زندگی در شهری مانند تهران که هر روز هم بر وسعتش و هم بر جمعیت ساکن در آن افزوده می‌شود اگر با رویدادهای خوب و دلچسب به گوش شهروندانش نرسد، تحمل اوضاع کمی سخت می‌شود. در واقع کیفیت زندگی در این شهر زمانی مطلوب است که مدیران شهری همگام با رشد آن، برای تأمین زیرساخت‌های شهری در همه حوزه‌ها تلاش کنند تا مردم از امکانات شهری کافی برخوردار باشند.

پلاسکو

اتفاقی که خوشبختانه امسال هم در حوزه حملونقل عمومی شاهدش بودیم و هم در حوزه عمرانی، رفاهی و خدمات شهری. در این گزارش چند مورد از این رویدادهای خوب شهری در سال ۱۴۰۰ را روایت کردهایم؛ اخباری که با مرور آنها حال شما هم خوب میشود.

جشن انقلاب با  ۲۰۰ پروژه شهری

همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که بهرهبرداری از ۲۰۰ پروژه شهری در پایتخت آغاز شد. این پروژهها در مناطق ۵، ۱۵، ۱۸ و ۱۹ به بهرهبرداری رسید. پروژههایی که سالها نیمهکاره مانده و چالشهای بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده بودند. از جمله این پروژهها زیرگذر عابرپیاده جناح در حوالی میدان آزادی بود. طی سالهای گذشته شماری از شهروندان بهدلیل تصادف با خودروها در همین محل جان خود را از دست داده بودند. پروژه ساخت زیرگذری که دسترسی ۲ طرف بزرگراه جناح را به هم ممکن میکند و یک خروجی هم در ایستگاه اتوبوس بی. آر. تی دارد، چند سال نیمهکاره مانده بود و با افتتاح زیرگذر جناح امکان رفتوآمد در شمال میدان آزادی بدون برخورد با خودروها فراهم شد.

«علیرضا زاکانی» شهردار تهران، در حاشیه بهرهبرداری از این پروژهها گفت: «در حال جمعآوری پروژههای روی زمینمانده هستیم تا ابتدای سال آینده با جلب مشارکت مردم، موجبات امنیت و رونق را برای شهر و شهروندان فراهمآوریم.»

او همچنین با بیان اینکه برای ما معیشت و اقتصاد مردم موضوعیت دارد یادآور شد که شهرداری تهران بهدنبال حکمرانی واحد شهری است: «بر همین اساس ۱۱۴ بوستان را در شهر هدفگذاری کردهایم که در آنها سازههایی داشته باشیم تا به افرادی که دستفروشی میکنند، صنایعدستی میفروشند و غرفه دارند به بهترین نحو خدمت ارائه کنیم تا آنها بتوانند داشتههای خود را برای فروش به مردم ارائه دهند.» با افتتاح این پروژهها بخش قابل توجهی از مشکلات شهروندان در شهر تهران رفع شد.

رنگ و رو به خانههای تاریخی برگشت

یکی از رویدادهای خوبی که طی ۲ سال گذشته در تهران پایهریزی شد و سال ۱۴۰۰ به نتیجه رسید احیای خانههای تاریخی در این شهر بود. نخستین خانهای که بعد از مرمت و نوسازی در قلب تهران قدیم و محله عودلاجان به بهرهبرداری رسید، خانه اردیبهشت بود؛ خانهای که از یک متروکه قدیمی به یک خانه زیبا تبدیل شد. حالا این خانه به پاتوق فعالان حوزه فیلم و سینما و... تبدیل شده و همین رفت و آمدها در محله قدیمی اهالی را به بهبود وضعیت موجود آن امیدوار کرده است.  

خانههای روبهرو، خانه سرهنگ و گالری کارخانه آرگو از دیگر بناهایی بودند که بعد از بازسازی و مرمت آنها به دست جوانان هنرمند به مجموعههای فرهنگی و هنری و تفریحی تهران افزوده شدند. خانه سرهنگ را یک گروه ۱۷ نفره از معماران جوان و خوشذوق در منطقه ۱۲ بازسازی کردهاند و گالری کارخانه آرگو را که از قدیمیترین کارخانههای پایتخت است، بنیاد «پژمان» احیا کرده است.

کارستان  ۱۴۰۰ | مرور رویدادهایی که حال شهر و شهرنشینان را خوش کردند

سلام دوباره پلاسکو به شهر

بعد از گذشت ۵ سال از فاجعه تلخ و دلخراش آتشسوزی پلاسکو که محال است فراموشش کنیم، ساختمان جدید پلاسکو در قامتی جدید به پایتخت سلامی دوباره کرد. ساختمان جدید پلاسکو در زیربنایی به وسعت ۲۰ هزارمترمربع در قالب ۱۵ طبقه و ۵ طبقه زیرزمین ساخته شد تا ۳۴۵ باب مغازه را در دل خود جای دهد. ارتفاع ساختمان جدید پلاسکو سفید رنگ و مشبک و از تجهیزات مدرن بهرهمند است. یکی از ویژگیهای این سازه جدید اتاقهای امن آن است. سطح هر طبقه هزارمترمربع و در هریک ۲ راهرو و اتاق امن تعبیه شده است؛ امکانی که دسترسی به نمای بیرونی را امکانپذیر میکند و این اجازه را میدهد که آتشنشانان در زمان وقوع حادثه عملیات اطفای حریق و امدادرسانی را تسریع کنند.

خبر خوب دیگری که امسال از پلاسکو شنیدیم «شهید خدمت» محسوب شدن ۱۶ جوان آتشنشانی بود که ۵ سال پیش شجاعانه دل به آتش زدند و جان خود را فدای همشهریانشان کردند. پرونده این شهدا تا سال ۱۴۰۰ به سرانجام نرسیده بود تا اینکه خوشبختانه رهبر معظم انقلاب با اطلاق عنوان شهید خدمت به شهدای آتشنشان حادثه پلاسکو موافقت کرد و این خبر موجب شادی همه شد. ساختمان جدید پلاسکو حالا با آن قامت کشیده و سفید و یادمان شهدای آتشنشان در چهارراه استانبول دوباره میدرخشد.

خانه شهر هم کامل شد

سرانجام بعد از گذشت حدود ۶ سال از آغاز عملیات اجرایی ساختمان بلدیه تهران (خانه شهر) در میدان امام خمینی(ره) این پروژه امسال تکمیل شد. اگر بلدیه نزدیک به ۱۰۰ سال پیش ساختمانی متعلق به شهرداری تهران بود، اکنون در کنار ساخت ساختمان خانه شهر، پلازای امام خمینی(ره) نیز بهعنوان یک فضای عمومی در اختیار شهروندان قرار میگیرد. به همین دلیل سال گذشته عملیات سنگفرش پیادهرو میدان شروع شد و به پایان رسید. در عین حال، یک یادمان شهدا نیز در این پلازا در حال ساخت است.

در پلازای امام خمینی(ره) فضای زیادی برای پیادهروی شهروندان وجود خواهد داشت و حدود ۷ هزار و ۵۰۰مترمربع پیادهراه ارتباطی طراحی شده است. در عین حال، بام سبز در این میدانگاه از ویژگیهای این میدان خواهد بود. ارتقای کیفی میدان، ساختمان خانه شهر، پلازا و یادمان شهدا مهمترین ویژگیهای پروژه بزرگ میدان امام خمینی(ره) محسوب میشود. پلازای امام خمینی(ره) نسبت به پلازای هفتمتیر مساحت کمتری دارد و مساحت زمین آن به ۴ هزار و ۹۲۵مترمربع میرسد، اما ساختمان بلدیه با نمای قبلی خود بهعنوان یک وجه تاریخی، این میدانگاه را از پلازای هفتمتیر متمایز میکند. بام سبز و ایجاد فضایی برای تردد عابران پیاده از ویژگیهای پلازای امام خمینی(ره) خواهد بود.

یکی از مهمترین ارکان احیای ابعاد تاریخی میدان بازسازی عین به عین ساختمان بلدیه قدیم یا همان خانه شهر است که با جدیت از سوی شهرداری تهران در حال پیگیری و اجراست.

کارستان  ۱۴۰۰ | مرور رویدادهایی که حال شهر و شهرنشینان را خوش کردند

مترو به  بوستان گفت و گو رسید

مترو و توسعه آن یکی از نیازهای اساسی شهر تهران است. با توجه به آلودگی هوای پایتخت مردم همواره به استفاده از وسایل حملونقل عمومی تشویق میشوند. در همین زمینه شهرداری تهران تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاههای جدید مترو تهران را در اولویتکاری خود قرار داده است. یکی از ایستگاههای مهمی که امسال تکمیل و بهرهبرداری شد، ایستگاه توحید بود. افتتاح این خط تبادلی زمینه بهرهمندی مردم ۴ منطقه تهران را از خدمات حملونقل پاک فراهم کرد.

البته در کنار بهرهبرداری از این ایستگاه جدید اتفاقهای خوب دیگری هم برای مترو در سال ۱۴۰۰ رقم خورد که افتتاح ایستگاه شهید رضایی از خط ۶ و افتتاح ۵ ورودی جدید شامل ورودیهای دوم ایستگاههای برج میلاد، بعثت، رودکی، مرزداران و ورودی سوم ایستگاه مهدیه از دیگر رویدادهای خوب مترویی بود.

البته ناگفته نماند که روند تکمیل ایستگاههای بوستان گفتوگو و ۱۷ شهریور در خط ۷ نیز رو به اتمام است و پیشبینی میشود این ایستگاهها در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسند؛ ایستگاههایی که هرکدام ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و بهرهبرداری نیاز داشته و در مجموع هزینه احداث ۲ ایستگاه بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان شده است.

۲۱ باغ قدیمی
پیشکش به شهر و شهروندان

یکی از اخبار خوبی که سال ۱۴۰۰ برای مردم تهران‌نویدبخش بود بازگشایی در ۲۱ باغ قدیمی به روی مردم بود. البته این طرح به گفته مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران از دهه ۹۰، شروع و تاکنون ۷۰ باغ در مناطق مختلف تهران تملک شده است. شهرداری وعده داده اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال آینده ۲۱ باغ دیگر را تملک و برای صیانت از ریه‌های تنفسی پایتخت و افزایش سرانه فضای سبز به بوستان تبدیل می‌کند.

هدف از انجام این اقدام کاهش فاصله طبقاتی شمال و جنوب از طریق افزایش سرانه‌های مختلف از جمله فضای سبز است. به‌گفته مختاری با همین رویکرد با تملک باغ‌ها در مناطقی که فضای سبز کمتری دارند از جمله مناطق ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۲، ۱۴، ۱۹، ۱۸، ۲۰، ۲۱ و ۲۲ توزیع عادلانه سرانه فضای سبز صورت می‌گیرد. او تأکید می‌کند: «صیانت از باغ‌ها، فضاهای سبز و حتی یک اصله درخت به‌دلیل نقش و تأثیری که در اکولوژیک شهر دارند حائز اهمیت است و مدیریت شهری سعی می‌کند با توزیع عادلانه سرانه فضای سبز، دسترسی شهروندان به سرمایه‌های طبیعی را فراهم کند.»

کد خبر 663979

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha