شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود عباس در پاسخ به شروط حماس، تشکیل دولت تکنوکرات را بهترین راه برای تحقق مصالحه‌ی ملی در فلسطین دانست

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ البیان -چاپ امارات - منابع نزدیک به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، تاکید کردند که وی طی سفر به سوریه نامه‌ رسمی جنبش حماس را مبنی بر شروط این جنبش در خصوص آغاز مذاکرات ملی با فتح از رهبران سوریه دریافت کرده است.

به گفته‌ این منابع، محمود عباس در پاسخ به نامه‌ حماس تشکیل دولت تکنوکرات را در ایجاد فضایی مناسب برای تحقق مصالحه بین فتح و حماس ضروری دانسته است.

وی همچنین تاکید کرده است: مذاکرات ملی باید بین تمامی گروه‌های فلسطینی و نه فقط بین جنبش‌های فتح و حماس برگزار شود.

این منابع تاکید کردند: با توجه به تیرگی به وجود آمده در روابط سوریه و تشکیلات خودگردان فلسطین پس از برگزاری نشست رهبران عرب در دمشق که با عدم حضور محمود عباس همراه بود، به نظر می‌رسد که شروط ارایه شده از سوی حماس را بتوان تا حدودی شروط سوریه برای عادی‌سازی روابط با تشکیلات خودگردان فلسطین دانست.

بر اساس این گزارش، جنبش حماس چهار شرط اساسی را برای انجام مذاکرات ملی با فتح مطرح کرده است که عبارتند از: 1- برگزاری انتخابات شورای قانون‌گذاری فلسطین و ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین در زمان قانونی آن 2- عدم مذاکره در خصوص سیطره‌ حماس بر غزه در جریان مذاکرات ملی و تداوم حاکمیت حماس بر این منطقه 3- مقدمه‌سازی جهت تشکیل دولت متحد ملی در نزدیک‌ترین زمان ممکن 4- برگزاری نشست گروهی بین گروه‌های فلسطینی.

فوزی برهوم سخنگوی حماس نیز تاکید کرد: اکنون توپ در زمین محمود عباس است و او باید برای انجام مذاکرات و رویارویی با آراء مخالف موجود و جنبش فتح تلاش کند و علاوه بر آن مصر نیز باید تلاشش را برای پایان دادن به شکاف داخلی فلسطین افزایش دهد.

وی افزود: موفقیت مذاکرات خواسته‌ تمامی فلسطینیان است و رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید برای موفقیت این درخواست ملی تلاش کند.

برهوم در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر تلاش قاهره جهت برگزاری نشست دو جانبه بین جنبش‌های فتح و حماس در حاشیه‌ نشست‌های ملی فراگیر فلسطین که قرار است ماه آینده‌ میلادی در مصر برگزار شود، گفت: تا کنون چنین خبری را از مقامات مصری دریافت نکرده‌ایم.

کد خبر 66083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز