چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
۳ نفر

روغن کنجد میدان کوچک شهر ری اسم و آوازه و مشتریانی پروپاقرص داشت. این‌روغن به وسیله چرخ و اسب عصاری گرفته می‌شد و حتی بسیاری از افرادی که مشتری روغن کنجد نبودند برای تماشای اسب عصاری به میدان کوچک می‌آمدند.

رابعه تیموری

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:مغازه روغن کشی دور میدان کوچک هنوز پابرجاست و کسب‌وکارش رونق دارد، ولی دیگر از اسب و چرخ عصاری خبری نیست و روغن کنجد به وسیله دستگاه تهیه می‌شود. «سید یوسف احمدی» که این کسب خانوادگی را به ارث‌ برده، می‌گوید : «اینجا مغازه روغن‌کشی کنجد، دانه‌های روغنی و حلواپزی بود. چرخ عصاری به اسب و قاطر وصل بود و وقتی اسب یا قاطر به دور خود می‌چرخید، سنگ‌های آسیاب، دانه‌های کنجد را له می‌کرد. زیر دیگچه چرخ، محفظه‌ای بود که روغن در داخل آن جمع می‌شد. »

قصه‌های خواندنی را اینجا  اینجا ببینید.

اسب عصاری باید ساعت‌ها با چشم‌های بسته دور خودش می‌چرخید و چون از اسب‌های پرشر و شور، این کار شاق و ملال‌آور برنمی آمد، معمولا قاطر را به چرخ عصاری می‌بستند. از روزهایی که از راه دور و نزدیک برای تماشای اسب عصاری به میدان کوچک می‌آمدند، لااقل ٧ دهه گذشته است. در آن زمان خانه‌های اهالی ری اصطبل و طویله‌ای برای نگهداری اسب و قاطر داشت و اسب عصاری هم شب‌ها را در طویله به استراحت می‌گذراند و روزها تا غروب به چرخاندن سنگ آسیاب مشغول بود.

تماشای اسب عصاری در میدان کوچک شهر ری

ظاهر مغازه روغن کشی میدان کوچک مانند گذشته نیست، ولی هنوز هم ستون‌های عریض و بلند، سقف گنبدی و دیوارهای آجری آن حفظ شده است. از ساخت این مغازه بیش از یک قرن گذشته و چند نسل از خانواده احمدی به این حرفه مشغول بوده‌اند.

احمدی می‌گوید : «پدربزرگم برای ما تعریف می‌کرد که مردم ری و تهران دسته‌دسته برای تماشای اسب عصاری می‌آمدند و در کنار تماشای اسب، خرید هم می‌کردند. کنار مغازه ما دکان حلواپزی قرار داشت و حجره‌داران تهران و شهرستان‌ها برای خرید روغن نباتی و حلوا به بازار کوچک می‌آمدند. »

کد خبر 681248

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    0 0
    یاد قدیما بخیر.................................................................
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      0 0
      قدیم شهر ری آباد بود و به حرمت حرم حضرت عبدالعظیم مراقب آن بودند. ولی حالا به هر گوشه آن نگاه می کنی دلت می گیرد