مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، روز چهارشنبه در حالی که مراحل کلیدی برای ساخت متاورس را ترسیم می‌کرد، گفت: «متا، مالک فیس‌بوک در حال کار بر روی تحقیقات هوش مصنوعی (AI) برای ایجاد دنیاها از طریق گفتار، بهبود نحوه چت افراد با دستیارهای صوتی و ترجمه بین زبان‌ها است.»

متا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، زاکربرگ مطمئن است که متاورس، ایده‌ای آینده‌نگر از محیط‌های مجازی است که در آن کاربران می‌توانند کار، معاشرت و بازی کنند و این فضا، جانشین اینترنت موبایل خواهد بود.

او که در مراسم پخش زنده «Inside the Lab» شرکت صحبت کرده بود، گفت: «کلید بازگشایی بسیاری از این پیشرفت‌ها هوش مصنوعی است.»

زاکربرگ گفت که متا در حال کار بر روی کلاس جدیدی از مدل‌های هوش مصنوعی مولد است که به مردم اجازه می‌دهد جهان را توصیف و جنبه‌هایی از آن را تولید کنند. زاکربرگ در یک نسخه نمایشی از پیش ضبط شده، یک مفهوم هوش مصنوعی به نام Builder Bot را به نمایش گذاشت؛ جایی که او به‌عنوان یک آواتار سه بعدی بدون پا در یک جزیره ظاهر شد و دستورات گفتاری برای ایجاد یک ساحل و سپس اضافه کردن ابرها، درختان و حتی یک پتوی مسافرتی را صادر کرد.

زاکربرگ گفت: «همانطور که ما این فناوری را بیشتر می‌کنیم، شما قادر خواهید بود دنیاهای ظریفی را برای کشف و به اشتراک گذاری تجربیات با دیگران، فقط با صدای خود ایجاد کنید.»

او در عین حال، جدول زمانی برای این پیشرفت‌ها تعیین نکرده و جزئیات بیشتری در مورد نحوه عملکرد Builder Bot ارائه نکرد.

او گفت، متا در حال کار بر روی تحقیقات هوش مصنوعی است تا به مردم اجازه دهد مکالمات طبیعی‌تری با دستیارهای صوتی داشته باشند؛ گامی در جهت نحوه ارتباط مردم با هوش مصنوعی در متاورس. او گفت که پروژه CAIRaoke این شرکت «یک مدل عصبی کاملا انتها به انتها برای ساخت دستیارهای روی دستگاه» است.

نمایشی از فناوری Project CAIRaoke نشان داد که خانواده‌ای از آن برای کمک به پختن خورش استفاده می‌کنند و دستیار صوتی زنگ می‌زند تا هشدار دهد که نمک قبلا به قابلمه اضافه شده است. دستیار همچنین متوجه شد که نمک آنها کم شده است و بیشتر سفارش داد.

متا گفت که از این مدل در دستگاه پورتال تماس ویدیویی خود استفاده می‌کند و قصد دارد آن را در دستگاه‌های دارای واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) ادغام کند.

ژروم پسنتی، معاون هوش مصنوعی متا در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که پاسخ‌های دستیار جدید مبتنی بر CAIRaoke خود را به شدت محدود می‌کند تا زمانی که مطمئن شود که سیستم زبان توهین‌آمیز تولید نمی‌کند.

پسنتی در این خصوص گفت: «این مدل‌های زبانی بسیار قدرتمند هستند... بنابراین ما تلاش زیادی می‌کنیم تا بتوانیم آنها را کنترل کنیم.»

زاکربرگ همچنین اعلام کرد که متا در حال کار بر روی یک مترجم گفتار جهانی با هدف ارائه ترجمه فوری گفتار به گفتار در همه زبان‌ها است. این شرکت پیش‌تر هدفی را برای سیستم هوش مصنوعی خود به منظور ترجمه تمام زبان‌های نوشتاری تعیین کرده بود.

فیسبوک رسانه‌های اجتماعی که اخیرا یک سوم ارزش بازار خود را پس از گزارش درآمدی ناامیدکننده از دست داده است، سرمایه‌گذاری هنگفتی بر روی تمرکز جدید خود برای ساخت متاورس انجام داده و نام خود را برای بازتاب این جاه‌طلبی به متا تغییر داده است. این ماه متا زیان خالص ۱۰.۲ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۱ از لابراتوارهای واقعیت، تجارت واقعیت افزوده و واقعیت مجازی این شرکت گزارش کرد.

کد خبر 659516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    ماهم بدنبال خریدمرغهای هورمونی آلوده هستیم