در حالی که عملیات ویژه روسیه در اوکراین در هفته دوم خود قرار دارد، مشکلات زنجیره تامین که پیش‌تر به کمبود نیمه‌هادی‌ها مرتبط می‌شد، حالا به‌نظر می‌رسد که وارد فاز جدیدی شده باشد.

پورشه

به گزارش روزنامه همشهری، شرایط کنونی دنیا و در راس آن، تحریم‌های غرب علیه روسیه، مشکلات بیشتری را برای برخی خودروسازان ایجاد کرده است. در نتیجه این داستان‌های پیچیده، شرکت پورشه به‌طور موقت تولید را در برخی کارخانه‌ها متوقف می‌کند که در نهایت می‌تواند بر روی همه مدل‌ها تأثیرگذار باشد. پیش‌تر مواردی دراین خصوص مطرح شده بود که تامین‌کنندگان خودرو مستقر در اوکراین ارتباط‌شان با برندها، از جمله گروه فولکس‌واگن، قطع شده است.

تعطیلی خطوط خودروهای پورشه در تاریخ دوم مارس با ماکان و پانامرا آغاز شد و پس از آن تایکان در سوم مارس به جمع آنها پیوست. اگر اطلاعات دقیق باشد، تولید پورشه کاین در ۷ مارس قطع شد. در نهایت هم با توقف تولید ۹۱۱ در هفدهم مارس روبرو خواهیم بود. تولید جنرال ۹۱۱ در آخرین روز مارس قطع می‌شود.

مشخص نشده است که تعطیلی‌ها چه مدت طول می‌کشد؛ ضمن اینکه علاوه بر همه اینها، تمام خطوط تا حدی متوقف خواهند شد.

داستان پیچیده خودروسازان پس از تحریم روسیه | تولید با مشکل مواجه شده است

سخنگوی پورشه در ایمیلی به وب‌سایت متور۱، تایید کرد که تولید در کارخانه لایپزیگ در دوم مارس تعطیل شده است. پانامرا و ماکان در آنجا ساخته می‌شوند. تعطیلی در ابتدا تا پایان این هفته (۱۱ مارس) است. در حال حاضر، کارخانه تولیدی در زوفن‌هاوزن تحت تأثیر قرار نگرفته است، اما سخنگوی این شرکت گفت: «گام‌های بعدی در یک فرآیند منظم انجام خواهد شد. در روزها و هفته‌های آینده، ما به صورت کوتاه‌مدت کار خواهیم کرد و به‌طور مداوم وضعیت را مورد ارزیابی مجدد قرار خواهیم داد.»

تقریباً هر خودروساز بزرگی یا تحت تأثیر وقایع جاری در اوکراین قرار دارد. بسیاری از آنها در اوکراین و روسیه کارخانه‌های تولید قطعات یا خطوط مونتاژ دارند که موضوع تحریم برای‌شان بسیار گران تمام شده است. نمونه آنها شرکت فورد است که مجبور شده، ۳ کارخانه بزرگ خود را در روسیه تعطیل کند که مطمئنا تاثیر زیادی بر درآمد این شرکت خواهد داشت.

روزهای بد برای تسلا و ایلان ماسک

تصور بر این بود که تحریم کشوری مانند روسیه با منابع عظیم نفت و گاز می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر روند تولید و فروش خودروهای برقی داشته باشد، با این حال مشخص است که روس‌ها فقط نفت و گاز ندارند و سایر منابع‌شان هم می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روند تولید خودروهای برقی داشته باشد.

از این رو باید گفت که افزایش هزینه‌های مربوط به مواد خام که با شروع عملیات روسیه در اوکراین بیشتر شده است، می‌تواند رویای بسیاری از اتومبیل‌سازان در حوزه خودروهای برقی را تیره و تار کند. از جمله این افراد، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا است.

این گروه از سازندگان همواره به‌دنبال عرضه خودروهای برقی مقرون به‌صرفه‌تر بوده‌اند تا در رقابت با خودروهای احتراق درونی حرفی برای گفتن داشته باشند. حالا اما شرایط دگرگون شده است. گرگوری میلر، یکی از تحلیلگران صنعت می‌گوید: «افزایش قیمت نیکل، لیتیوم و سایر مواد، روند بلندمدت کاهش هزینه باتری‌ها، گران‌ترین بخش خودروهای الکتریکی را که مانع پذیرش گسترده‌تر این فناوری می‌شود، کند و حتی موقتاً معکوس می‌کند.»

پیش‌تر تمامی خودروسازان با موضوعی به نام کمبود تراشه روبرو بودند که ماحصل همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بود. میلر با اشاره به خودروهای موتور احتراق داخلی که بر بازار دنیا تسلط دارند، گفت: «افزایش قیمت مواد خام مطمئنا این پتانسیل را دارد که جدول زمانی برابری هزینه بین خودروهای EV و ICE را به تأخیر بیندازد که می‌تواند پذیرش گسترده‌تر خودروهای الکتریکی را مختل کند.»

اصرار به برقی‌شدن

در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا حرکت سریع به سمت برقی‌شدن خودروها، پرشتاب‌تر از گذشته شده است.

بیش از ۸۰ گروه زیست‌محیطی و سازمان‌های دیگر از گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا خواسته‌اند که قوانین سخت‌تری به منظور ترویج بیشتر وسایل نقلیه الکتریکی اعمال کند، حتی در شرایطی که این ایالت سریع‌تر از دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در این حوزه در حال حرکت است. در سال ۲۰۲۰، نیوسام گفته بود که ایالتش قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ فروش خودروهای احتراق داخلی سبک جدید را متوقف کند.

کالیفرنیا حدود ۱۱ درصد از کل فروش خودرو در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است و بزرگ‌ترین بازار ایالتی در این خصوص به حساب می‌آید. با شرایط کنونی شاید میزان تولید خودروهای برقی با کاهش روبرو شود که این موضوع هم می‌تواند تاثیر منفی بر برنامه‌ریزی در کشورهایی مانند آمریکا داشته باشد.

کد خبر 662898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۸
    1 0
    اولاً خدا را شکر که با اعمال تحریمهای غرب خودروسازان غربی دچار مشکل شده اند ولی روسیه دچار مشکل نشده ثانیاً باز هم خدا را شکر که با فرمان 8 ماده ای آقای رئیسی مشکلات خودروسازان داخلی حل شد.