رنو ۵ دیامانت، اسم جدید رنو ۵ قرن بیستم میلادی و مدل برقی آن محسوب می‌شود که البته بسیار لوکس و با مواد بسیار گران‌قیمت و با یک طراحی کلاسیک ساخته شده است.

پایه طلایی.jpg

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، خودروی جمع‌وجور (کامپکت) رنو ۵ اولین بار در سال ۱۹۷۲ میلادی معرفی شد و تا سال ۱۹۹۶ در تولید باقی ماند. رنو در سال‌های ۵۲ تا ۵۵ شمسی وارد ایران شد و تا اواسط دهه ۷۰ توسط خودورسازان ایرانی مونتاژ می‌شد. این خودرو که به یکی از نمادهای دهه ۶۰ شمسی تبدیل شده، برای بسیاری یادآور خاطرات شیرین و نوستالژیک بوده، حالا بار دیگر در قالب یک مدل خودرو کاملا برقی بازگشته است.

شرکت رنو در بزرگداشت پنجاهمین سالگرد رنو ۵، از نسخه برقی و بسیار لوکس این مدل رونمایی کرد و اسم آن را نیز  رنو ۵ دیامانت (Renault 5 Diamant) گذاشت. (دیامانت به معنای الماس است.)

در رونمایی این مدل جدید، مشخصات فنی کمی ارائه شده است و تنها می‌دانیم که خودرو توسط یک موتور الکتریکی حرکت می‌کند که در جلوی آن تعبییه شده است؛ یعنی همان جایی که سابقا موتور احتراق داخلی در آنجا قرار گرفته بود. به‌جای جای سوئیچ کلیدی، راننده از طریق یک اسکنر اثر انگشت خارجی به وسیله نقلیه دسترسی پیدا می‌کند و از یک دنده سه موقعیتی برای جابجایی بین حالت‌های رانندگی رو به جلو، به عقب یا خلاص استفاده می‌شود.

در طراحی جدید رنو ۵ تلاش شده است از فضای کلاسیک پیشین فاصله گرفته نشود. به عنوان نمونه برای ادای احترام به هنر کلاسیک ساعت‌سازی، نمایش سرعت، میزان شارژ و زمان روز در سه صفحه دیجیتال دایره‌وار مجزا نمایش داده می‌شوند. اما تعهد صرف به فضای کلاسیک در طراحی داخلی خودرو، چالش نمایش اطلاعات ناوبری و سایر اطلاعات سرگرمی خودرو را مطرح می‌کند. برای این منظور این خودرو به‌جای داشتن صفحه نمایش اطلاعات ناوبری و سرگرمی، این اطلاعات را روی گوشی هوشمند راننده از  یک پایه اختصاصی داده‌های نصب شده در داشبورد ارائه می‌دهد.

02

کلاسیک بودن رنو جدید با مواد به کار رفته‌اش، علاوه بر برقی و مدرن بودن، آن را به یک خودروی لوکس تبدیل کرده است. فرمان خودرو از جنس مرمر روی فیبر کربن، پوششش داشبورد با روکش پارچه موی اسب بافته شده، کف ماشین از فرش‌های پشمی موهر است و در سایر قسمت‌ها موادی مانند برنج و طلا به کار گرفته شده‌اند.

03

در ظاهر بیرونی خودور نیز گفتنی است که بدنه رنو جدید از نوع قبلی خود صیقل داده شده و چراغ‌های جلو و عقب با ظاهری «جواهرمانند» طراحی شده‌اند. بدنه سه‌لایه رنگ‌کاری شده که شامل رنگ‌دانه‌های طلایی اعمال‌شده روی پایه صورتی است که در نهایت هم با جلای مات پوشانده‌ شده‌اند.

04

این رنگ‌کاری جلوه‌های بصری خاصی را در طول شبانه‌روز ایجاد کرده‌اند، از تلالوهای طلایی در زیر  نور خورشید گرفته تا آبی جلوه دادن رنگ بدنه خودرو در تاریکی شب را می‌توانید تجربه کنید.

این خودروی نمایشی با همکاری رنو و طراح و معمار داخلی فرانسوی پیر گونالون خلق شده است. گونالون در صدر ۱۰۰ خالق برجسته و نماینده هنرها و صنایع دستی فرانسه قرار دارد.

لازم به گفتن نیست که بعد از چند نوبت نمایش‌های عمومی رنو ۵ دیامانت و اینکه طی ماه‌های آینده به مزایده گذاشته می‌شود، فقط افرادی که پول‌های جیب‌شان تمامی ندارد، می‌توانند در مزایده ثبت‌نام کنند!

کد خبر 688400

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 26
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    25 23
    یادش بخیررنو5 چه ماشینی بود هرچرخش به یه پراید می ارزید
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    25 22
    من رنو پنج مدل شصت و یک داشتم از اون زرد رنگها که رنگ غالب بود متور فرانسه معطل بزرگش تعمیر موتور بود مثلاً اگر استارتش خراب می‌شد نصف موتور باید پله میشد یکبار هم گردنه آهوان ده ساعت تو برف گیر کردیم چون یک قطعه ازش خراب بود هیچ میکانیکی نفهمید چیه ماجرا آخرش تو همون مسیر یاطاقان زد آرادان ولش کردم رفتم الکی تعریف نکنید پراید خیلی بهتره
    • امیر IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      23 13
      آشغالتر و غیر قابل اعتمادتر ازین ماشین وجود نداشت نمیفهمم واقعا رو چه حسابی میگی چرخش به پراید میارزید
  • دنیل IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    30 6
    رنو و پراید هردومدل رو داشتم ازنظر موتور پراید خیلی بهتره تو تابستون داخل رنو جهنم میشه مخزن اگزوز جلو پیش راننده هست