سفیر روسیه در اندونزی امروز (چهارشنبه) گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه قصد دارد در نشست سران گروه ۲۰ در اندونزی شرکت کند و پیشنهادات برخی از اعضای گروه ۲۰ مبنی بر ممنوعیت روسیه از عضویت در این گروه را رد کرده است.

پوتین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع مختلف در گفت‌گوهایی به رویترز گفتند که ایالات متحده و متحدان غربی آن در حال ارزیابی این هستند که آیا روسیه باید پس از حمله به اوکراین در گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ باقی بماند یا خیر.

این منابع گفتند، اما هرگونه تلاش برای حذف روسیه احتمالا توسط سایرین در این گروه وتو می‌شود و این احتمال را افزایش می‌دهد که برخی از کشورها در نشست‌های گروه ۲۰، شرکت نکنند.

سفیر روسیه در اندونزی که در حال حاضر ریاست دوره‌ای گروه ۲۰ را بر عهده دارد گفت که پوتین قصد دارد برای نشست سران گروه ۲۰ در ماه نوامبر به جزیره تفریحی بالی اندونزی سفر کند.

لیودمیلا وروبیوا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «این به خیلی چیزها بستگی دارد، از جمله وضعیت کووید که در حال بهتر شدن است. تاکنون که قصد او این است.»

او در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادهایی که روسیه می‌تواند از گروه ۲۰ کنار گذاشته شود، گفت که این مجمع برای بحث در مورد مسائل اقتصادی است و نه بحرانی مانند اوکراین.

او در این خصوص تصریح کرد: «البته اخراج روسیه از این نوع مجمع کمکی به حل این مشکلات اقتصادی نخواهد کرد. برعکس، بدون روسیه انجام این کار دشوار خواهد بود.»

وزارت خارجه اندونزی از اظهار نظر در مورد درخواست‌ها مبنی بر حذف روسیه از گروه ۲۰ خودداری کرده است.

وروبیوا از اندونزی خواست تحت فشار کشورهای غربی قرار نگیرد: «ما واقعا امیدواریم که دولت اندونزی تسلیم فشار وحشتناکی که نه تنها به اندونزی بلکه بسیاری از کشورهای دیگر در جهان توسط غرب اعمال می‌شود، نرود.»

روز سه‌شنبه، لهستان گفت که به مقامات بازرگانی ایالات متحده پیشنهاد کرده است که این کشور را جایگزین روسیه در گروه G۲۰ کند و برای این پیشنهاد «پاسخ مثبت» دریافت کرده است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان نیز گفت که اعضای گروه ۲۰ باید تصمیم بگیرند، اما این موضوع اکنون در اولویت نیست.

شولتس در این خصوص گفت: «وقتی صحبت از چگونگی ادامه کار با WTO و G۲۰ می‌شود، ضروری است که این موضوع را با کشورهایی که درگیر آن هستند به بحث بگذاریم و به‌صورت جداگانه تصمیمی اتخاذ نکنیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن، رئیس جمهوری در دیدار با متحدان خود در بروکسل، برای بیرون راندن روسیه از گروه ۲۰ اقدام خواهد کرد، به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «ما معتقدیم که نهادهای بین‌المللی در جامعه بین‌المللی نمی‌تواند در تجارت مانند همیشه برای روسیه باشد.»

او در ادامه افزود: «با این حال، ایالات متحده قصد دارد قبل از هر گونه اظهارنظر با متحدان خود مشورت کند.»

یک منبع اتحادیه اروپا به طور جداگانه بحث درباره وضعیت روسیه در نشست‌های گروه ۲۰ را تایید کرد.

این منبع گفت: «برای اندونزی کاملا روشن شده است که حضور روسیه در نشست‌های وزیران آتی برای کشورهای اروپایی بسیار مشکل‌ساز خواهد بود.»

کد خبر 665851

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 1
    از این طرف اگر روسیه در گروه بیست بماند آمریکا انگلیس و اتحادیه اروپا شرکت در گروه بیست را تحریم خواهند کرد .