بچه جاگوار و یک نوع مار بوآی بومی رنگارنگ به نام «ماجا» از جمله حیوانات کمیابی هستند که باغ‌وحش ملی کوبا به عنوان یک روش درمانگری موثر برای کودکان دارای نیازهای ویژه در اختیار می‌گذارد.

zoo

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این کودکان در بخشی از برنامه‌ای برای غلبه بر ترس‌هایشان، بچه جاگوارها را نوارش و با پنجه‌هایشان بازی می‌کنند، به پوست سرد و مرطوب مارها دست می‌زنند و به یک زیبو (گاو کوهان‌دار) شیر می‌دهند.

بچه جگوار و مار بوآ برای درمان کودکان با نیازهای ویژه

یایما پوبلاس، متخصص حیوان‌درمانی و مدیر توسعه باغ‌وحش در این باره می‌گوید: «ما در قاره آمریکا پیشگام کار کردن با این گونه‌های کمیاب هستیم. تماس به این حیوانات نه تنها حصارهای ترس این کودکان را می‌شکند...بلکه آنها را تشویق می‌کند مراقبت محیط زیست باشند و از آن محافظت کنند.»

والدین و آموزگاران می‌گویند این برنامه نقطه روشنی برای کودکان دارای نشانگان داون، اوتیسم و سایر نیازهای ویژه در دورانی به خصوص سخت در این جزیره دریای کارائیب است که با پاندمی کرونا و بحران اقتصادی درگیر است.

این برنامه در کوبا که هزینه آموزش در تمام سطوح در آن بوسیله دولت تامین می‌شود، رایگان است.

مارایدیس رامیرز، یک آموزگار مدرسه می‌گوید: «این بچه‌ها با آمدن به باغ‌وحش انگیزه پیدا می‌کنند. من همین حالا هم پیشرفت آنها را در کلاس درس می‌بینم.»

خاویر لاوومنتا می‌گوید این برنامه جهت زندگی پسرش را عوض کرده است.  این پدر می‌گوید: «ما شاهد پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در بچه‌ها بوده‌ایم... این برنامه باعث تغییرات بسیاری در زندگی‌  آنها چه در مدرسه و چه در خانه شده است.»

باغ‌وحش ملی کوبا با ۱۴۷۳ نمونه‌ای که از بیش از ۱۲۰ گونه جانوری از جمله حیوانات بزرگی مانند فیل‌ها و کرگدن‌ها دارد، از نقاط محبوب کوبایی‌ها است.

کد خبر 654090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha