تا چند روز دیگر نخستین بهار سده جدید با تعطیلات نوروزی از راه میرسد. روزهای دل انگیز بهاری و تعطیلات تقریباً طولانی نوروزی بهترین فرصت برای گشت وگذار همراه با اعضای خانواده و عزیزان است. اگر علاقه مند به مطالعات تاریخی و آشنایی با سبک زندگی و دستاوردهای نیاکان مان در قرون گذشته هستید، پیشنهاد ما موزه گردی است.

بهاره خسروی / محله

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : موزههایی که تاکنون نرفتید یا آنقدر غنی هستند که ارزش چند بار تماشا را دارند. خلاصه اینکه هم فال است و هم تماشا. در این بخش به معرفی اجمالی تعدادی از موزههای شاخص پایتخت پرداختهایم.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

باغموزه هنر ایرانی

این روزها باغ ویلای شخصی همسر سپهبد امیراحمدی تبدیل به مکانی برای جمعآوری ماکت بناهای تاریخی ارزشمند ایرانی با عنوان باغموزه هنر ایرانی شده است. در این باغموزه11 ماکت از جاذبههای تاریخی مانند شمسالعماره، برج آزادی و قره کلیسا که برای جشنهای 2هزار و 500 ساله ساخته شدند در معرض دید عموم قرار دارد. همچنین دست سازههایی هم از آثار هنرمندان ایرانی در نگارخانه این موزه برای بازدید علاقهمندان نگهداری میشود.

نشانی: محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی یا مقصودبیک، کوچه دکتر حسابی، پلاک 25

شماره تماس: 2268 6063

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

موزه هنرهای معاصر و موزه فرش

تماشای موزه هنرهای معاصر از گزینه‌های پیشنهادی تعطیلات نوروزی است. این موزه سال 1356 در گوشه غربی بوستان لاله افتتاح شد. در این موزه جامع‌ترین و مهم‌ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمالی در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. این موزه مالک 5 تا 10 مجموعه مهم نوگرای دنیاست. سال 1356 بود که موزه فرش در جوار موزه هنرهای معاصر با تعدادی قالی راه‌اندازی شد. این موزه امروز باارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از سده دهم هجری قمری تا دوره معاصر را دارد و از منابع ارزشمند تحقیقاتی دانشجویان و تاریخ‌پژوهشان در حوزه فرش است.

نشانی: خیابان کارگر شمالی، جنب بوستان لاله

شماره تماس: 88989374

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

مجموعه کاخهای سعدآباد

یک مجموعه دیدنی 110 هکتاری در خوشآب و هواترین منطقه تهران که سنگ بنای آن در دوره قاجار شکل گرفت. به دلیل دوری از مرکز در دوره پهلوی اول و رضاخان از این کاخها بیشتر بهعنوان اقامتگاه ییلاقی در فصل تابستان استفاده میشد. بهمرور زمان 18 کاخ کوچک و بزرگ به مجموعه بناهای سعدآباد اضافه شد. در این مجموعه تاریخی میتوانید از کاخموزه ملت و کاخموزه سبز و موزههای آب، پوشاک سلطنتی، استاد حسین بهزاد، آشپزخانه سلطنتی، برادران امیدوار، استاد فرشچیان، هنر ملل، هنرهای زیبا، سلاحهای درباری و خط و کتابت میرعماد بازدید کنید.

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)، خیابان شهید فلاحی (زعفرانیه)، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

شماره تماس: 9-22752031

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

موزه زمان

تماشای موزه زمان به افرادی که کارها و قرارهایشان را سروقت انجام می‌دهند توصیه می‌شود. موزه زمان در محله زعفرانیه و خانه تاریخی «حسین خداداد» به‌عنوان نخستین موزه ساعت ایران راه‌اندازی شده است. در این موزه نخستین ساعت‌ها شامل ساعت‌های آفتابی، شنی، آبی، سوختی و ساعت‌های معمولی و جیبی سفارشی متعلق به شخصیت‌های تاریخی و سیاسی، ساعت‌های ویژه‌ای مانند ساعت‌های کارت‌زنی، شیفت نگهبانی، کشتی و ساعت‌های مچی در انواع دستبندی ودوزمانه برای بازدید عموم به نمایش درآمده است.

نشانی: خیابان ولیعصر(عج)،

خیابان زعفرانیه، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک 12

شماره تماس: 21417336

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

باغموزه نگارستان

یکی از باغهای به یادگار مانده عصر قجری باغموزه نگارستان است. یک باغ دنج و باصفا در حوالی میدان بهارستان که حوادث تلخ و شیرین تاریخی فراوانی از سر گذرانده است. در این باغموزه آثار هنرمندان نامی مانندکمالالملک، جهانگیر ارجمند، محمود روحالامینی، ملکالشعرای بهار، علی اسفنجانی و فتحالله عباد و همچنین فرشها و نقرههای قلمزنی اهدایی غلامعلی ملول دیده میشود.

نشانی: میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

شماره تماس: 33119586

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

موزه رضا عباسی

«رضا عباسی» از نقاشان مشهور دوره صفوی و اصالتاً کاشانی است. در موزه رضا عباسی آثار ارزشمندی از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار در 5 بخش در معرض نمایش قرار دارد. همچنین کتابخانه این موزه بیش از 10 هزار جلد کتاب به زبان‌های پارسی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی موجود است. بیش از 50 مجله داخلی و 60مجله خارجی در کتابخانه این موزه نگهداری می‌شود.

نشانی: خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، روبهروی دانشکده برق دانشگاه  صنعتی خواجهنصیرالدین طوسی، شماره 982

شماره تماس: 88513003

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

کاخ گلستان

مجموعه کاخ‌های گلستان تنها اثر جهانی پایتخت محسوب می‌شوند. قدمت این کاخ‌ها به بیش از 2قرن پیش یعنی دوره شاه ‌عباس صفوی می‌رسد. به مرور زمان با تغییر سلسله‌های پادشاهی بناهایی به این کاخ‌ها اضافه شد تا اینکه در دوره قاجار با انتخاب تهران به‌عنوان پایتخت، این بناها اهمیت و شهرت جهانی پیدا کردند. عمارت‌های شمس‌العماره، بادگیر، تخت مرمر و الماس، خلوت کریم‌خانی، کاخ اختصاصی، تالار برلیان، موزه‌های مخصوص، نگارخانه، مردم‌شناسی، عکاسخانه و حوض‌خانه مجموعه‌های دیدنی کاخ گلستان هستند.

نشانی: خیابان 15 خرداد، میدان ارگ

شماره تماس: 33113335

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران اقامت ییلاقی پادشاهان قجری کاخ نیاوران بود؛ جایی که در دوره پهلوی دوم برای سکونت خاندان شاهی دستخوش تغییرات و تعدادی از بناهای کوچک آن به بهانه نوسازی و ساخت بنایی با سبک مدرن تخریب شد. کاخ صاحبقرانیه، کاخ اختصاصی، کوشک احمدشاهی، موزه جهاننما، کتابخانه سلطنتی، موزه خودروهای سلطنتی و باغ کتیبهها از جاذبههای دیدنی این موزه است.

نشانی: میدان شهید باهنر یا نیاوران

شماره تماس: 15ـ 22282012

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

موزه آستان حضرت عبدالعظیم(ع)

با توجه به سبقه تاریخی و مذهبی ری سال 1373 سالنی در صحن باغ توتی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برای عرضه آثار ارزشمند تاریخی راهاندازی شد. به مرور زمان با توسعه صحن حرم و در مجاورت مصلای بزرگ ری به وسعت سه هزارمترمربع در 3 طبقه راهاندازی شد. در این موزه آثار ارزشمندی شامل هزار قلم نفایس از هزاره چهارم قبل از میلاد تا دوره معاصر، مجموعه درهای آستان، مجموعه اشیای نمایشی شاخص متعلق به قرون مختلف، مجموعه حجاری از دوره قاجار، مجموعه آثار سفالینه از هزاره چهارم قبل از میلاد تا پایان قرن سیزدهم هجری، مجموعه منسوجات، مجموعه نقاشیها و بسیاری از آثار ارزشمند تاریخی و مذهبی نگهداری میشود که تماشای آنها برای شهروندان بهویژه نسل جدید لذتبخش و آموزنده است.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | موزه‌گردی هم فال و هم تماشاست

موزه ملی ایران

نمایش آثار تاریخی دوران پارینهسنگی تا ساسانی و آثاری از قرون اولیه اسلام تا عصر قاجار از مهمترین جاذبههای دیدنی نخستین موزه رسمی کشور است.  سال 1314 خورشیدی بود که عملیات ساخت موزه ملی ایران شروع شد. برای طرحی یک موزه ملی لازم بود که معماری و اصالت آن با تاریخ و فرهنگ ایرانی هماهنگی داشته باشد. از این رو، نما و سر در ورودی آن به سبک ایوان کسری پایتخت دولت تیسفون در دوره ساسانیان طراحی و ساخته شد. در واقع، ایوان کسری نام کاخ شناختهشده شهر تیسفون  است که ایوان آن 35متر بلندی، 50متر پهنا و 25متر عمق دارد. همچنین رنگ آجرها نیز به همین منظور به رنگ سرخ تیره انتخاب شده تا نمایانگر معماری عصر ساسانی باشد. بنای موزه حدود 11 هزار مترمربع است که ساختمان اصلی آن در سه طبقه ساخته شده است. معماران این ساختمان« آندره گدار» به همراه «ماکسیم سیرو» از معماران فرانسوی بودند. در مدت دو سال عملیات ساختمانی آن به وسیله حاج عباسعلی معمار و استاد مراد تبریزی تکمیل و در سال 1316 خورشیدی رسماً گشایش یافت.  اینجا مهمترین موزه کشور در برای نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعههای باستانشناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دورانهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است.

نشانی: خیابان امام خمینی(ره)، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن

شماره تماس: 6ـ 66702061

کد خبر 663515

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha