شرکت دولتی انرژی اوکراین می‌گوید سربازان روسی که نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل را اشغال کرده بودند، ممکن است در معرض مقادیر بالای پرتوهای رادیواکتیو قرار گرفته‌ باشند.

Chernobyl

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سی‌بی‌اس شرکت «انرگواتم» روز جمعه اعلام کرد نمی‌تواند میزان پرتوهای رادیواکتیوی را که این نیروها در معرض آن قرار گرفته‌اند، تعیین کند، اما گزارش‌های تاییدنشده‌ای از بیماری برخی از این سربازان وجود دارد.

ولاری سیدا، مدیر نیروگاه چرنوبیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مهاجمان در قلمرو خود نیروگاه سنگر حفر نکردند، اما غبار غلیظ برخاسته از تجهیزات در حال عبور که حاوی ذرات رادیواکتیو است ممکن است از طریق ریه‌ها وارد بدن اشغالگران روس شده باشد.»

«انرگواتم» همچنین اعلام کرد: «هیچکس نمی‌داند مهاجمان در جنگل سرخ چه کارهایی انجام داده‌اند، ممکن آنها هنگام حفر سنگر در این جنگل مقدار زیادی پرتوهای رادیواکتیو دریافت کرده باشند.»

«جنگل سرخ» آلوده‌ترین بخش منطقه ممنوعه چرنوبیل است که حتی کارکنان نیروگاه هم اجازه ورود به آن را ندارند.

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت نمی‌تواند گزارش‌ها درباره قرار گرفتن سربازان روس در چرنوبیل در معرض میزان‌های بالای پرتوهای رادیواکتیو را تایید کند. در عین حال، رافائل گروسی، رئیس ‌IAEA در توئیتی اعلام کرد هر چه زودتر گروهی از کارشناسان را مامور بررسی این نیروگاه از لحاظ بی‌خطر بودن و ایمنی می‌کند.

یوهن کرامارنکو، رئیس سازمانی در اوکراین مسئول حفاظت از منطقه ممنوعه است، گفت میزان رادیواکتیویته در حال حاضر طبیعی به نظر می‌رسد، اما لازم است این تاسیسات وارسی شوند.

او همچنین گفت که با اینکه «انرگواتم»روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای روسی تصرف‌کننده نیروگاه چرنوبیل، خود نیروگاه را ترک کرده‌اند، اما سربازان روسی در داخل منطقه ممنوعه پیرامون نیروگاه دیده شده‌اند.

نیروهای روسی که چرنوبیل را ترک کرده‌اند، ظاهرا به سمت شمال به سوی مرز اوکراین با بلاروس رفته‌اند. قبلا مقامات آمریکایی و انگلیس در این هفته مدعی شدند که این نیروهای در حال تجدید آرایش در بلاروس و سایر مناطق تحت کنترل‌شان هستند تا حمله جدیدی را از منطقه دونباس در شرق اوکراین آغاز کنند.

کد خبر 667117

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha