شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

رضا طلایی نیک*: رفتار انتخاباتی مطلوب دارای شاخص‌هایی چون اخلاق، قانونمندی و گفتمان منطقی است.

برای نیل به سطح مطلوب فضای انتخاباتی باید جایگاه احزاب، نخبگان و رسانه‌ها در فرآیندها و نظام انتخاباتی شفاف و تقویت شود. خلأ احزاب، نخبگان و رسانه‌های کارآمد از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن پدیده‌های نامطلوب انتخاباتی اعم از مسائل غیراخلاقی، مبهم و قانون‌شکن است و برای پر کردن این خلأ باید قبل از تحرکات رقابتی و تبلیغاتی زودرس انتخاباتی به اصلاح فرآیندها و ساز و کارهای انتخابات اولویت داده شود؛ چراکه با بهینه‌سازی این ساز و کارها، بهره‌وری انتخابات در ابعاد کمی و کیفی ارتقا خواهد یافت.

مردم در فرآیند انتخابات باید به آگاهانه‌ترین، مطمئن‌ترین و کارآمدترین انتخاب دست پیدا کنند. همچنین باید دانست که با تبلیغات زودرس و رقابت‌های زودهنگام زمینه‌های مشارکت کمی و کیفی مردم در انتخابات با اشباع کاذب و پدیده‌های غیراخلاقی و آسیب‌رسانی به نظام
خدمت‌رسانی مواجه می‌شود. لازم است تا در حال حاضر به جای اهمیت دادن به مصادیق و شکل دادن به آرایش‌های انتخاباتی و تبلیغاتی مستقیم یا غیرمستقیم به تبیین برنامه‌ها و بهینه‌سازی فرآیندهای انتخابات اهتمام ورزید؛ چراکه شتاب در امر تبلیغات زودهنگام برحسب تجربیات گذشته با نتیجه معکوس و تحمیل هزینه‌های زائد به نظام اجتماعی و سیاسی منجر خواهد شد.

برای نیل به سطح مطلوب انتخاباتی، باید فعالیت‌های درونی احزاب و نقش‌آفرینی نخبگان، نسبت به فضاسازی‌های عمومی اولویت داده شود. به ویژه اینکه رسانه‌ها، به‌خصوص رسانه ملی و نخبگان به‌ویژه مراجع دینی، ‌سیاسی، اجتماعی و احزاب در متحول کردن فرآیندهای انتخابات تعیین‌کننده هستند. همچنین برای کاهش انحرافات و ناهنجاری‌ها و کارآمدتر شدن شاخص‌های انتخابات نقش این نهادها می‌تواند بی‌بدیل باشد.

* دبیر کل حزب اعتدال و توسعه

کد خبر 68950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز