یک افسر ارشد نظامی لیتوانی امروز (پنجشنبه) با انعکاس هشدارهای سایر پایتخت‌های غربی گفت: «نیروهای مسلح روسیه برای حمله به اوکراین در هر لحظه‌ای آماده بوده و به طور مستمر در حال تقویت هستند.»

ارتش روسیه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه گفت که نیروهای این کشور پس از رزمایش در نزدیکی اوکراین عقب‌نشینی می‌کنند، اما ایالات متحده و ناتو مسکو را به افزایش حضور نظامی خود در نزدیکی مرز متهم کردند، نه خروج نیروهایش.

والدماراس روپسیس، وزیر دفاع لیتوانی در مصاحبه‌ای تلفنی به رویترز گفت: «ارتش روسیه در موقعیتی قرار گرفته است که می‌تواند هر لحظه تهاجم خود را آغاز کند و فقط به دستور حمله نیاز دارد».

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آنها عقب‌نشینی کنند، اما نشانه‌ها و داده‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند، نیروها در مرز با قابلیت‌های اضافی در حال تقویت هستند و واحدهایی که دورتر از مرز با اوکراین بودند به سمت مرز منتقل می‌شوند.

روپسیس گفت که نیروهای روسیه برای حمله از شمال، از شرق و از کریمه به جنوب در موقعیت قرار دارند و حمله همزمان از هر سه جهت امکان‌پذیر خواهد بود.

او اضافه کرد: «نیروهای کافی برای همه چیزهای ترسناک، از تهاجم همه جانبه گرفته تا تصرف برخی مناطق، وجود دارد».

روپسیس گفت: «حمله به اوکراین احتمالا منجر به حضور نیروهای ناتو یا آمریکا در جمهوری‌های  بالتیک خواهد شد.»

رئیس سرویس اطلاعات خارجی استونی روز چهارشنبه گفته بود، روسیه احتمالا یک حمله نظامی «محدود» علیه اوکراین انجام خواهد داد. او گفت که موفقیت مسکو در آنجا باعث افزایش فشار بر کشورهای بالتیک خواهد شد.

بر خلاف سه جمهوری بالتیک (لیتوانی، استونی و لتونی)، اوکراین عضو ناتو نیست. روسیه از ناتو می‌خواهد که هرگز اوکراین را در این اتحاد وارد نکند، چیزی که ناتو آن را رد می‌کند.

جمهوری‌های بالتیک موافقت کردند که موشک‌های ضد زره و ضدهوایی ساخت ایالات متحده را در اختیار اوکراین قرار دهند و اعضای ناتو پس از تشدید بحران اوکراین، آنها را از نظر نظامی تقویت کرده‌اند.

کد خبر 657913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ملا اسحاق جو IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
    1 0
    ،،روس نیاز ب جنگ دارد ،هرچ بش بدن ،میگه باقیش کو ،