زهره الهیان*: فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی در راستای انجام تبلیغات و دفاع از یک شخص خاص، به نوعی یک آفت به شمار می‌رود.

آنچنان که مقام معظم رهبری در دیدار پرشور هزاران نفر از دانش‌آموزان و دانشجویان و تشکل‌های مختلف دانشجویی فرمودند: «این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این، به ضرر مصالح کشور است». تاکید و تمرکز روی اشخاص و مصادیق باعث می‌شود که باب تخریب‌ها، تهمت‌ها و سیاه‌نمایی‌ها باز شود و گروه‌ها در این وادی دچار مخاطره شده و جهت اثبات خود به رد، تخریب و اتهام دیگران بپردازند.

با توجه به آسیب شناسی که در حوزه احزاب و جناح‌های سیاسی به‌خصوص درباره انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، بهتر است جناح‌ها و گروه‌های سیاسی به جای تبلیغات زودهنگام از نامزد مورد نظر خود، به تبیین برنامه‌هایی که برای رئیس‌جمهوری پیشنهادی آینده خود دارند، بپردازند و دیدگاه‌های خود را درخصوص حل معضلات آینده کشور و اولویت‌های مد نظر اعلام کنند.

برنامه‌گرا بودن احزاب، به مردم کمک می‌کند تا بتوانند قضاوت صحیح‌تری نسبت به احزاب، جناح‌ها و جریانات داشته و براساس برنامه‌ها و تحلیلی که از برنامه‌های آنان دارند، تصمیم بگیرند.

موارد یاد شده سبب می‌شود تا از تعریف و تمجید بدون پشتوانه واقعی و یا تخریب و تهمت غیرمنصفانه نسبت به یک فرد جلوگیری شود چرا که این تخریب‌ها و تهمت‌ها، جامعه را به سوی موضع‌گیری‌های غیرعقلانی می‌کشاند.

متأسفانه جریان‌های سیاسی به جای اینکه به تهدیدات و مسائل خارج از نظام اسلامی بپردازند، حزب و جریان سیاسی مقابل خود را تهدید کرده و دچار افت می‌شوند و تمامی حملات سیاسی را به طرف مقابل نسبت می‌دهند.

برخی احزاب سیاسی نسبت به مسائل فرامنطقه‌ای و بین‌المللی و نگاه دشمن به اختلافات موجود در بین احزاب سیاسی داخل غفلت کرده و به نوعی در داخل، دشمن‌تراشی می‌کنند، که این از روند عقلانی و منطقی یک حزب با عرق ملی و تفکر اسلامی به دور است.

از سویی دیگر برخی شعارهای غیراصولی تشکل‌های و نوع رقابت‌های سیاسی در بین تشکل‌های سیاسی دارای آفت‌هایی است. در واقع اندیشیدن به اینکه جناح یا جریان خاص چگونه با احزاب یا جریان‌های دیگر رقابت کند، تشکل‌های سیاسی را از تمرکز بر منافع نظام اسلامی و ابعاد جهانی و بین‌المللی مسئله بازمی‌دارد.

این حرکات جناح‌های سیاسی به جای هم‌افزایی، موجب خشنودی دشمن و تقابل و رودررویی با جریاناتی می‌شود که اهداف عالی انقلاب اسلامی مد نظر تمامی جریانات سیاسی است و آنها دلسوز نظام و انقلاب هستند. لذا با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب، ضرورت پرداختن به مسائل انتخابات در همان ایام انتخابات احساس می‌شود و فعالیت‌های زود هنگام انتخاباتی به غیراز آفت چیز دیگری را به‌دنبال نخواهد داشت.

* نماینده مردم تهران در مجلس

کد خبر 68454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز