معاون وزیر خارجه روسیه روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره حمله هسته‌ای بوسیله روسیه گفت تصمیم درباره استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای به روشنی در دکترین نظامی روسیه بیان شده است.

Alexander Grushko

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آلسکاندر گروشکو در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه آیا احتمال حمله هسته‌ای تاکتیکی پیشگیرانه را رد می‌کند یا نه، گفت:‌ «ما یک دکترین نظامی داریم.. همه چیز در آن نوشته شده است.»

اصول دکترین نظامی رسمی روسیه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را فقط در هنگامی اجازه می‌دهد که سایر انواع سلاح‌های کشتار جمعی بر ضد این کشور به کار برده شده باشد یا دولت روسیه با تهدیدی وجودی از طریق سلاح‌های متعارف روبرو شده باشد.

تصمیم برای استفاده از زرادخانه گسترده سلاح‌های هسته‌ای روسیه که بزرگترین مجموعه در جهان است، به تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بستگی دارد.

ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) روز شنبه گفت پوتین فکر می‌کند که نمی‌تواند شکست در اوکراین را تحمل کند و هشدار داد که غرب نباید خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را نادیده بگیرد.

سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی یا غیر استراترژیک برای استفاده در میدان جنگ در موقعیت‌های نظامی حتی در حضور نیروهای دوست در مجاورت طراحی شده‌اند و قدرت انفجاری کمتری دارند. این سلاح‌ها به اشکال متفاوت مانند بمب‌های سقوط آزاد، موشک‌های کوتاه‌برد، گلوله‌های توپخانه، مین‌های زمینی، اژدر و موشک‌های ضد زیردریایی ساخته می‌شوند.

پوتین در فرمانی در دوم ژوئن ۲۰۲۰ می‌نویسد که روسیه سلاح‌های هسته ای را «صرفا به عنوان ابزاری بازدارنده» در نظر می‌گیرد.

این فرمان همان عبارات دکترین نظامی روسیه را تکرار می‌کند، اما همچنین چهار موقعیت را که در آن دستور حمله هسته‌ای صادر می‌شود، تشریح می‌کند، از جمله اطلاعات قابل‌اعتماد درباره حمله موشکی بالستیک به روسیه و حمله دشمن به «تاسیسات حیاتی دولتی یا نظامی فدراسیون روسیه که به مختل شدن پاسخ با نیروهای هسته‌ای بینجامد.»

کد خبر 675582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha