جن ساکی سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای واشنگتن درباره مذاکرات وین اظهار داشت نمی دانیم که به توافق دست خواهیم یافت. مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می کنیم.

جن ساکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روسیه می تواند به حضور در مذاکرات وین ادامه دهد؟ پاسخ داد: دیپلماسی، روابط خارجی، پیچیده است.  مذاکرات ایران با حضور روسیه نمونه ای از آن است.

جن ساکی در تداوم ادعاهای همیشگی غرب علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران افزود: معتقدیم و فکر می‌کنم اکثر جامعه جهانی بر این باور است که جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به نفع منافع ملی ما و منافع جهانی ماست.

وی تصریح کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تنها در صورتی با یک توافق موافقت می کند که توافق خوبی باشد.  اما ما تجربه خروج ترامپ از برجام را داریم و آنچه که شاهد آن بودیم عدم شفافیت است.

وی در راستای هراس از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب برجام و در حالیکه چنین ادعاهایی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید نشده است، ادعا کرد ایران پیشرفت های زیادی در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای داشته است. این به نفع ما نیست.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۵ بوده است. آنها یک نقش اجرایی داشته اند. این مساله ای است که ما در مورد آن صحبت می کنیم و در این مذاکرات مورد بحث قرار گرفته است.

 وی اظهار داشت ما نمی دانیم که به توافق دست خواهیم یافت. مذاکرات ادامه دارد و ما همچنان این مذاکرات را دنبال و بررسی می کنیم.

 جن ساکی در پاسخ به خواسته ایران مبنی  بر ضمانت آمریکا در خارج نشدن دوباره از برجام گفت فکر می‌کنم اگر به توافقی برسیم که بایدن آن را در راستای منافع ملی آمریکا ببیند، ما البته به آنچه که باید از طریق کنگره انجام شود، رسیدگی خواهیم کرد. اما برخی از مسائل نهایی هستند که در حال مذاکره هستند. ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز گذشته گفت: ما برای رسیدن به توافق عزتمند، پایدار و خوب مسیر دیپلماسی را ادامه می‌دهیم اما آمریکایی‌ها در حوزه لغو تحریم‌ها خارج از مذاکرات شروط جدیدی را مطرح می‌کنند.

وی افزود: سه کشور اروپایی و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده خواهی‌های آمریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند و با خود ما همراهی می‌کنند، در واقع این روشی که آمریکا دنبال می‌کند با روح حاکم بر همکاری در مذاکرات وین همخوانی ندارد.

کد خبر 669033

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    27 0
    مسخره بازی
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    14 0
    بازی خسته نشدید. هرروز برجام.
  • رضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    14 14
    هیچ ابی ازطرف امریکا برای ما گرم نمیشود انهاباید التماس کنند ایران هم باید نفت رابه پول رایج ایران یاطلا بفروشند وخریداران باید نقدا بانک مرکزی ایران تسویه کنند نه مثل کره جنوبی نفت هم بدهیم وبرای اخذ طلب خود التماس ورابزنی کنیم انرژی یعنی وجه نقد درداخل نه دربانکهای خارجی که بااحکام ساختگی ودروغی غارت وبلوکه میکنند
  • حسن IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    14 17
    ایران تا میتواند پیشروی کند امریکا همیشه دغل کاراست
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    5 5
    آمریکا می‌خواهد ایران را همواره بین زمین وآسمان نگهدارد یعنی در برزخ واصلا اهل توافق نیست برای این است که به آقایان زحمت رفتن به وین را ندهید دلیل هم اینه که از توافق خارج شد اگر میخواست می ماند کار ترامپ هم نمود هیات حاکمان این تصمیم را گرفتن
  • امیر IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    0 3
    جداااااااا چه مخایی
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 6
    این آمریکا کدخدا هم نیست کد خداها از مردمشان در مقابل خیلی از مسائل حمایت می‌کردند او کمر به نابودی مردم ما را گرفتن اصلا از مذاکرات خارج شوید مثل کره شویم راهی نیست باور کنید اگر رمقی داریم مال چینی ها وروس هاست هیچ کس یا ما نیست اعراب یه زمانی در مقابل اسراییل لشکر کشی می کردن حالا از ترس اسراییل کشورهایشان را تقدیم کودک کش ها کردن عین مرغ ها در مقابل ۰۰۰
  • علی اصغر IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    9 7
    با سلام متاسفانه برای امریکا با داشتن بیشترین نیروگاهای اتمی و با سلاح اتمی تا به این حد به کشوری مثل ایران ظلم میکند مرگ بر امریکای جنایتکار مخوف
  • سعید IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    3 2
    اگر تحریم ها برداشته بشه دیگه این اوضاع مملکت رو تقصیر چی بندازن؟؟؟؟؟؟!!!!!!!@@@@
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    2 3
    ملت. ما احتیاجی به توافق ندارد. در همین شش ماه دولت جدید وارد شانگهای شدیم، قرارداد بیست و پنج ساله با چین بستیم٬ بهترین رابطه را با روسیه داریم٬ با اوراسیا هم به همچنین. توافق برجام را میخواهیم برای چه؟
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
    1 4
    هر چه زودتر از NTP هم باید خارج شویم.