سانا مارین، نخست وزیر فنلاند در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ایتالیایی که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، گفت درصورت پیوستن به ناتو، فنلاند نمی‌خواهد این پیمان تسلیحات هسته‌ای یا پایگاه‌های نظامی در خاک خود مستقر کند.

نخست وزیر فنلاند

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، فنلاند و سوئد روز چهارشنبه رسما برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دادند، اما با اعتراض ترکیه نسبت به روند الحاق که در ابتدا انتظار می‌رفت نسبتا سریع باشد، مواجه شدند.

مارین در سفری به رم برای دیدار با «ماریو دراگی»، همتای ایتالیایی خود گفت که معتقد است این موضوع می‌تواند از طریق گفت‌وگو حل شود.

مارین به روزنامه ایتالیایی کوریره دلا سرا گفت: «من فکر می‌کنم در این مرحله مهم است که آرام بمانیم، با ترکیه و سایر کشورهای عضو گفت‌وگو کنیم، به سؤالاتی که ممکن است وجود داشته باشد پاسخ دهیم و هرگونه سوءتفاهم را اصلاح کنیم.»

مارین همچنین گفت که مساله استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو یا باز کردن پایگاه‌ها در فنلاند بخشی از مذاکرات عضویت هلسینکی با اتحاد نظامی غربی نیست.

او گفت: «من فکر نمی‌کنم هیچ علاقه‌ای به استقرار سلاح‌های هسته‌ای یا باز کردن پایگاه‌های ناتو در فنلاند وجود داشته باشد.»

ماگدالنا اندرسون، نخست وزیر کشور همسایه سوئد، که مانند فنلاند متقاضی عضویت در ناتو است، نیز گفته است که کشورش خواهان پایگاه‌های دائمی ناتو یا سلاح‌های هسته‌ای در خاک خود نیست.

ترکیه، یکی از اعضای ناتو از سال ۱۹۵۲، مخالفت غیرمنتظره‌ای با عضویت فنلاند و سوئد ابراز کرده و همسایگان شمال اروپا را به پناه دادن به افراد مرتبط با گروه‌هایی که تروریست می‌داند متهم کرده است. آنکارا همچنین به تحریم صادرات تسلیحات این کشورها علیه ترکیه پس از تهاجم ترکیه به سوریه در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

انتظار می‌رود ساولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند و اندرسون، نخست وزیر سوئد، اواخر روز پنجشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در واشنگتن دیدار کنند.

دراگی روز چهارشنبه پس از دیدار با مارین گفت، ایتالیا قویا از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت می‌کند و مایل است هر گونه روند داخلی برای پیوستن دو کشور به ناتو را در اسرع وقت تسریع بخشد.

کد خبر 677574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha