تصویر کاروانسرای «سپه‌پور»، یکی از مکان‌های تاریخی منطقه ۱۹، که در روستای خالی از سکنه مرادآباد واقع شده، به چشمتان آشنا نیست؟ بعید نیست که این بنای کهنسال را به دفعات در سریال‌های تلویزیونی دیده‌ باشید، چراکه بارها این طاق‌های خاکی‌رنگ به عنوان لوکیشنی تاریخی برای فیلمبرداری‌های مختلف انتخاب شده است.

کاروانسرای سپه‌پور

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: محوطه کاروانسرا، که قدمتش به دوره قاجاریه برمی‌گردد، به وسعت ۶ هزار متر مربع دیوارکشی و درختکاری شده و بارها میزبان گروه‌های فیلمبرداری بوده است.

ضلع جنوبی این مکان در گذشته محل استقرار مسافران بوده و در ضلع شمالی آن اصطبلی بزرگ، متناسب با معماری ساختمان اصلی، با طاق‌های منحنی دیده می‌شود. به این محل از طریق قنات آب‌رسانی می‌شده و حیاطی بزرگ در مرکز محوطه ضلع جنوبی آن قرار دارد. این کاروانسرای دوطبقه یک دالان بزرگ با طاق‌قوس‌های زیبا دارد. از حجره‌های طبقه پایین آن برای انبار کردن کالا و از حجره‌های بالایی برای منزل دادن به مسافران استفاده می‌شده است.

لوکیشن دیدنی فیلم‌ها و سریال‌های  تاریخی در مرادآباد | کاروانسرای قجری حوالی روستای پلایین را دریابید

این مکان تاریخی البته تا حد زیادی بافت خود را حفظ کرده، اما آثار تاریخی و بناهای هویتی زیادی در منطقه ۱۹ در طول زمان تغییر کاربری داده، تخریب شده یا اثری از آنها باقی نمانده است. به همین دلیل، نیاز است برای ماندگاری آثاری که هنوز بر جا مانده‌اند اقداماتی صورت بگیرد. اینجا جزء ناحیه ۴ شهرداری منطقه ۱۹ است و در کیلومتر ۳ بزرگراه خلیج‌فارس، روستای پلایین، بعد از سه‌راه عباس‌آباد و سه‌راهی حسین‌آباد مفرح، در انتهای روستای مرادآباد، به حیاتش ادامه می‌دهد.

کد خبر 674550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Ali IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    چه جالب
  • abdi IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    آرهههه چقدر آشناست