ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که مایل به مذاکره با روسیه است، اما پیشنهاد این کشور برای برگزاری نشستی در بلاروس که زمینه‌ای برای حمله مسکو به اوکراین بوده است را رد کرد.

زلنسکی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، او گفت: «ما صحبت‌های فراوانی  درباره دیدار اوکراین و روسیه شنیده‌ایم که ممکن است به این جنگ پایان دهد و صلح را به ما بازگرداند. اغلب اوقات [مینسک] به عنوان محل این مذاکرات ذکر می‌شود.»

زلنسکی ادامه داد: «این مکان نه توسط [اوکراین] و نه توسط [بلاروس] انتخاب شده، بلکه توسط رهبری روسیه انتخاب شده است.»

بلاروس نقش مهمی در تهاجم روسیه به اوکراین داشته است. به گفته مقامات اوکراینی، نیروهای روسیه از طریق مرز بلاروس با حمایت دولت این کشور به خاک اوکراین حمله کردند. دولت بایدن ۹ شرکت دفاعی بلاروسی را به دلیل حمایت از حمله، تحریم کرده است.

رئیس‌جمهوری اوکراین مستقیما خطاب به بلاروس گفت: «اگر هیچ اقدام تهاجمی از قلمرو شما وجود نداشت، می‌توانستیم در مینسک، شهر شما، صحبت کنیم. زمانی که شما بی‌طرف بودید، ما در مینسک صحبت کردیم. به همین دلیل است که ما اکنون در مینسک صحبت نمی‌کنیم.»

در سال ۲۰۱۵، مقامات اوکراینی و روسیه در پایتخت بلاروس ملاقات کردند تا توافقنامه مینسک را تنظیم کنند که شامل آتش‌بس شکننده در دو منطقه اوکراین بود که سال قبل توسط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه تصرف شده بود.

زلنسکی در پایان گفت: «البته که ما صلح می‌خواهیم و می‌خواهیم ملاقات کنیم. ما می‌خواهیم جنگ را پایان دهیم. ورشو، براتیسلاوا، استانبول و باکو به روسیه پیشنهاد شدند. هر شهر دیگری با ما خوب است تا زمانی که موشکی از این کشور پرواز نکند.»

کد خبر 660424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha