اگر در این روزهای کرونایی دلتان هوای سفر کرده است، پیشنهاد می‌کنیم سری به باغ‌موزه مینیاتور در شرق تهران بزنید و در کمتر از ۲ ساعت ایران‌گردی کنید. این مجموعه یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی محسوب می‌شود که در منطقه ۸ تهران، ۱۲ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست یونسکو را پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.۲

باغ موزه مینیاتور

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: ساخت ماکتهای مینیاتوری در فضای باز، برای نخستینبار در کشور ما در این باغموزه انجام شده است. در مرحله اول این باغ، آثار تاریخی از جمله تختجمشید، چغازنبیل، میدان نقشجهان، پاسارگاد، ارگ بم، تختسلیمان، گنبد سلطانیه، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفیالدین اردبیلی و آبشارهای شوشتر ایجاد و در مرحله دوم ماکتهای مسجدجامع اصفهان، کاخ گلستان، گنبد قابوس و... جانمایی شدهاند. این باغموزه با ۳ هکتار مساحت سال ۱۳۹۲ ساخته شده و دارایگونههای گیاهی مختلف بوده که زیبایی بینظیری به این باغ بخشیدهاست.

ایران کوچک

در بیشتر کشورهای دنیا فضاهایی با این ایده که کل جاذبههای دیدنی جهان را در نصف روز بتوانیم ببینیم اجرا شده است. در تهران نیز در باغموزه مینیاتور این امکان فراهم شده که در ابعاد بسیار کوچک، جاذبههای تاریخی ایران را به تماشا بنشینیم. در این باغ میتوانید کنار بازار تبریز قدم بزنید یا سرتان را از دریچه ناقوس قرهکلیسا بیرون بیاورید و عکس یادگاری بگیرید. ایده ساخت این بوستان، برگرفته از فضای باغهای ایرانی و یادآور معماری سنتی ایرانی است. همچنین ماکتهای هر اثر باستانی در موقعیت جغرافیایی واقعی خود قرار گرفته است. بهعنوان مثال، بیستون در غرب، میدان نقشجهان در مرکز و کلیساهای ارامنه در شمال باغ قرار گرفتهاند و از طرفی اطراف هر اثر تاریخی پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه به چشم می‌آید. علاوه بر اینهاکتیبهای در کنار هر اثر تاریخی جانمایی شده که در آن تاریخچه هر اثر نوشته و اینگونه ایران کوچک پیش چشمانتان نمایان میشود.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

ماکتهای مینیاتوری

یکی از جلوههای بینظیر باغموزه مینیاتور بنای تختجمشید است که در دوره داریوش اول با مساحت بیش از ۱۲۵ هزارمترمربع ساخته شده. در ساخت این ماکت، رنگآمیزی سنگها بسیار طبیعی است. بنای دیگر مربوط به گنبد سلطانیه است که سازه هشتضلعی و گنبد آبیرنگ آن زیبایی دوچندانی به این باغ بخشیده. در ساخت این ماکت به جزئیاتریز از جمله سازههای آجری و کاشیهای آبیرنگ توجه ویژه شده است. این اثر تاریخی حدود ۷۵۰ سال پیشساخته شده. مقصد بعدی ما تختسلیمان در استان آذربایجان غربی است که با طراحی فوقالعادهای در این باغ جانمایی شده است. بهراحتی به کرمانشاه و مجموعه بیستون میرویم. در ماکت این مجموعه، سنگنوشته بیستون و تندیس هرکول هم به تصویر کشیده شده است. در شمالیترین نقطه باغموزه کلیساهای سهقلوی ارامنه در آذربایجان شرقی و غربی جانمایی شده؛ ماکت کلیساهای سنت استپانوس، قرهکلیسا و کلیسای زورزور در کنار هم قرار گرفته است.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

نقشجهان در مرکز باغ

 قرار گرفتن میدان زیبای نقشجهان با رنگآمیزی جذاب در مرکز باغموزه مینیاتور چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند و گواه هنر سازنده آن است. نخستین ماکتی که به محض ورود به باغموزه میبینید، ارگ بم است که گردشگران دقایق طولانی در کنار آن میایستند و مشغول عکس گرفتن با این نمای تاریخی زیبا میشوند. توقف بیشتر گردشگران در کنار این اثر تاریخی به این دلیل است که ماکت این اثر کاملاً شبیه به ارگ بم قبل از تخریب زلزله سال ۱۳۸۲ است. رنگ گلها و آجرهای این ارگ چشمتان را خیره میکند.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

بزرگترین سازه صنعتی باستان

ماکت آبی شوشتر در باغموزه مینیاتور طرفداران بسیاری دارد. به دلیل سبک طراحی با شبکههای واقعی آب و ساختار زیبا و طبیعیاش به یکی از محبوبترین ماکتهای مینیاتوری باغ تبدیل شده است. این سازه بهعنوان یکی از شناخته میشود و در دوره هخامنشیان در استان خوزستان و در شهرستان شوشتر برای استفاده از منابع آب ساخته شده است. صدای آب جاری در شبکههای این اثر تاریخی آرامش خاصی دارد که تجربهاش خالی از لطف نیست.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

اهمیت به محیطزیست

در ساخت باغموزه مینیاتور اهمیت ویژهای به محیطزیست داه شده و یکی از نکات جالب توجه در ساخت ماکتها،ایجاد پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه در اطراف هر اثر تاریخی است. حدود ۷۰درصد گیاهان این باغ همیشه سبز هستند و ۳۰درصد دیگر خزانپذیرند. گیاهان این باغ شامل درختان بلندقامت از جمله چنار، بلوط، افرا، ماگنولیا، مورد، کاج موگو و یاس است.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

عکس بگیرید، اما یادگاری ننویسید

شما در باغموزه مینیاتور شاهد بهترین آثار تاریخی و فاخری هستید که هنرمندان بزرگی آنها را ساختهاند. درست است که فضای باغ به وسیله دوربینها کنترل میشود، اما باید به یاد داشته باشید که روی آثار تاریخی هرگز یادگاری ننویسید؛ در عوض تا دلتان میخواهد با آثار تاریخی عکس بگیرید. به این آثار ضربه یا فشار وارد نکنید. به طور کلی ۲ ساعت زمان برای دیدن کل این باغموزه نیاز دارید.

عکس | ۲ ساعته ایران را بگردید | گشت‌وگذار از چغازنبیل ایلام تا کاخ‌گلستان تهران

کد خبر 669162

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha