بچه‌های محله نیلوفر بعد از تعطیلات نوروزی وقتی به مدرسه رفتند، با شکل و شمایل تازه‌ای در خیابان منتهی به مدرسه روبه‌رو شدند. نقش‌های و طرح‌های مختلفی که محیط بیرون از خانه را برای آنها زیباتر کرده‌است.

محله دوستدار کودک

همشهری آنلاین - راحله عبدالحسینی: رنگ‌آمیزی معابر بنابر سلیقه بچه‌ها فقط بخشی از طرح بزرگ اجرای محله دوستدار کودک در منطقه۷ است. محله نیلوفر هم به عنوان پایلوت اجرای این طرح در نظر گرفته شده و از چندی پیش برنامه‌های مختلفی در حال اجراست. به گفته «سمیه عزتی» رئیس اداره آموزش‌های شهروندی منطقه۷ ، این طرح با تأمین اعتبار به محله‌های دیگر هم می‌رسد.

در محله دوستدار کودک چه خبر است؟

همه مناطق تهران یکی از محله‌ها را به عنوان محله دوستدار کودک انتخاب کردند و برنامه‌های شاخص برای کودکان را اجرا می‌کنند. هدف نهایی این است که با تبدیل محله‌های تهران به محله دوستدار کودک در نهایت به شهر دوستدار کودک برسیم. در شهر دوستدار کودک اجتماعاتی فعال است که به کودکان گوش می‌کنند و در مقابل به آنان پاسخگو هستند.

کودکان در محیط‌هایی ایمن زندگی می‌کنند. سلامت جسمی و روحی کودکان از طریق خدمات یکپارچه پشتیبانی می‌شود. به آموزش دسترسی دارند و به شهر، محله، جامعه دوستان و خانواده خود احساس تعلق‌پذیری دارند. انتخاب محله نیلوفر در منطقه ۷ برای اجرای طرح محله دوستدار کودک این است که این محله زیرساخت‌ فضای سبز، مثل بوستان اندیشه را دارد. در اجرای این طرح در  بوستان اندیشه، زمین بازی ویژه کودک و گذر هنر کودک راه‌اندازی و با کمک دختران دبیرستانی رنگ‌آمیزی و زیباسازی شد.

در این گذر کف پیاده‌راه و جدول‌ها رنگ‌آمیزی شد و درخت‌ها با عروسک تزیین شدند. وقتی بچه‌ها از این خیابان و گذر عبور می‌کنند، احساس خوبی دارند. همزمان مسائل مختلف هم به آنها آموزش داده می‌شود. مثلاً دستکش‌هایی به درختان وصل شده که درخت را بغل کرده‌اند. با دیدن این تصویر کودک یاد می‌گیرد که درخت دوست ماست و باید مراقب آن باشد

طرح بازی‌های کودکانه در مقابل مدارس

عزتی درباره جدیدترین اقدام برای تکمیل طرح‌های محله دوستدار می‌گوید: «مقابل ۶ مدرسه در محله نیلوفر، طرح بازی‌های کودکانه مثل «لی‌لی» نقاشی شد. طرح‌های دیگر هم شامل قطار حروف انگلیسی و اعداد، جدول تشخیص رنگ و اشکال هندسی اجرا شده تا کودکان با دیدن این طرح‌ها بر دیوار و خیابان مدرسه، حس صمیمت و شادی داشته باشند.»

ساخت پارک ترافیک در بوستان آزادگان از دیگر برنامه‌های تبدیل محله نیلوفر به محله دوستدار کودک است. پارکی که همه علائم راهنمایی و رانندگی و و سایل نقلیه را برای آموزش فرهنگ ترافیک به کودکان را در بر دارد.

 نیلوفر دوست کودکان شد |  شهر محبوب کودکان اینجاست

 نیلوفر دوست کودکان شد |  شهر محبوب کودکان اینجاست
دیوار دبستان پسرانه سید رضی

همفکری ۱۸ساله‌ها

از آنجا که در تعریف جهانی، افراد زیر ۱۸ سال در رده سنی کودک قرار دارند، محله دوستدار کودک هم برای همه بچه‌های زیر ۱۸ سال جذاب و دوست‌داشتنی است. عزتی ادامه می‌دهد: «از شهرداران مدارس که در مقطع متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند، دعوت کردیم در اجرای طرح‌ها با مدیریت شهری همفکری کنند و بگویند از شهر و محله خود چه خواسته‌ای دارند. شهر و محله چطور باید تا آنها احساس بهتری و احساس تعلق خاطر بیشتری به آن داشته باشند.»

هر چند طرح های متنوعی برای محله دوستدار کودک اجرا شده است، اما رئیس اداره آموزش‌های شهروندی تاکید می‌کند که کارهای بیشتری برای تحقق این موضوع در دست اجراست. چرا که برنامه‌هایی که برای کودکان در نظر گرفته می‌شود، طولانی مدت است و نباید انتظار داشت در زمان کوتاه به نتیجه برسد.

شهر محبوب و دوستدار بچه‌ها

با اجرای طرح محله دوستدار کودک قرار است کودکان  به خدمات ضروری دسترسی داشته‌باشند، مهارت‌هایشان پرورش یابد، عقایدشان را ابراز کنند، در زندگی خانوادگی، فرهنگی، محلی و اجتماعی مشارکت داشته باشند، در محیطی پاکیزه، بدون آلودگی و ایمن زندگی کنند و به فضاهای سبز دسترسی داشته ‌باشند، با دوستانشان دیدار کنند و مکان‌هایی برای بازی و تفریح متناسب در اختیار داشته‌باشند،

فارغ از ریشه‌های قومیتی، مذهبی، درآمد و جنسیت، فرصت‌هایی برابر در زندگی داشته‌باشند، در امنیت باشند و از بهره‌کشی و خشونت و سوء‌استفاده در امان بمانند و در نهایت زندگی را خوب آغاز کنند و سالم و تحت مراقبت بزرگ شوند. 

کد خبر 672485

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha