جمعیت ایران به سرعت پیر می‌شود. تلاش‌ها برای افزایش زاد و ولد در ایران برای نگه‌داشتن هرم جمعیت که ارتباط مستقیمی با رفاه اقتصادی جامعه دارد، حتی اگر به صددرصد اهداف خود هم برسد، اما مانع از جمعیت عظیم سالمندان ایران در دو دهه آینده نمی‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، در حال حاضر ۸ میلیون سالمند در ایران زندگی می‌کنند. اما پیش‌بینی می‌شود جمعیت سالمندی ایران در ۲۰ سال آینده به ۱۶ میلیون نفر برسد.

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس و استاد دانشگاه تهران به همشهری‌آنلاین گفت: در سال ۱۴۲۵ رشد جمعیت کشور به صفر می‌رسد و بعد از آن منفی می‌شود و جمعیت به سمت سالخوردگی می‌رود. چون افزایش ولادت در دهه ۶۰ داشتیم، هم شتاب کاهش باروری زیاد است و هم اینکه دهه شصتی‌ها که به سالمندی برسند، تورم بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اتفاق افتاده است، در حالی که در کشورهایی مانند ایران، این مسیر در مدت ۳۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد. 

رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت گفته است: جمعیت سالمند ایران ما تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر می‌شود و این درحالی است که سایر کشورها حدود ۱۰۰ سال فرصت داشتند که بسترهای لازم برای افزایش جمعیت سالمند را فراهم کنند.

کاظمی پور پیش‌بینی می‌کند «جمعیت ایران در سال ۱۴۲۰ به ۱۰۳ میلیون نفر برسد و تعداد سالمندان ما هم به ۱۸ میلیون نفر.»

دراین‌باره ببینید؛

جمعیت سالمند ایران ما تا ۲۰ سال آینده ۲ برابر می‌شود و این در حالی است که سایر کشورها حدود ۱۰۰ سال فرصت داشتند که بسترهای لازم برای افزایش جمعیت سالمند را فراهم کنند. اکنون ۸۶ درصد سالمندان با همسر خود، ۲۹.۲ درصد با فرزندان و ۷.۳ درصد نیز به تنهایی زندگی می‌کنند و در این میان، تنهایی در زنان سالمند بیشتر است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این ترکیب با افزایش جمعیت سالمندی تغییر کند.

کاظمی‌پور گفت: اگر سیاست‌هایی که دولت اتخاذ کرده، اجرا شود و باروری را بالا ببرد، باز هم ۱۸ میلیون سالمند را خواهیم داشت. ممکن است اگر باروری بالا برود، جمعیت به ۱۲۰ میلیون نفر برسد و درصد آن بالاتر برود. 

اگر به دقت به توریست‌های خارجی نگاه کنید، می‌بینید که عمده این توریست‌ها از افراد سالمند هستند، اتفاق نه چندان قابل تجربه‌ای برای سالمندان ایرانی.

به نوشته ایرنا؛ ایران در درجه‌بندی کشورها از نظر کیفیت سالمندی از میان ۹۸ کشور جهان در رتبه ۷۵ قرار گرفته است. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته موضوع سالمندان به ثبات رسیده و بیمه مراقبتی از سالمندان وجود دارد و حتی برای این نوع بیمه از جوانی برنامه‌ریزی می‌شود. یعنی هزینه‌ای برای زمان سالمندی به نام بیمه مراقبتی پس‌انداز می‌شود.

گزارش: مرجان حسینی

تصویر: مونا فاضلی

تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 693283
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    14 1
    نگران نباشید. نصف دهه شصتی‌ها قبل از اینکه به سالمندی برسند فوت میشوند با این همه زجری که کشیدند
  • خانواده ایثار گر ان IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 0
    دهه شصتی ها به دلیل نداشتن شغل نانخور افراد مسن جامعه هستند ،به عبارتی دولت هم برای سالمندان وهم دهه شصتی ها باید امکانات فراهم کند ، چه شود !!!!؟
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    14 0
    دهه و نسلی طلایی که میشد از شون به نحو احسنت در اقتصاد استفاده کرد در مسیر اشتباه( درس خوندن بیخودی و سربازی و ...) افتادند و الان هم بیشترشون یا بیکارند و افسرده یا در شغل های کاذب و بی ربط مشغولند. واقعا چه کردید با این نسل؟!