چالش اصلی انگلستان برای رقابت در عرصه خودروهای برقی، تولید باتری است.

خودروي برقي

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، بلندپروازی‌های خودروسازان برقی (EV) در انگلستان در مقابل تغییر قوانین در دوران پسابرگزیت که واردات باتری‌های ارزان آسیایی را دچار محدودیت می‌کند، قرار گرفته است. به طور کلی اگر انگلستان نتواند به قدر کافی باتری تولید کند، باید رقابت را در عرصه خودروهای برقی واگذار کند.

بدون کارخانه‌های باتری‌سازی کافی، بیم آن می‌رود که خودروسازان این حوزه صنعت را رها کرده و این به معنی تهدید شغلی ۱۷۰ هزار نفر مشغول در صنعت خودروسازی برقی در انگلستان است.

اندی پالمر، پیشگام خودروهای برقی و مدیرعامل شرکت سازنده سویچ موبیلتی (EV Switch Mobility) و رئیس استارت‌آپ باتری اسلواکی اینوبات (InoBat) می‌گوید: «اگر کارخانه‌های باتری‌سازی به اینجا نیایند، شرکت‌های خودروسازی به جایی می‌روند که کارخانه‌های باتری‌سازی یا گیگافاکتوری‌ها آنجا هستند.»

جیم اوبویل، یکی از اعضای شورای شهر کاونتری، انگلستان، با اشاره به یک سایت گیگافکتوری (کارخانه تولید باتری) که به‌تازگی تاییدیه گرفته است، اما سرمایه‌گذاری برای سایت پیدا نشده، این نکته را اضافه می‌کند که این شرایط فقط منحصر به کارخانه‌های باتری‌سازی نیست، بلکه در کل بخش‌های زیرساختی تامین‌کنندگان خودروی محلی کم و بیش یکسان است.

دولت هم تحت این شرایط تا سقف یک میلیارد پوند (۱.۲ میلیارد دلار) را برای حمایت از زنجیره تامین باتری خودروهای برقی در خود انگلستان، اختصاص داده است.

برای جلوگیری از تعرفه‌خوردن خودروهای ساخت انگلستان در بازار اصلی اتحادیه‌ اروپا باید «قوانین مبدا» رعایت شود. همینطور از سال ۲۰۲۷ شرطی اضافه می‌شود که به موجب آن ۷۰ درصد از یک بسته باتری خودروهای برقی باید ساخت اتحادیه اروپا یا انگلستان باشند. از آنجایی که  انتقال باتری‌های خودروهای برقی کار سنگینی است و گران تمام می‌شود، تولید محلی برای صنعت خودروسازی به خصوص به منظور رقابت در بازارهایی مثل اتحادیه‌ اروپا، بسیار حیاتی است.

در نهایت آنکه سایت کارخانه‌های ساخت باتری به زمین با مساحت زیاد، مقادیر زیادی انرژی و آب ترجیحا از منابع تجدیدپذیر نیاز دارند. به علاوه آنکه ساخته شدن کارخانه‌ها هم زمان‌بر است. انگلستان همین حالا هم سایت‌های مناسب کمی دارد.

پیش‌بینی‌ها بر این است که انگلستان تا سال ۲۰۳۰ به  تولید باتری با ظرفیت  ۵۶.۹ گیگاوات ساعت برسد، این میزان کم در مقابل ۸۲۱.۳ گیگاوات ساعت برای اروپا خواهد بود. انگلستان حتی در شمار کارخانه‌های برنامه‌ریزی شده تا سال ۲۰۳۱ از آلمان عقب‌تر است. ۷ کارخانه برنامه‌ریزی‌شده آلمان تا سال ۲۰۳۱ تقریبا ۷ برابر ظرفیت انگلستان تولید خواهند داشت. همینطور  فرانسه، مجارستان، سوئد، لهستان و نروژ هر کدام به تنهایی ظرفیت تولید بیشتری از انگلستان را تجربه خواهند کرد.

انگلستان  باید تا سال ۲۰۳۵ به سطح حداقل ۱۷۵ گیگاوات ساعت ظرفیت باتری برای تامین حدود ۳ میلیون خودروی برقی خود برسد.

کد خبر 680267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha