این روزها که به نوروز و بهار نزدیک می شویم بازار شیرینی و خرید و پخت آن حسابی داغ است سری می زنیم به نوستالژی های تهران قدیم. لاله زار ،چهار راه استانبول و شیرینی فروشی هایی که برای نسلی خاطره ساز بودند.

بهاره خسروی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : یکی از قنادی‌های معروف تهران قدیم قنادی معیلی، تقاطع خیابان‌های اسلامبول و لاله‌زار بود. البته شعبه اصلی آن در بازار سلطانی قرار داشت. کافه قنادی معیلی در ضلع شرقی لاله زار، کمی جلوتر از تختخواب برنزفروشی بدر واقع شده بود.

شیرینی‌های این کافه قنادی یکی از بهترین‌ها چه لحاظ، طعم، کیفیت بود. برای مثال در همان سال‌های دهه 30 روزگار رونق این قنادی بود، قنادی‌هایی مثل بهار، در خیابان ایران و امیریه و قنادی حاج علی‌اکبر در خیابان ری وجود داشتند که باقلوا، نان برنجی، نان نخودچی و رولت‌های مربایی خوشمزه معروفی داشتند.

سفره شادی‌های بسیاری از اهل تهران با همین شیرینی‌ها پر می‌شد. اما حکایت شیرینی‌های خوشمزه قنادی معیلی به‌ویژه شیرینی خامه‌ای‌های چرب و شیرین آن چیز دیگری بود. این نان خامه‌ای‌ها با هیچ نان خامه‌ای در کل شهر تهران قابل مقایسه نبود.

کافه‌ فضل‌اله معیلی، دهه‌ 30درخیابان لاله‌زار ساخته شد؛ کافه‌ای که خیلی زود به واسطه شیرینی خوشمزه‌اش که پاتوق نویسندگان، بازیگران و کارگردان‌های آن دوره شد و بسیاری از خبرنگاران مجله‌ها و روزنامه‌های مصاحبه‌هایشان در این کافه قنادی می‌گرفتند.

بعد از مدتی قنادی معیلی بازار تعطیل شد. اما چراغ کار کافه قنادی معیلی در خیابان لاله‌زار تا چندین سال ادامه داشت. این کافه قنادی یک جای دنج و مناسب برای سرو بستی و انواع نوشیدنی سرد و گرم بود به همین دلیل همیشه پر مشتری بود.

 پالوده شیرازی ویژه هم از دیگر خوراکی‌های خوشمزه، قنادی معیلی بود. این پالوده را با تراشیدن، برف شکل می‌گرفت، روی این برف‌ها شربت آلبالو ریخته میشد و با مقدار فراوانی رشته پالوده صرف می‌شد.

کد خبر 662061

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha