دوشنبه ۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از ماه‌ها رایزنی، سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان یکشنبه شب با سعد حریری رئیس جریان المستقبل ملاقات کرد.

شبکه تلویزیونی المنار، ارگان رسانه‌ای حزب‌الله لبنان و دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری طی بیانیه مشترکی اعلام کردند: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله با سعد حریری، رئیس جریان المستقبل دیدار کرد.

در این دیدار حسین خلیل، معاون سیاسی دبیرکل حزب‌الله و نادر حریری، مدیر دفتر سعد حریری نیز حضور داشتند.

در این بیانیه آمده است: در دیدار یکشنبه شب، طرفین آخرین مسائل سیاسی در لبنان و منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

دبیرکل حزب‌الله و رئیس جریان المستقبل همچنین با بررسی رخدادهای گذشته در لبنان بر ضرورت مهار پیامدهای ناگوار ناشی از درگیری‌های گذشته و ایجاد فضای باز سیاسی و آشتی تاکید کردند.

در این دیدار، ضمن تاکید بر ضرورت وحدت ملی و صلح داخلی، بر ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش تنش‌های داخلی و بهبود شرایط گفت‌وگو با هدف جلوگیری از فتنه و بی‌توجهی به اختلافات سیاسی تاکید شد.

در ادامه بیانیه المنار و المستقبل اعلام شده است: طرفین همچنین بر ضرورت تقویت دولت و پایبندی به توافقنامه طائف و پیمان دوحه و ادامه دیدارهای دوجانبه تاکید کرده و خواستار دست زدن به راهکارهایی مفید و عملی از نظر اجتماعی و رسانه‌ای شدند تا فضای گفت‌وگو بهبود یابد.

بنابر دیگر گزارش‌ها، دو طرف در این دیدار بر ضرورت اجتناب از آمیختن اختلافات سیاسی با مسائل امنیتی و قومی و همچنین پایبند بودن به پیمان تاریخی طائف - که به جنگ داخلی این کشور پایان داد - و تلاش مشترک برای اجرای بندهای توافقنامه دوحه که خردادماه امسال در قطر و با حضور سران سیاسی لبنان امضا شد، برای پایان دادن به اختلاف‌ها به توافق رسیدند.

حریری و نصرالله در این ملاقات مهم همچنین تاکید کردند که برای کمک به آرامش جامعه، رسانه‌ها از پرداختن به مسائل اختلاف‌برانگیز خودداری کرده و فضای گفت‌وگوها را به سمت آرامش سیاسی و کمک به حل مشکلات مردم هدایت کنند.

انتظار می‌رود پس از این دیدار مهم از میزان اختلاف‌های موجود میان مقاومت حزب‌الله و گروه المستقبل و به تبع آن در سایر گروه‌های وابسته به 2 جناح ۸ و۱۴ مارس در لبنان به‌شدت کاسته شود.

از جمله نتایج مهم و قابل پیش‌بینی در این ارتباط، بهبود روابط گروه‌های سلفی با حزب‌الله است که بسیاری از چهره‌های شناخته شده این گروه‌ها به‌طور غیرمستقیم، بهبود این رابطه را به آشتی سیاسی حزب‌الله با گروه المستقبل، به رهبری حریری منوط کرده‌اند.

از ماه‌ها پیش خبر احتمال دیدار نصرالله و حریری نقل محافل سیاسی لبنان بود و میانجیگران از مدت‌ها قبل مشغول آماده‌سازی شرایط برای برگزاری این دیدار بودند که این دیدار بارها به‌دلیل مخالفت یکی از طرفین یا شرایط امنیتی نامناسب لغو شده بود.

یکی از مشکلات برگزاری این دیدار، تعیین محل ملاقات بود و هنوز هیچ اطلاعی در مورد محل برگزاری دیدار یکشنبه شب وجود ندارد.

کد خبر 66813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز