آمریکا شش فروند جنگنده تغییریافته اف-۱۸ را که ویژه «حمله الکترونیکی»هستند و برای غلبه بر دفاع‌های هوایی دشمن با از کار انداختن رادارهای آنها به کار می‌روند، به آلمان فرستاده است.

EA-18G Growler

به گزارش همشهری آنلاین این شش جت جنگنده «EA-18G گرولر» (EA-18G Growler) دارای تجهیزاتی برای انجام انواعی از ماموریت‌ها هستند، اما به طور خاص برای آنچه جنگ الکترونیکی نامیده می‌شود مجهز هستند- یعنی از کار انداختن رادار دشمن با فرستادن دسته‌ای امواج رادیویی برای مهار پدافند هوایی.

نیروی دریایی آمریکا این جنگنده‌ها را به ۲۰ خدمه آمریکایی به پایگاه هوایی «اشپانگداهلم» در شمال غربی آلمان فرستاده است. قرار است این هواپیماها «ماموریتهای حضور» در مناطق مرزی کشورهای عضو ناتو مانند لهستان و لیتوانی انجام دهند.

اعزام جنگنده‌های آمریکایی «حمله الکترونیکی» به آلمان| جنگ الکترونیکی چطور انجام می‌شود؟
تصویری از غلاف جنگ الکترونیک AN/ALQ-99 زیر بدنه جت «گرولر»

این هواپیماهای EA-18G شکل تغییریافته‌ای از جت‌های جنگنده F/A-18E/F یا «سوپر هورنت» هستند، اما در آنها تیربار ۲۰ میلی‌متری داخل سوپرهورنت‌ها خارج و با تجهیزات جنگ الکترونیکی جایگزین شده است. این هواپیماها دارای ۹ محل استقرار خارجی سلاح هستند که می‌توانند با موشک یا وسائل اضافی جنگ الکترونیکی مجهز شوند.

سیستم‌های جنگ الکترونیکی در «گرولرها» برای از کار انداختن رادارهای پدافند هوایی از فرستاد امواج رادیویی «نویز» یا «اطلاعات دروغین» استفاده می‌کند.

رادارهای پدافند هوایی هزاران پالس رادیویی در هر ثانیه ساطع می‌کنند که پس از برخورد با هواپیمای دشمن بازتاب پیدا می‌کنند؛ سپس اطلاعات رادار را می‌توان برای پرتاب دقیق موشک‌های سطح به هوا ز صدها کیلومتر آن طرف‌تر به کار برد.

اما اگر سیستم‌های رادار پدافند هوایی با ارسال امواج رادیویی دچار «پارازیت» شوند، از کار بیفتند یا نابود شوند، این موشک‌ها هم عمل نمی‌کنند.

چندین نوع سیستم رادار پدافند هوایی وجود دارند و تجهیزات جنگ الکترونیکی روی جت‌های «گرولر» قابلیت مقابله با همه آنها را دارند.

 انواع متفاوتی از اقدامات متقابل را می‌توان برای جلوگیری از مختل شدن رادارهای پدافند  هوایی در حملات الکترونیکی به کار برد و تجهیزات گرولر برای مقابله با این اقدامات هم طراحی شده‌اند.

سیستم‌های جنگ الکترونیکی این هواپیماها همچنین قابلیت شناسایی و یافتن جهت رادارهای پدافند هوایی دشمن و فرستادن خودکار این اطلاعات به نیروهای رزمی دوست را دارد.

این جت‌ها معلوم با موشک‌ها ضد رادار هم مجهز می‌شوند که که می‌توانند بر امواج رادار پدافندهای هوایی دشمن متمرکز شوند و آنها را نابود کنند و همچنین دارای موشک‌ها هوا به هوای با برد متوسط برای مقابله به جت‌های جنگنده دشمن هستند.

کد خبر 667438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علیرضا IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    8 13
    باسلام،چندین سال پیش نیرجنگنده های چندمنظوره روسی نیزدرمقابله باناوهای امریکایی ،ازهمین سیستم جنگ الکترونیکی استفاده نمودند،بطوریکه فرمانده ناوامریکایی اعتراف نمودکه ،ناوشان به یک آهن پاره تبدیل شده وتمامی ادوات وتجهیزاتش ازکارافتاده اند.البته ایران عزیزومقتدرمان نیزدراین راستا،نظیرندارد.باتشکر
  • شاهین چشم IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    6 14
    دوران ابهت آمریکا تموم شده اگر راست میگه چرا خودش نیومد تا با روسیه بجنگه چون می‌دونه که جنگ هزینه سنگینی براش بر میداره