رکوردار «شیرخشک ایران» برایش شایسته است، تهیه بیش از ۳۰ هزار شیرخشک برای کودکان مناطق محروم کشور یکی از افتخارات کارنامه خیری «سید جواد دربندی» است. او همچنین رکورددار تهیه بیش از ۲۰ هزار پوشک در کشور بوده و تهیه و توزیع شیرخشک تنها به عنوان بخشی از فعالیت‌های او قرار دارد.

شیرخشک

همشهری آنلاین - سارا جعفرزاده: از تهیه ارزاق گرفته تا لباس و کفش برای کودکان محروم و تأمین هزینه درمان کودکان بیمار از جمله اقداماتی است که سید جواد دربندی،آنها را با همکاری دوستان خیرش انجام می‌دهد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

تحقق آرزوی بچگی

از کودکی آرزوی خیر بودن را در سر پرورانده و با همت و اراده در این راه قدم برداشته تا به آن برسد. دربندی می‌گوید: «پدر مرحومم در میدان میوه و تره‌بار حجره دار بود. او در زمان خودش در امور خیریه دست داشت. خاطرم هست بیشتر اوقات از میدان، میوه می‌آورد و در زیرزمین خانه می‌گذاشت و بدون چشم‌داشت به همسایه‌هایی که میوه احتیاج داشتند می‌داد. همین کارها برای من کافی بود تا بزرگترین آرزویم در کودکی این باشد که در کار خیر قدم بردارم. آرزوی دیگرم این بود که هیئت و موکب داشته باشم که خوشبختانه این موضوع هم محقق شد.»

او می‌افزاید: «کودکی‌ام را در محله امیرآباد تهران گذرانده‌ام. زمانیکه به نوجوانی رسیدم بزرگترین دغدغه‌ام این بود که برای خانواده‌های بیماران بیمارستان‌های شریعتی و امام خمینی(ره) که روزها و ساعت‌ها در کوچه‌های اطراف در انتظار می‌ایستادند، غذا تهیه و در میان آن‌ها توزیع کنم.»

رکوردار خرید شیرخشک در پایتخت | مهربانی سید جواد از تهران تا جازموریان

دغدغه‌مند کودکان

هر کجا که صحبت از نیاز باشد، دربندی در صحنه حاضر است. چه آن زمان که در زلزله بم در اوج جوانی قرار داشت و چه در سیل اسلام آباد غرب که مردانه به یاری هموطنانش رفت. او در تمام بحران‌ها، دغدغه کودکان را دارد و تا کنون ثابت کرده می‌تواند به آنها کمک کند. او عاشق روضه حضرت علی اصغر (ع) است و همین موضوع او را نسبت به کودکان دغدغه‌مند و حساس کرده است. زمانیکه قدم در کار خیر گذاشته از تمام دوستان، اقوام و خانواده‌اش دعوت کرده تا با او همراه و همدل باشند و خوشبختانه نتیجه گرفته و او امروزه با دوستان و افراد خیر زیادی از مجری سرشناس تلویزیون گرفته تا مدیرعامل شرکت‌های مطرح اپلیکیشن در پایتخت در ارتباط است و در کارهای خیر از آنها هم کمک می‌گیرد. دربندی در هرم امور خیریه قرار گرفته اما معتقد است بدون کمک و زحمات افراد خیر نمی‌توانست به نتیجه مطلوب برسد.

رکوردار خرید شیرخشک در پایتخت | مهربانی سید جواد از تهران تا جازموریان

 اولین جرقه

تا پیش از آنکه سیل سهمگین اسلام‌آباد غرب در سال ۱۳۹۸ رخ‌ بدهد، دربندی به صورت خرد برای کودکان مناطق محروم تهران به ویژه کوره‌های آجرپزی شیر خشک تهیه می‌کرد اما شروع تهیه شیرخشک در حد کلان از زمان وقوع آن سیل بود. او از این سیل به عنوان اتفاق آغازگر یاد می‌کند: «در آن حادثه ناگوار، اتفاق خوبی که به کمک چند تن از دوستانم رقم خورد، تهیه  ۱۹ هزار شیر خشک برای کودکان سیل زده اسلام آباد و مناطق اطرافش بود که سربلند از آن بیرون آمدیم. تهیه شیرخشک آن هم به تعداد بالا کار بسیار سختی است و توانستیم از طریق کارخانه‌ای که در تهران شیرخشک تولید می‌کرد، این کار را انجام بدهیم. البته ناگفته نماند در این مسیر افراد بسیاری از مال و آبرویشان برایمان مایه گذاشته‌اند.»

رکوردار خرید شیرخشک در پایتخت | مهربانی سید جواد از تهران تا جازموریان

توزیع ۳۰ هزار شیرخشک

درحال حاضر توزیع شیرخشک توسط دربندی محدود به استان یا منطقه خاصی نیست. او از سال ۱۳۹۸ تا کنون بیش از ۳۰ هزار شیرخشک در مناطق محروم کشور از جمله جازموریان، گرگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و مناطق محروم تهران مانند خلازیل، فیروزبهرام، خاوران، نسیم شهر، کوره‌های آجرپزی اطراف پایتخت توزیع کرده‌است. این میان موردی هم اگر افرادی به او معرفی شده باشند، او از تهیه شیرخشک دریغ نکرده و دریغ نمی‌کند. توزیع شیرخشک همچنان توسط او ادامه دارد و آخرین محموله شیرخشک حدود ۳ هزارو ۵۰۰ بسته بود که به گرگان و کرمان ارسال کرده است. دربندی همچنین رکورد دار تهیه پوشک بهداشتی است و تا کنون بیش از ۲۰ هزار بسته پوشک بهداشتی برای کودکان محروم کشور و تهران تهیه کرده است.

فرصت کار خیر

عده‌ای تصور می‌کنند انجام  کارهای خیر توسط دربندی به وضعیت اقتصادی خوب او برمی‌گردد اما دربندی دلش بزرگ است و نمی‌تواند از کار خیر فاصله بگیرد. او خودش را متمول نمی‌داند و معتقد است کارهای بسیاری وجود دارد که در این حوزه انجام نداده است.دربندی همچنین در فضای مجازی در امور خیریه بسیار فعال است کافی است برای انجام یک گلریزان فراخوان بدهد، آن وقت است که دوستانش و همچنین افراد غریبه با او همقدم می‌شوند و در امور خیر کمک می‌کنند. او درباره فعالیتش در فضای مجازی توضیح می‌دهد: «در سال‌هایی که در امور خیر قدم گذاشته‌ام، بسیار مورد طعنه قرار گفتم. برخی می‌گفتند چرا در صفحه مجازی‌ برای امور خیر هزینه جمع‌آوری می‌کنی اما من معتقد بودم کار خیر را باید جار زد و از همه کمک خواست چون فرصت کمک در کار خیر برای همه فراهم نمی‌شود و خداوند این فرصت را نصیب بنده‌هایش می‌کند. اگر روزی مرکز خیریه داشته باشم حتما اسم آن را فرصت می‌گذارم چون فرصت کمک کردن به لطف خدا و امام حسین (ع) شامل حال من شده است.»

رکوردار خرید شیرخشک در پایتخت | مهربانی سید جواد از تهران تا جازموریان

اهمیت فرهنگ‌سازی

با خودش عهد بسته که یک ششم درآمدش را صرف امور خیر کند. او سالهاست که وقف کار خیر شده است. او می‌گوید: «سالهاست در این فضای امور خیر هستم و برای حال خوب خودم کار خیر انجام می‌دهم. تصور اینکه حتما باید از لحاظ مالی متمول باشی و به دیگران کمک کنی تصور کاملا بی‌اساس و غلط است. رواج کار خیر ربطی به پول و حساب بانکی افراد ندارد. هر کسی با هر توان مالی می‌تواند به وسع خودش کمک حال دیگران باشد. ما باید فرهنگ کار خیر از فرزند خودمان شروع کنیم نه اینکه صرفا به آنها گوشزد کنیم که کار خیر انجام بدهند. همین که در برابر چشمان فرزندمان دستگیر دیگران باشیم، خواه ناخواه از ما الگو می‌گیرند و ادامه دهنده راه ما می‌شوند.»

دربندی تأکید می‌کند:‍ «شخصا برای مشارکت فرزندم در کار خیر، به یک کودک کار، فارغ از درست و غلط بودن، کمک هر چند کوچکی می‌کنم و از فرزندم هم می‌خواهم در این کار مشارکت کند. کار خیر باید به یک فرهنگ تبدیل شود و عمیقا به این اعتقاد دارم کار خوب و خیر را باید جار زد.»

کد خبر 682374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha