همشهری آنلاین: غلامعلی حداد عادل بار دیگر رئیس فرهنگستان‌ زبان و ادب فارسی شد.

به گزارش (ایسنا)، ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسى، از اردیبهشت 1370 تا فروردین 1374 برعهده‌ی حسن حبیبى بود، که پس ‌از استعفاى او‌، غلامعلى حداد عادل، به این سمت انتخاب شد.

در سال 1383، پس ‌از انتخاب حداد عادل به ریاست مجلس شوراى اسلامى، مجددا حبیبى با اکثریت آرا، به ریاست فرهنگستان زبان و ادب فارسى برگزیده شد.

اما حسن حبیبی مدتی است که در بستر بیماری است و به این ترتیب، محمود احمدی‌نژاد - رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - با آرزوی سلامت کامل برای حبیبی، در حکمی، حداد عادل را برای یک دوره‌ی چهارساله به سمت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب کرد.

احمدی‌نژاد در این حکم خطاب به حداد عادل نوشته است: در اجرای ماده‌ی10 اساس‌نامه‌ فرهنگستان زبان و ادب فارسی مصوب 21/01/1380 شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیشنهاد شورای فرهنگستان، با عنایت به تعهد، تدین و تجارب ارزشمند علمی و فرهنگی جناب‌عالی، به موجب این حکم برای یک دوره‌ی چهارساله به سمت رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی منصوب می‌شوید.

امید است در ظل عنایات الهی و با همکاری و تشریک مساعی سایر اعضای محترم در انجام وظایف محوله و استمرار خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی موفق باشید.

بنا بر نوشته‌ سایت فرهنگستان و زبان و ادب فارسی،‌ رئیس فرهنگستان را شوراى فرهنگستان از میان اعضاى خود، براى مدت چهار سال انتخاب، و براى تأیید و صدور حکم به رئیس‌جمهور - ریاست عالیه‌ی فرهنگستان‌ها - معرفى مى‌کند.

برخى از وظایف رئیس فرهنگستان عبارت است از: ارائه‌ طرح‌هاى پژوهشى و علمى و انتشاراتى به شوراى فرهنگستان برای تصویب‌؛ تهیه طرح تشکیلات داخلى فرهنگستان و ارائه‌ آن براى تصویب هیأت‌امناى فرهنگستان‌ها پس‌از تأیید شوراى فرهنگستان‌؛ پیشنهاد عضویت فرهنگستان در مجامع بین‌المللى به شوراى فرهنگستان و پی‌گیرى آن با رعایت مقررات و قوانین کشور؛ انتصاب رؤساى گروه‌هاى علمى و پژوهشى؛ پی‌گیرى و نظارت بر حُسن اجراى تصمیمات شوراى فرهنگستان‌؛ و دعوت از اعضاى شوراى فرهنگستان براى تشکیلات جلسات‌.

گفتنی است، اعضاى پیوسته‌ شوراى فرهنگستان در حال حاضر عبارت‌اند از: عبدالمحمد آیتى، حسن انورى، نصرلله پورجوادى، یدالله ثمره‌، حسن حبیبى، غلامعلى حداد عادل‌، بهاءالدین خرمشاهى، محمد خوانسارى، على رواقى، بهمن سرکاراتى، اسماعیل سعادت‌، احمد سمیعى (گیلانى‌)، على‌اشرف صادقى، کامران فانى، بدرالزمان قریب‌، فتح‌الله مجتبایى، مهدى محقق‌، هوشنگ مرادى کرمانى، حسین معصومى ‌همدانى، محمدعلى موحد، ابوالحسن نجفى و سلیم نیسارى‌.

اعضاى غیرایرانى شوراى فرهنگستان نیز عبارت‌اند از: محمدجان شکورى و عبدالقادر منیازوف (از تاجیکستان‌) و فضل‌الله قدسى‌، غلام سرور همایون و محمدحسین یمین (از افغانستان‌).

شورای عالی انقلاب فرهنگی اساس‌نامه‌ی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را اواخر سال 1368 به تصویب رساند و نخستین جلسه‌ی شورای فرهنگستان در سال 1369 برگزار شد.

کد خبر 66530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز