همشهری آنلاین: گروهی از دارندگان نفت‌کش قصد ایجاد مانع دریایی در سواحل سومالی برای مقابله با دزدان دریایی را دارند.

پیتر سویفت؛ رئیس انجمن بین‌المللی دارندگان مستقل تانکر (اینترتانکو) می‌گوید که سازمان ملل نیز می‌تواند گشت‌های دریایی نیز در این منطقه ایجاد کند.

او همچنین اضافه کرده‌است که ایجاد چنین مانعی آسان نیست.

دزدان دریایی در خلیج عدن در یک سال اخیر به تعداد زیادی از کشتی‌های باری و نفت‌کش حمله کرده‌اند و در اواخر این ماه نیز نفت‌کشی با محموله‌ای به ارزش 100 میلیون دلار را به سرقت بردند.

دزدان این کشتی که "ستاره سیروس" نام دارد برای آزاد ساختن آن درخواست باجی چند میلیون دلاری کرده‌اند.

آقای سویفت می‌گوید که بعضی از دارندگان نفت‌کش تغییر مسیری کلی و عبور از آفریقای جنوبی را در نظر دارند و این امر باعث افزایش 30 درصدی هزینه‌ها خواهد شد.

او افزود که ادامه حملات و دزدی‌های دریایی اثر منفی بر تجارت جهانی خواهد داشت با این حال اینترتانکو با مبارزه مسلحانه نفت‌کش‌ها با دزدان مخالف است.

او همچنین می‌گوید: "گزینه دیگر این است که با ایجاد حائل در برابر خلیج عدن کشتی‌های را از گذر از این منطقه منع کنیم. با این حال انجام این کار آسان نیست ولی اتخاذ تصمیماتی در این زمینه ممکن است موثر باشد."

اعضای اینترتانکو 2هزار و 900 نفت‌کش معادل 75 درصد تمام تانکر‌های جهان را در اختیار دارند.

تا به حال ناوگان جنگی 9 کشور در اقیانوس هند و خلیج عدن آماده مبارزه با حملات دزدان شده‌اند.

با این حال نیروهای دریایی و متخصصان معتقدند که پوشش فضای گسترده سواحل سومالی تقریباً غیر ممکن است.

دزدان دریایی سومالی روز 29 آبان کشتی ایرانی حامل 36 هزار تن گندم را در خلیج عدن ربودند و دولت کنیا اعلام کرده‌است که دزدان دریایی سومالی در 12 ماه گذشته بیش از 150 میلیون دلار به عنوان باج دریافت کرده‌اند.

کد خبر 69217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز