ماه در آستانه دریافت یک ضربه ۳ تنی قرار دارد؛ ضربه‌ای که به خاطر برخورد یک زباله فضایی با آن به‌وجود خواهد آمد. این ضربه سنگین، گودالی عظیم را بر سطح ماه ایجاد خواهد کرد.

ماه

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بقایای یک موشک سرگردان در فضا روز جمعه با سرعتی در حدود ۹۳۰۰ کیلومتر در ساعت و به دور از چشمان کنجکاو تلسکوپ‌ها به سطح ماه برخورد خواهد کرد. ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد تا ضربه از طریق تصاویر ماهواره‌ای تایید شود.

کارشناسان معتقدند از زمانی که چین آن را نزدیک به یک دهه پیش پرتاب کرد، به طور تصادفی در فضا در حال چرخش است. اما مقامات چینی شک دارند که این زباله فضایی متعلق به آنها باشد.

به هر حال مهم نیست که به چه کسی تعلق دارد، چراکه دانشمندان انتظار دارند که این شیء سوراخی به طول ۱۰ تا ۲۰ متر ایجاد کند و گرد و غبار ماه را صدها کیلومتر بر روی سطح آن پخش کند.

ردیابی زباله‌های فضایی در مدار پایین آسان است. اشیایی که به اعماق فضا پرتاب می‌شوند بعید است به چیزی برخورد کنند و این قطعات دوردست معمولا به زودی فراموش می‌شوند، مگر توسط تعداد انگشت شماری از ناظران که از کارآگاه‌بازی آسمانی لذت می‌برند.

ابتدا اسپیس‌ایکس متهم شد که این موشک متعلق به این شرکت است، اما یک ماه بعد مشخص شد که شی «معمایی»، یک موشک فالکون اسپیس‌ایکس که در سال ۲۰۱۵ به فضا پرتاب شده نیست.

اما دو مأموریت چینی با عناوین مشابه وجود داشت؛ پرواز آزمایشی و ماموریت بازگشت نمونه قمری ۲۰۲۰.

فرماندهی فضایی ایالات متحده که زباله‌های فضایی مدار پایین را ردیابی می‌کند، روز سه‌شنبه تأیید کرد که مرحله بالایی موشک چینی از مأموریت ماه ۲۰۱۴ هرگز از مدار خارج نشد.

بیشتر بخوانید:

ماه در حال حاضر دهانه‌های بی‌شماری دارد که طول‌شان تا ۲۵۰۰ کیلومترنیز می‌رسد. ماه بدون جو واقعی، در برابر رگبار دائمی شهاب‌سنگ‌ها و سیارک‌ها و فضاپیماهایی که گاه به گاه وارد می‌شوند، بی‌دفاع است. بدون آب و هوا، هیچ فرسایشی وجود ندارد و بنابراین دهانه‌هایی که با ضربه ایجاد می‌شوند، برای همیشه باقی می‌مانند.

چین یک فرودگر ماه در سمت دور دارد، اما برای تشخیص برخورد روز جمعه بسیار دور است. مدارگرد شناسایی ماه ناسا نیز خارج از برد خواهد بود. بعید است که چاندرایان-۲ هند که به دور ماه می‌چرخد هم در آن زمان از آن بگذرد.

کد خبر 661322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha