تنها دریاچه منطقه ۱۹ است که بیش از یک دهه قبل در بوستان شقایق ایجاد شده و چند سالی فقط به‌صورت مخزن و بدون استفاده مانده بود بازسازی شد.

دریاچه بوستان شقایق

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: به گفته دبیر شورایاری محله خانی‌آباد جنوبی، دریاچه بوستان بزرگ و زیبای شقایق طی سال‌های اخیر فقط به مخزنی برای آبیاری فضاهای سبز محله تبدیل شده بود ، ظاهرش پر از آلودگی و املاح بود و شباهتش را به دریاچه از دست داده بود. رفع مشکلات این دریاچه و احیای مجدد آن یکی از درخواست‌های مکرر اهالی محله خانی‌آباد جنوبی بود که بالاخره مورد توجه مسئولان شهرداری منطقه۱۹ قرار گرفت و نوسازی شد.

بوستان ۱۷ هکتاری شقایق سال ۱۳۷۹ ساخته شده و ۱۰ سال بعد این محدوده از پارک به شکل دریاچه درآمده است. این دریاچه که تنها دریاچه منطقه ۱۹ هم محسوب می‌شود از حدود ۶سال پیش به شکل مخزنی درآمده که تنها وظیفه‌اش جمع‌آوری و نگهداری از آبی است که از چاه‌های زیرزمینی وارد این محوطه شده و برای مصارفی همچون آبیاری بوستان‌های شقایق و بهشت و فضای سبز حاشیه لوپ‌های پل شهید صنیع‌خانی و... استفاده می‌شود. از سال‌ها پیش که هنوز پارک شقایق در محله خانی‌آباد جنوبی ساخته نشده بود این محوطه به شکل قلعه و خرابه بود و به دلیل گودی این محدوده از پارک و نیاز به مخزن آب برای آبرسانی به فضای سبز، اینجا به شکل دریاچه درآمد.

احیای دریاچه شقایق در جنوب تهران  | راه سرقت مرغابی‌ها هم بسته شد

«فریدون علی‌نژاد» در این باره گفت: «ابتدا تصور می‌شد که کف دریاچه نشتی دارد. پس از تخلیه آب و زباله‌ها و رسوبات‌، بررسی‌هایی انجام‌شد که مشخص شد بتون کف دریاچه سالم است. لبه‌های دریاچه از بتون و سنگ بود و از نرده‌ها تا سطح آب با شیب ملایم اجرا شده بود و این مسئله باعث می‌شد افراد بتوانند وارد حریم دریاچه شوند و مرغابی‌ها و اردک‌هایی هم که به لب آب می‌آمدند  به سرقت بروند. 

به پیشنهاد اعضای شورایاری و موافقت معاونت فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۹، کل لبه‌های دریاچه تخریب شد و به شکل استخری (با حاشیه کم و شیب ۹۰درجه) اجرا شد و از لبه کار تا مسافت حدود ۲متری تا کف دریاچه بعد از بتون‌ریزی به رنگ آبی استخری در آمد. از سوی دیگر فواره‌های زیاد و غیرقابل‌استفاده داخل دریاچه جمع‌آوری شد و فواره اصلی دریاچه که آب را بیش از ۳۰متر به بالا پرتاب می‌کند نوسازی شد که در حال حاضر، اوایل شب و عصر روشن می‌شود و طراوت خاصی به بوستان شقایق می‌دهد.»

علی‌نژاد با اشاره به اینکه هنوز جزیره وسط دریاچه نوسازی نشده و نرده‌ها در آن جلوه زیبایی ندارد، گفت: «قرار بود که چندین اردک و مرغابی در دریاچه گذاشته شود تا در لانه‌هایی که وسط دریاچه وجود دارد زندگی کنند و از جلبک‌های سطح آب تغذیه کنند که جلوه دریاچه را زیباتر کنند، اما این اقدام هنوز انجام نشده است.»

کد خبر 676140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
    1 0
    حیف این دریاچه که بدون استفاده مونده