مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: طرح‌های پیشنهادی شورای شهر برای تعیین حریم تهران به وزارت کشور ارائه شد تا پس از تصویب در وزارتخانه‌های کشور و مسکن پایتخت نیز دارای حریم شود.

مخبر کمیسیون فنی وعمرانی شورای اسلامی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: تهران تنها شهر کشور است که هم اکنون حریم ندارد.  شهرهایی که در حریم تهران شکل گرفته‌اند در حقیقت فضای سبز و باغاتی بودند که اکسیژن پایتخت را فراهم می‌کردند، اما هم اکنون با تبدیل شدن به فضای مسکونی و قرار گرفتن آنها در مقابل وزش باد موجب شده که اکسیژن تهران تأمین نشود.

دکتر خسرو دانشجو به ایسنا گفت:  تمامی روستاهای منطقه 18 تهران هم اکنون تبدیل به شهر شده است. مجوز شهر شدن این روستاها و فضاهای سبز حریم به شهر در زمان دولت قبلی صادر شده که علی‌رغم تاکید رییس جمهور مبنی بر جلوگیری از ایجاد شهرهای جدید، این شهرها شکل گرفتند.

وی ادامه داد: هم اکنون روزانه آگهی فروش واحدهای مسکونی احداث‌شده در شهرهای جدید حریم تهران به چاپ می‌رسد؛ این در حالیست که قیمت زمین‌ها چندین برابر افزایش یافته و از این طریق عده‌ای سود جو صاحب ثروتهای میلیاردی شده‌ و یک شبه ره صد ساله را طی کرده‌اند.

مخبر کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر تهران «گرمدره و چهارباغ» را از شهرهای جدید ایجاد شده در حریم تهران نام برد و گفت: برای ایجاد این شهرها دور چند روستای اطراف و حریم تهران را خط کشی کرده و باغها و فضای سبز را تصرف و تبدیل به شهر کرده‌اند و هم اکنون ساختمانهای 4 و 5 طبقه به فروش می‌رسد.

دانشجو خاطرنشان کرد: هم اکنون شهرهای جدید حریم تهران که کمتر از 2 سال است ایجاد شده‌اند، سه برابر وسعتشان حریم دارند، اما تهران با جمعیت 8 تا 10 میلیون نفر فاقد حریم است.

به گفته وی، داشتن حریم برای شهرهای جدید حریم تهران با جمعیت10 تا 15هزار نفر و نبود حریمی برای تهران بسیار غیرمنطقی و غیرقابل پذیرش است، در صورتی که تهران آلوده ترین شهر دنیاست و از هر شهر دیگر بیشتر مستحق داشتن حریم است.

دانشجو با بیان این که براساس این پیشنهادات تهران دارای حریم می‌شود، افزود: طبق یکی از پیشنهادات شهرهای جدید به عنوان مناطق 25و24 تحت نظارت شهرداری تهران اداره خواهند شد و حدفاصل این شهرها با تهران نیز با حریمی تعیین می‌شود.

کد خبر 6696

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز