مجموع نظرات: ۲۱
سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۲
۱۴ نفر

آب، خاک و هوا، سرمایه‌های ملی برای ساکنان این سرزمین هستند و هر کسی راهی برای حفظ اینها در پیش گرفته ‌است. یکی زباله‌هایش را خشکاله می‌کند تا شیرابه‌های ناشی از آن آسیبی به این آب و خاک نزند و غذایی برای دام و طیور باشد. دیگری گیاهخوار شده و «فاطمه کرمی» نیز دغدغه‌های محیط‌زیستی دارد و سهمش را در نگهداشت محیط‌زیست به خوبی ادا می‌کند.

زيست

همشهری آنلاین - نصیبه سجادی : بانوی ۵۸ ساله است و خانه‌دار و از ۷سال پیش با حضور در سرای محله زندگی‌اش آموزش‌های حفظ محیط‌زیست دیده تا آنجا که حالا یکی از فعالان محیط‌زیست شده است. او می‌گوید: «ماهی ۴ بار همراه دوستانم که آنها هم دغدغه محیط‌زیستی دارند به پارک لاله یا مکان‌های پرتردد مثل میدان ولی‌عصر(عج) می‌رویم و فیلتر ‌سیگارهایی را که شهروندان کنار درختان و فضاهای سبز پارک می‌ریزند جمع می‌کنیم.»

او می‌افزاید: «این فیلتر ‌سیگارها فقط چهره شهر را زشت نمی‌کنند، بلکه به محیط‌زیست هم آسیب می‌زنند؛ اگر در زمین ریخته شوند تا سال‌ها هیچ گیاهی آنجا رشد نمی‌کند، اگر غذای پرندگان و حیوانات و ماهی‌ها شود مصرف گوشت آنها در انسان تولید بیماری می‌کند و این چرخه آسیب‌زا همچنان ادامه خواهد یافت.»

او ادامه می‌دهد: «هر بار که برای جمع کردن فیلتر سیگارها می‌رویم اندازه ۱۰ بطری نوشابه از این زباله را جمع می‌کنیم. به مردم هم در مسیر آموزش می‌دهیم که زباله سیگار یا هر زباله دیگر پای درختان و نهر آب نریزند.»

 کرمی معتقد است باید در پارک‌ها و مکان‌های پرتردد سطل‌های زباله مخصوص جانمایی شود و فرهنگسازی هم صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

این بانوی تهرانی فیلتر سیگار جمع می‌کند

از خودمان شروع کنیم

بانو کرمی در کنار این کار در مناسبت‌های مختلف به نانوایی‌ها می‌رود و مردم را به استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای تشویق می‌کند. او می‌گوید: «فکر می‌کنم تلاش‌های من و دیگر فعالان محیط‌زیستی تا حدود زیادی در این زمینه مؤثر بوده و الان خیلی از شهروندان هنگام خرید نان،کمتر از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در میدان‌های میوه و تره‌بار هم سعی می‌کنیم مراجعان را به استفاده از کیسه‌های توری تشویق کنیم که امیدوارم بتوانیم در این کار هم موفق شویم.»

به باور این بانوی فعال محیط‌زیست باید از خودمان شروع کنیم و به سرمایه‌های ملی و سلامت خودمان اهمیت دهیم و همه کارها را وظیفه دولت ندانیم.»

او تأکید می‌کند: «زباله‌ها سلامت همه موجودات و حتی خود زمین را تهدید می‌کند پس تا دیر نشده هر کسی به اندازه توانش سهمی در حفظ محیط‌زیست داشته باشد و از طریق مصرف درست آب، تولید زباله کمتر و ... قدم اول را بردارد.»

این بانوی تهرانی فیلتر سیگار جمع می‌کند

کد خبر 689723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • سودابه IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    15 1
    ممنون
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    14 0
    خیلی کار خوبیه منم اینکارو می کنم همیشه
  • meiti IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    15 0
    سیگار برای سلامتی مضر است
  • علی زمانی IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    13 0
    درود به شرف آریایی ایشان
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    12 0
    انسان های مفید 🙏🏼
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
      7 3
      شرف آریایی وغیر آریایی نداردانسانیت درهمه ما مشترک است یعنی الان اصلا اریایی بی شرف وبی غیرت وبی مسئولیت و...وجود ندارد؟؟؟این القاب برای انسان شرافت وفضیلتی نمی آورد
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    12 2
    از کسی که سیگار میکشه انتظاری نمیشه داشت. افرین به این خانم
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    15 2
    تو نیکی میکنو در دجله انداز ‌
    • کرمی IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      3 0
      تشکر ازهمه هم وطنان و شهروندان خوب و مسئولیت پذیر🤩⚘⚘⚘⚘⚘🙏🙏🙏🙏🙏
  • فرزین GB ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    7 2
    سیگاری‌های مربوطه بخونند و خجالت بکشند
  • غلامعباس رامین IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    6 1
    کسانیکه سیگارمیکشند وفیلترآنرادرمحیط زندگی خودرهامیکنندبادیدن این گزارش بایدشرمنده باشند وازادامه اینکاربصورت جدی خودداری کنند
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    8 0
    خدابهشت نصیبتان کند هم دراین دنیا هم اخرت...ممنون