مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین : ماموریت شاتل فضایی آمریکایی ایندیور (Endeavor) به دلیل مشکل ایجاد شده در یکی از سیستم‌های جدید نصب شده در ایستگاه بین المللی فضایی، یک روز تمدید شد.

ماموریت شاتل فضایی آمریکایی ایندیور (Endeavor) به دلیل مشکل ایجاد شده در یکی از سیستم‌های جدید نصب شده در ایستگاه بین المللی فضایی، یک روز تمدید شد.ناسا، آژانس فضایی آمریکا اعلام کرده است قصد دارد با این تغییر وقت بیشتری در اختیار فضانوردان برای تعمیر دستگاه تبدیل ادرار به آب آشامیدنی بدهد.

این دستگاه از زمانی که به ایستگاه فضایی منتقل شد (یک هفته قبل) چندین بار دچارنقص فنی شده است.

تغییر برنامه شاتل در حالی اتفاق افتاد که فضانوردان چهارمین و آخرین راهپیمایی خود در فضا را برای تعمیر مکانیزمی آغاز کرده‌اند که جهت صفحات خورشیدی این ایستگاه را به سمت خورشید نگه می‌دارد.

انتظار می‌رود کار استفن بوئن و شین کیمبرو بر روی دو محور چرخان در بیرون ایستگاه، شش ساعت و نیم به طول بینجامد.

قطعات تعمیر شده در روز سه‌شنبه برای اولین بار مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

کار تعمیرات در ایستگاه فضایی بین‌المللی تا اندازه‌ای کندتر از پیش بینی‌ها صورت گرفته است زیرا هایدی استفانیشین پایپر، یکی از فضانوردان، در جریان اولین راه پیمایی فضایی، جعبه ابزار خود را در فضا از دست داد.

مایک فینکه، فرمانده ایستگاه فضایی نیز در درون ایستگاه بر تعمیرات سیستم تصفیه آب نظارت دارد که فاضلاب را پس از تقطیر، فیلتر کردن، یونیزه کردن و اکسیده کردن به آب قابل شرب تبدیل می‌کند.

در اوایل هفته جاری یک مکانیزم گریز از مرکز این دستگاه که ذرات جامد را از مایع جدا می‌کند، به دلیل از دست رفتن تعادل دستگاه از کار افتاد و هرچند فضانوردان با اعمال تغییراتی ، از جمله حذف ضربه گیرهای لاستیکی و برقراری اتصال مستقیم دستگاه با بدنه ایستگاه، تا اندازه‌ای باعث بهبود عملکرد این دستگاه شدند، اما این تصفیه کننده آب کماکان زودتر از زمان مقرر، در جریان کار متوقف می‌شد.

ناسا قصد دارد تا ماه مه سال 2009 تعداد افراد مستقر در ایستگاه را از سه نفر به شش نفر افزایش دهد اما برای دستیابی به این هدف، عملکرد موثر دستگاه تصفیه آب ضروری است.

بر اساس برنامه زمانبندی جدید قرار است شاتل ایندیور در روز یکشنبه به مرکز فضایی کندی در فلوریدا بازگردد.

ناسا امیدوار بود که در ماه گذشته فضاپیمایی را جهت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل راهی فضا کند اما تصمیم گرفت این برنامه را تا ماه مه سال 2009 به تعویق بیندازد تا فرصت کافی برای تعمیرات دیگر در این فضاپیما را نیز داشته باشد.

قرار است ناوگان شاتل‌های ناسا در سال 2010 بازنشسته شوند اما پیش از آن شاتل‌ها 10 پرواز دیگر نیز انجام خواهند داد.

آسمان پارس

کد خبر 69377

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز