گروه بین‌الملل: در حالی که قرار است 5 روز دیگر پارلمان عراق نظر نهایی خود را درباره توافقنامه امنیتی با آمریکا اعلام کند

 آیت‌الله سید علی سیستانی، از مراجع عراق با صدور بیانیه‌ای موضع خود را نسبت به این امر اعلام کرد.

دفتر آیت‌الله  سیستانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که طی روزها و هفته‌های اخیر به اکثر رهبران سیاسی عراق ابلاغ شده که هرگونه توافقنامه درخصوص حضور نیروهای خارجی در عراق و خروج این کشور از  فصل 7 منشور سازمان ملل متحد بر 2 اصل مهم باید استوار  باشد:

1 - حفظ منافع ملت عراق در حال حاضر و آینده که این امر بر بازگشت کامل حاکمیت به عراق و تحقق امنیت و ثبات در کشور استوار است.

2 - دستیابی به توافق ملی به‌طوری که اقشار مختلف مردم عراق و احزاب سیاسی اصلی آن با توافقنامه‌ مذکور موافقت کنند.

آیت‌الله‌  سیستانی تاکید کرد که هرگونه توافقنامه نباید فاقد این 2 امر مهم باشد یا اینکه حاکمیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق در آن در نظر گرفته نشده باشد.

وی  همچنین بر ضرورت توافق ملی درخصوص توافقنامه‌ عراق و آمریکا تاکید کرد  و عنوان داشت که بدون رعایت این اصول، پذیرش توافقنامه ممکن نیست و این توافقنامه تنها به افزایش مشکلات عراقی‌ها و اختلاف و نفاق بین آنها منجر خواهد شد.

آیت‌الله‌ سیستانی همچنین به نمایندگان مردم عراق تاکید کرد که آنها مسئولیت بزرگی در قبال این مسئله دارند و هر یک از آنها عهده‌دار این مسئولیت تاریخی در برابر خداوند و مردم عراق هستند و باید نظرشان را به وضوح و براساس دین و وجدانشان و بدون در نظر گرفتن دیگر مسائل بیان کنند.

روزنامه الصباح ارگان رسمی دولتی عراق هم  دیروز در گزارشی از آخرین روند توافقنامه امنیتی عراق و آمریکا با اشاره به رایزنی‌های نماینده موافق و مخالف مجلس عراق برای بررسی پیش‌نویس توافقنامه امنیتی، از تلاش احزاب عمده در پارلمان با هدف متقاعد کردن دیگر گروه‌های سیاسی برای موافقت با توافقنامه امنیتی خبر داد.

این روزنامه به نقل از منابع نزدیک به پارلمان با اشاره به رایزنی‌های نمایندگان موافق و مخالف مجلس برای بررسی پیش‌نویس توافقنامه امنیتی، نوشت: ائتلاف چهارگانه متشکل از (مجلس اعلای اسلامی، حزب الدعوه و 2 حزب عمده کرد یعنی اتحادیه میهنی و حزب دمکرات کردستان) تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن دیگر گروه‌های سیاسی برای موافقت با توافقنامه امنیتی آغاز کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، این ائتلاف عصر دوشنبه تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن حزب اسلامی اهل سنت و همچنین حزب شیعه فضیلت اسلامی برای تایید توافقنامه در مجلس آغاز کردند.

الصباح نوشت: جریان صدر هم  تلاش‌های خود را برای متقاعد کردن احزاب عراقی برای مخالفت با توافقنامه امنیتی آغاز کرده است و از عصر دوشنبه جمع‌آوری امضا از نمایندگان مجلس را شروع کرده تا علیه توافقنامه رای دهند تا بدین وسیله نوری مالکی و وزرای کلیدی در کابینه را برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان درباره دلایل تصویب توافقنامه به مجلس
فرا بخواند.

الصباح با اشاره به مخالفت‌ها در تصویب پیش‌نویس توافقنامه امنیتی در بین نمایندگان پارلمان عراق نوشت: تاکنون فهرست العراقیه، وابسته به ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق موضع نهایی خود را در زمینه توافقنامه بغداد - واشنگتن اعلام نکرده است و به‌علت مشارکت نکردن در روند مذاکرات احتمال دارد که در رای‌گیری نمایندگان درباره توافقنامه شرکت نکند.

این منبع تاکید کرد که حزب کمونیست و چند نفر از نمایندگان دیگر منتظر بررسی پیش‌نویس این توافقنامه هستند تا نظر خود را در این زمینه اعلام کنند.

برای خروج زمان نیاز داریم

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ارتش آمریکا برای خارج کردن 150 هزار سرباز و تجهیزات نظامی‌اش از عراق به 2 یا 3 سال زمان نیاز دارد اما برنامه زمان بندی شده برای خروج نیروها باید براساس شرایط امنیتی عراق صورت گیرد.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مایکل مولن، در کنفرانس خبری پنتاگون همچنین به بیان برخی از موانع لجستیکی برای خروج سربازان آمریکایی طبق زمان‌بندی تعیین شده پرداخت.

مولن اظهار داشت: در حال حاضر ما دارای 150 هزار سرباز، پایگاه‌های متعدد و حجم زیادی از تجهیزات در عراق هستیم و از طرفی باید به شرایط امنیتی در این کشور توجه داشته باشیم. مولن افزود: ما قصد داریم در شرایط امن و آرام برنامه خروج را عملی کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق تا اواسط سال 2009 تأکید کرد: پس از انتقال کنترل امنیتی استان‌های مختلف به مقام‌های عراقی، خروج تدریجی نیروها از حومه شهرها در دستور کار بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: ما هنوز در بغداد  و موصل با چالش‌های جدی  مواجه هستیم.

کد خبر 68752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز