زمینه آدرس غلط بدهیم. باید کسی را که از تسهیلات نظام بانکی سوءاستفاده می‌کند کنترل کرد.

رییس‌جمهور گفت: باید دنبال کنیم تا معوقه‌ها برگردد و من به شما می‌گویم که از دولتی‌ها شروع کنید و اگر پول ندارند سهام خود را پس بدهند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ما فرمول‌های اقتصاد آزاد را می‌گیریم، ولی نمی‌خواهیم تبعات آن را قبول کنیم. در آن اقتصاد اگر کسی نتواند مدیریت کند حذف می‌شود؛ ولی ما در این‌جا کسی را که مدیریت بلد نیست باز هم با تزریق پول مردم می‌خواهیم حفظ کنیم.

وی گفت: من به شما می‌گویم از نهادهای دولتی شروع کنید. من نمی‌دانم مدیران بانکی از چه چیزی می‌ترسند. شما باید این پول‌های معوقه را با هر نامی حتی با نام‌های مقدس نیز که بوده، پس بگیرید. آماری که در این زمینه هست وحشتناک است و شما خود می‌دانید و مردم می‌دانند. باید پول مردم گرفته شود و اگر نمی‌توانند پولشان را پس بدهند، کارخانه‌شان را بدهند.

رییس‌جمهور ادامه داد: باید اینها را مدیریت کرد و اگر وا بدهیم عده‌ای از این افراد می‌آیند حتی تیرآهن‌های بانک مرکزی را نیز می‌برند.

احمدی‌نژاد افزود: نباید مسائل را پیچیده و خود را مستاصل کنیم. در ابتدا باید پولی که داده شده پس گرفته شود.

وی گفت: در بانک مرکزی بهترین کارشناسان، مستقل هستند و دوستان در این بانک باید گزارش‌های قوی و متقنی ارائه دهند. گزارش‌هایی ارائه نشود که مثلا با ارائه‌ی چهار سند نقض و دچار خدشه شود، نباید این اعتبار زیر سوال برود؛ به ویژه درباره‌ی گزارش‌های بانکی. اظهارنظرها باید دقیق باشد تا اعتماد ایجاد شود و در واقع اطلاعات بانک مرکزی باید چراغ راهنمای عمل فعالان اقتصادی باشد و نباید در این اطلاعات خدشه‌ای وارد شود.

رییس‌جمهور گفت: انتظار ما این است که تهدیدهای نظام سلطه را به فرصت تبدیل کنیم. در دل هر تهدیدی فرصتی است و هنر مدیریت این است که این تهدیدها را به فرصت تبدیل کند؛ چنان که می‌گویند می‌خواهیم تحریمتان کنیم. ما می‌توانیم از این تحریم به عنوان بهترین فرصت استفاده کنیم که نظام بانکی‌مان را از اختاپوس نظام بانکی نظام سرمایه‌داری نجات دهیم، ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما توانستیم خود را از نظام سلطه‌ی استکبار آزاد کنیم و اکنون جزو آزادترین ملت‌ها هستیم. در عرصه‌ی اقتصاد نیز می‌توانیم خود را از چنبره‌ی اقتصاد سرمایه نجات دهیم و کشورهایی هستند که در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند تا با ما همکاری کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: بهترین فرصت‌های تاریخی در اختیار ماست، فرصت‌های تاریخی از دل تهدیدهای تاریخی به دست می‌آید، باید کارشناسان بانک مرکزی در این ارتباط حساس باشند و مدل مناسب را طراحی و از فرصت به نحو احسن استفاده کنند. روسای ده‌ها کشور به من گفته‌اند ما آمادگی داریم اگر شما طراحی جدیدی را ارائه کنید از شما حمایت کنیم و آن را دنبال می‌کنیم، من ایمان دارم که شما کارشناسان می‌توانید این کار را انجام دهید. یک مدل پولی و بانکی عادلانه را تنظیم کنید و به جهان ارایه دهید. باید ذهن‌ها را باز کنیم و از چارچوب‌هایی که قرار داشته‌ایم خارج شویم.

رییس‌جمهور ادامه داد: مردم ما چه گناهی کرده‌اند که باید در دعوای زرگری برخی دوستان ما در دستگاه‌های اجرایی اسیر شوند.

وی گفت: بعضا انتقادهایی مطرح می‌شود که باید مدیران از آن‌ها استفاده کنند. نباید در برابر انتقادها گارد گرفت، بلکه باید از انتقادهای مناسب استفاده و مشکل را برطرف کرد.

احمدی‌نژاد هم‌چنین خاطرنشان کرد: ای کاش مدیران عامل بانک‌ها و کارشناسان نظام بانکی به شهرها و روستاها می‌آمدند؛ البته در دور دوم سفر این اتفاق افتاده و از زبان مردم حرف‌ها را می‌شنیدند و می‌دیدند که مردم چه مسائلی را مطرح می‌کنند تا روحیه‌شان عوض شود و نشاط پیدا کنند. وقتی مدیران اقتصادی حرف‌های مردم را بشنوند بعید است مثلا این تصمیم را بگیرند که پول‌های مردم را به بازار مسکن ببرند و در مسکن سرمایه‌گذاری و صبر کنند تا مسکن گران شود و بعد آن را بفروشند.

رییس‌جمهور گفت: شما هر جای ایران که بروید حاضرم با شما بیایم تا حرف‌های مردم را گوش کنیم و ببینیم.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنانش اظهار کرد: چرا فردی می‌آید و 110 میلیارد تومان از بانک‌های قزوین و تهران وام می‌گیرد و مدعی می‌شود می‌خواهد کارخانه بسازد، ولی می‌بینیم می‌رود در تهران و مازندران به ساخت و ساز می پردازد و معوقه‌های خود را نیز نمی‌پردازد و وقتی که وزیر دادگستری ما رییس آن بانک را می‌خواهد و از وی می‌خواهد تا از دست این فرد شکایت کند، رییس بانک می‌گوید من شکایت نمی‌کنم چون مشتری خود را از دست می‌دهم، مردم از دست بروند مهم‌تر است یا این آقا، مردم مهم‌ترند یا این آقا ، مردم مشتری شما هستند یا این آقا.

رییس‌جمهور خطاب به دست‌اندرکاران بانک مرکزی افزود: شما در برابر تحریم‌ها زحمت زیادی کشیده‌اید، صادقانه و صمیمانه زحمت کشیده‌اید، ولی می‌گویم باید تلاش کنید پول را از بدهکاران بگیریم، چرا فلان آقا می‌آید و 10 میلیارد تومان از فلان بانک می‌گیرد، بدهکاری خود را نمی‌پردازد، ولی در بانک دیگر 300 میلیارد تومان سرمایه دارد و سود 18 درصد یا بیشتر دریافت می‌کند. وی گفت: ‌حرف‌ قشنگ می‌زنیم ولی باید درست عمل کنیم.

رییس‌جمهور اظهار کرد: اکنون می‌بینیم در نظام بانکی بعضا روابط حاکم است، مثلا فلان آقا سفارش شده پسرخاله فلان آقا و با استفاده از این رابطه از تسهیلات نظام بانکی استفاده می‌کند. نظام بانکی باید خود را این علقه‌ها قطع و این روند را اصلاح کند و در پی این امر به تقاضاهای واقعی تولید توجه کند. سرمایه و تسهیلات ما به اندازه تقاضاهای واقعی است، ولی بعضا چون مدیریت مناسبی نمی‌شود پول‌ها از دست می‌رود.

رییس‌جمهور با بیان این که لایحه جدید دولت برداشت از حساب ذخیره ارزی تصویب نشد، گفت: این مساله را در دولت تصویب کردیم ولی خوشحال شدم که مجلس تصویب نکرد.

وی گفت: ما معتقدیم منابع باید بچرخد و کارها را انجام داد و در این زمینه ضوابط نیز به صورت جدی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به اقداماتی که در رابطه با ایجاد بانک اطلاعات مشتریان صورت گرفته، افزود: در واقع باید این بانک اطلاعات به صورت دائم جلوی چشم رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد باشد .

احمدی‌نژاد ادامه داد: متاسفانه وقتی مساله‌ی ایجاد این بانک الکترونیک مطرح شد، عده‌ای سر و صدا کردند؛ در صورتی که ما معتقدیم این بانک اطلاعات مشتریان باید ایجاد شود.

رییس‌جمهور با بیان این که ستاد فرماندهی بخش مهمی از اقتصاد ما در بانک مرکزی است، اظهار کرد: مطالبی که در اینجا مطرح کردم مطالب احمدی‌نژاد و حرف احمدی‌نژاد نیست، حرف ملت است، مطالبات یک ملت دست شماست، ما همه نوکر و خدمتگزار مردم و بدهکارمردم هستیم.

وی در پایان با بیان این که اطمینان کامل به مجموعه متخصصان در نظام بانکی دارم، گفت: باید نگاهمان را عوض کنیم و همان طور که گفتم بر اساس وضعیت کشورمان مدل‌ طراحی کنیم.

در این مراسم که داوودی معاون اول رییس‌جمهور، مشایی معاون رییس‌جمهور ، حسینی وزیر اقتصاد، مصباحی مقدم و دلخوش نمایندگان و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها و مسوولان بانک مرکزی حضور داشتند از مظاهری تقدیر شد.

کد خبر 65068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز