به مناسبت روز جهانی یویو با یویوهای دست‌ساز موزه کودکی ایرانک بازی کنید و در ادامه بخوانید که چطور شد ناسا یویو را هم به فضا فرستاد.

روزجهانی یویو، موزه ایرانک

 همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: یکی از اسباب‌بازی‌های جذاب موزه کودکی ایرانک یویو است. شما می‌توانید در بخش دکانک این موزه انواع یویوهای دست‌ساز را ببینید.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

امروز روز جهانی یویو است | چرا ناسا یویو به فضا  فرستاد؟

«فرزانه طاهری قندهاری»، سرپرست اجرایی موزه کودکی ایرانک، بابیان اینکه یویو یکی از اسباب‌بازی‌های قدیمی است، می‌گوید: «یویو یکی از قدیمی‌ترین اسباب‌بازی‌های کودکان بوده و در کتاب مفتاح الفضولا که یک واژه‌نامه مصور است هم به آن اشاره‌ شده است. ما در موزه کودکی ایرانک بخش ویژه‌ای به این اسباب‌بازی قدیمی اختصاص داده‌ایم و علاقه‌مندان می‌توانند با این یویوهای دست‌ساز بازی کنند. موزه کودکی ایران در بلوار میرداماد، نرسیده به میدان مادر، انتهای خیابان شهید بهزاد حصاری، ساختمان آرشیو اسناد ملی واقع شده است.

دانستنی‌های جذاب یویویی

امروز روز جهانی یویو است | چرا ناسا یویو به فضا  فرستاد؟

جالب است بدانید که یویوها تقریباً نزدیک به ۲۰۰۰ سال است که وجود دارند. بزرگ‌ترین یویوی چوبی در جهان در موزه یویو در کالیفرنیا وجود دارد که بسیار بزرگ است و نام آن در سال ۱۹۸۲ در کتاب گینس به‌عنوان رکورد جهانی ثبت شد،  زیرا ۱۱۶ کیلوگرم وزن دارد، البته برای بالا بردن آن به یک دستگاه نیاز است.

در سال ۱۹۸۵، ناسا اسباب‌بازی‌هایی را به فضا فرستاد. جالب است بدانید که یکی از آن اسباب‌بازی‌ها یویو بود. دانشمندان می‌خواستند جاذبه فضا را برای پایین کشیدن یویو بسنجند. آن‌ها متوجه شدند که یویو را می‌توان در فضا رها کرد، اما هیچ نیرویی نیست که آن را به زمین بکشد و این اسباب‌بازی به‌راحتی در هوا چرخ می‌خورد بدون این‌که به زمین بیفتد.

کد خبر 681509

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha