نبود پارکینگ مناسب و کافی، مسافرخانه‌های فرسوده و غیراستاندارد، سیستم گرمایشی سنتی و ناایمن عمده‌ترین مشکلات امامزاده داود (ع) بود که زائران این مجموعه معنوی را با مشکل روبه‌رو کرده بود. خوشبختانه با تلاش مدیریت حرم مطهر، دهیار و اعضای شورای روستای امامزاده داود (ع) شرایط مناسبی برای مسافران و زائران مهیا شده است.

امامزاده داود(ع)

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: شکوه گنبد طلایی امامزاده داود (ع) با قابی از کوه‌های در هم تنیده البرز که گویی تاجی از سپیدی برف بر سردارند، تصویر ماندگاری است برای زائران این بارگاه ملکوتی تا با خود به یادگار ببرند. آغاز فصل بهار و نوید گرم شدن زمین، مسافران بی‌شماری را راهی این منطقه کوهستانی می‌کند. امامزاده داود (ع) زیارتگاهی در سکوت کوهستان با خنکایی همیشگی است. اینجا را می‌توان معروف‌ترین زیارتگاه تهران دانست. سالیان سال است که عاشقان اهل‌ بیت (ع) این مسیر را طی می‌کنند تا عطر خوش معنویت را در این بارگاه استشمام کنند. بهار ۱۴۰۱، بعد از ۲ سال تاخت‌وتاز کرونا، زائران دوباره راهی این مسیر خاطره‌انگیز شده‌اند با این تفاوت که خادمان امامزاده با امکانات متفاوتی نسبت به سال‌های قبل پذیرای آن‌ها هستند. طی سال‌های گذشته، بسیاری از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام امامزاده (َع) با پیگیری‌های شورا، دهیاری و مدیریت آستان امامزاده داود الحسنی (ع) به اتمام رسیده و بخش مهمی از معضلاتی که سال‌ها وجود داشت، برطرف شده است.

زیارت و سیاحت در خوش‌آب‌وهواترین زیارتگاه پایتخت
سید جعفربهشتی

پارکینگ برای ۳ هزار خودرو

سید جعفر بهشتی، مدیریت مجموعه حرم مطهر امامزاده داود (ع) می‌گوید: «کارهای عمرانی این مجموعه سال‌ها بلاتکلیف باقی‌ مانده بود که در ۳ سال گذشته با فازبندی و برنامه‌ریزی مشخص به سرانجام رسید. ایجاد پارکینگ مهم‌ترین کار برای زائران بود که فقدانش موجب ترافیک سنگین می‌شد و با همکاری دهیاری امامزاده داود، شورا و البته کمک کارساز سپاه پاسداران ساخته شد. ظرفیت این پارکینگ حدود ۳ هزار خودرو است. رانندگان با پرداخت مبلغی وارد پارکینگ می‌شوند. از پارکینگ تا محوطه امامزاده حدود ۵۰۰ متر فاصله است. برای تسهیل رفت‌وآمد به همت موسسه خیریه ام‌الایتام ۳ دستگاه ون خریداری شده و در اختیار زائران قرارگرفته است.»

نعمت گاز، گرمابخش زیارتگاه 

امامزاده داوود (ع) ۷ هزار متر مربع مساحت دارد و بخش عمده‌ای از این مساحت را بافت فرسوده تشکیل داده است. ریزش کوه، بارش‌های سنگین و سرمای ۲۰ درجه زیر صفر در زمستان باعث شده تا مشکلات رسیدگی به این مجموعه بیشتر شود. بهشتی برخورداری از نعمت گاز را از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه عنوان می‌کند: «یکی از مشکلات اساسی این مجموعه فقدان گاز بود. با اینکه امامزاده داود حدود ۳۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، اما سال‌ها از این نعمت محروم مانده بود. خوشبختانه ۳ سال پیش با پیگیری‌های مستمر، این منطقه از گاز برخوردار شد و بسیاری از روستاهایی که در مسیر امامزاده بودند، همچون رندان، کیگا و ... نیز گازکشی شدند.»

مهمانسرایی برای زائران داخلی و خارجی

یکی از نکات جالب در سفر به امامزاده داود (ع) مشاهده زائرانی از کشورهای مختلف جهان به‌خصوص کشورهای هم‌جوار و حاشیه خلیج‌ فارس است که نشان‌دهنده شهرت بین‌المللی این امامزاده است. با وجود این، فقدان مهمانسرای مناسب یکی از مشکلات این منطقه به شمار می‌آمد. بهشتی در این خصوص می‌گوید: «با توجه به اینکه زائرسرا یکی از موارد لازم در مدیریت حرم به شمار می‌رفت و مدت‌ها بود که پروژه ساخت زائرسرا بر زمین مانده بود، به لطف خدا عملیات ساخت مهمانسرای حرم را با ۲۴ سوییت مجهز، مدرن و تمیز به اتمام رساندیم و خوشحالیم که استانداردهای یک هتل را دارد. طبق آمار، در اوایل سال ۹۸، روزانه حدود ۳ هزار زائر و گردشگر به این منطقه می‌آمدند که در ایام همه‌گیری کرونا این تعداد به حداقل ممکن رسید. زائرانی که به این منطقه می‌آیند چند دسته هستند؛ برخی زائران برای زیارت حرم مطهر می‌آیند و برخی برای سیاحت، که در هر دو صورت ضرورت راه‌اندازی زائرسرا برای اسکان ضروری بود.»

مدیر مجموعه حرم مطهر امامزاده داود الحسنی (ع) در ادامه بر حل یک مشکل قدیمی و مورد نیاز تاکید می‌کند: «یکی از مشکلات قدیمی مربوط به سرویس‌های بهداشتی فرسوده بود که توانستیم ۱۱۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز تعبیه کنیم.»

کد خبر 669995

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha