سال ۱۳۵۱ معاهده‌ای بین ایران و افغانستان به امضا رسید که اجرای آن، در تمام این سال‌ها با اما و اگر روبرو بوده است. معاهده‌ای که به طور ویژه در دوران ریاست جمهوری کرزی زیر سوال رفت و رئیس‌جمهور وقت افغانستان تاکید کرد که «آب مجانی به ایران نمی‌دهیم.»

به گزارش همشهری‌آنلااین؛ حالا اما ایران و طالبان توافق کرده‌اند که برای اجرای معاهده حقآبه میان دو کشور تاسیسات مشترک ایجاد شود و هامون دوباره میزبان آب هیرمند شود.

وزارت انرژی طالبان تلاش می‌کند با استفاده از سد کمال خان، آب رودخانه هیرمند را مدیریت و سپس، در سه نقطه مرزی، به ایران تحویل دهد. بر اساس توافق انجام شده، حقابه ایران براساس معاهده میان دو کشور رهاسازی خواهد شد اما امسال به دلیل کم آبی، متناسب با وضعیت حقآبه تعیین شود. 

سخنگوی طالبان یادآوری کرده است: «در صورتی که طرف افغانستان به اندازه کافی آب داشته باشد ایران هم از این آب بهرمند خواهد شد.»

کد خبر 685249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 0
    البته معاهده به هر حال بین المللی است ولی ...... تصور کنید ما هم بگوییم اگر ایران به حد کافی نان مسکن کار ..... داشته باشد به مهاجرین افغان هم می دهیم والا بروید در کشورتان به آبادانی آن در کنار هیرمند بپردازید
  • بهزاد IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    عقل و منطق حکم میکند همانطور که دادن آب ازطرف افغانستان مشروط است ورود و اسکان افاغنه هم مشروط شود .