سه‌شنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پنجاه و ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با رای‌گیری در ایالت ورمونت این کشور آغاز شد.

در اولین مرحله رای‌گیری، حوزه‌های اخذ رای ساعت 5صبح به وقت محلی فعالیت خود را در بنینگتون در ایالت ورمونت واقع در شمال شرق آمریکا آغاز کردند.

رای دهندگان آمریکایی دیروز برای انتخاب چهل‌وچهارمین رئیس‌جمهوری خود از میان باراک اوبامای 47ساله، نامزد حزب دمکرات و جان مک کین 72ساله، نامزد حزب جمهوریخواه به پای صندوق‌های رای رفتند.

رای دهندگان آمریکایی همچنین در رای‌گیری روز سه‌شنبه‌خود 435نماینده مجلس و یک سوم سناتورها را نیز انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بیشتر شعبه‌های رای‌گیری در ساحل شرقی آمریکا بین ساعت10 تا 12گرینویچ (14تا 16به وقت تهران) کار خود را آغاز کردند.رای‌گیری در بقیه مناطق آمریکا هم بین ساعت13 و15 و در آلاسکا ساعت16 و در هاوایی ساعت15 به وقت گرینویچ آغاز شد.

انتظار می‌رود نتایج اولیه این انتخابات از حدود ساعت23:30 به وقت گرینویچ(ساعت 4صبح امروز چهارشنبه به وقت تهران) در رسانه‌ها اعلام شود.

کمیسیون انتخابات آمریکا اعلام کرده است که 100ناظر از 30کشور اروپایی برای نظارت بر روند درست انتخابات و جلوگیری از تقلب در حوزه‌های مختلف ایالت‌های آمریکا مستقر شده‌اند.

از گذشته به‌طور نمادین فعالیت نخستین شعبه‌های اخذ رای از نیمه شب سه‌شنبه در 2روستای ایالت نیوهمشایر در شمال شرقی آمریکا آغاز می‌شود. این بار شمارش آرا نشان می‌دهد از مجموع 21رای روستای دیکشویل نوچ، باراک اوباما 15رای و جان مک کین 6رای را به دست آورد.

این اولین مرتبه از سال1968 است که مردم این دهکده کوچک در انتخابات آمریکا به دمکرات‌ها گرایش پیدا کرده‌اند.

در روستای دوم یعنی هارتز لوکیشن هم اوباما با 17رای بر مک کین با 10رای پیروز شد.
گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است، براساس برآوردها 130 میلیون رای‌دهنده در انتخابات شرکت می‌کنند.

این رقم در سال2004، 120میلیون و در سال2000، 105میلیون نفر بود.

گفتنی است با توجه به امکان پذیر بودن رای زودهنگام در30 ایالت از50 ایالت آمریکا شماری از رای دهندگان پیش از آغاز رسمی انتخابات در روز سه‌شنبه رای خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند.

نتیجه تحقیق دانشگاه جورج میسون نشان می‌دهد بیشتر 29میلیون رای‌دهنده انتخابات زودهنگام  دمکرات بوده‌اند.

با توجه به حمایت‌های بالایی که از اوباما پیش از روز انتخابات به عمل آمد و همچنین با توجه به آرای بالایی که توانست در نظرسنجی‌های مختلف به دست آورد، وی امیدوار است که بتواند مک‌کین را شکست دهد و به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری سیاهپوست به کاخ سفید راه یابد.

دمکرات‌ها همچنین به سختی در تلاش‌هستند تا اکثریت بالایی در مجالس سنا و نمایندگان هم به دست آورند که در 8سال گذشته عمدتا در اختیار جمهوریخواهان بوده است.

انتخابات سال2008 طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین رقابت‌های انتخاباتی برای رسیدن به کاخ سفید در تاریخ بود.

در این انتخابات 12نامزد ملی دیگر نیز با اوباما و مک‌کین رقابت می‌کردند که به‌دلیل کمی تبلیغات و وابسته نبودن به 2حزب بزرگ این کشور شانسی برای پیروزی نداشتند.

با اعلام نتایج انتخابات در ایالت‌های 50گانه آمریکا، نمایندگان این ایالت‌ها با شرکت در کالج الکترال، رئیس‌جمهوری آمریکا در سال‌های 2008 تا 2012 را معرفی می‌کنند.

مادر بزرگ اوباما پیروزی نوه اش را ندید

مادربزرگ اوباما تنها چند ساعت مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درگذشت.

به گزارش رویترز، مادر بزرگ بیمار باراک اوباما، نامزد دمکرات ریاست‌جمهوری آمریکا که ساعاتی دیگر احتمالا موفقیت او مشخص خواهد شد بر اثر ابتلا به سرطان در 86سالگی درگذشت.

اوباما دیروز در سخنرانی خود در نیویورک با اعلام این خبر افزود: در آینده برای این مادربزرگ که در دوران جنگ جهانی دوم حضور داشته یک مجلس خصوصی ترحیم برگزار خواهد شد.

اوباما اواخر ماه گذشته در پی وخیم شدن حال مادربزرگش برای دیدن او به هاوایی سفر کرده بود.

کد خبر 67521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز