شنبه ۹ آذر ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماهی پلاستیکی، تفنگ آبی و اسب‌های پلاستیکی دارای ترکیبات بحث‌برانگیزی هستند

که فتالات نامیده می‌شوند. ماشین‌های اسباب‌بازی و زینت‌آلات اسباب‌بازی مملو از سرب هستند.

به گزارش هلث دی نیوز  گزارش سالانه ایمنی اسباب‌بازی‌ها که بوسیله سازمان غیرانتفاعی "گروه پژوهشی علائق عمومی آمریکا (PIRG) تهیه شده است، تاکید می‌کند که مصرف‌کنندگان باید بدانند این اسباب‌بازی‌ها نباید به دستان مشتاق کودکان راه پیدا کنند،

این گزارش با نام "مشکل در سرزمین اسباب‌بازی‌ها" امسال بر موادی که در اسباب‌بازی‌ها که می‌توانند برای کودکان سمی باشند متمرکز است. چندین ماده از این سموم بر اساس قانون جدید آمریکا ، لایحه اصلاحی ایمنی فراورده‌های مصرفی سال 2008 ، غیرقانونی اعلام شده‌اند، اما برخی از این تمهیدات تا سال آینده اجرایی نخواهد شد.

خطرات ناشی از خفه‌شدن کانون توجه سنتی این گزارش است، به گفته الیزابت هیچکاک، سخنگوی PIRG خفگی به عنوان علت اصلی مرگ مربوط به اسباب‌بازی‌ها باقی می‌ماند.
بر اساس گزارش کمیسیون ایمنی فراورده‌های مصرفی آمریکا در سال 2007 به خاطر صدمات ناشی از اسباب‌بازی بیش از 80000 کودک زیر پنج سال به بخش‌های اورژانس بیمارستان‌ها آورده شده‌اند، و 18 نفر آنها مرده‌اند.

اما گزارش جدید همچنین حاوی جزئیات از خطر مسمومیت به علت اسباب‌بازی‌ها است.
فتالات‌ها که در بسیاری از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی نرم یافت می‌شوند، می‌توانند هنگامی که جنین در رحم مادر یا کودک در مراحل تاثیرگذار رشد و نمو در معرض آنها قرار گیرد باعث مشکلات جدی شوند. بر اساس این گزارش  این مشکلات شامل زایمان زودرس، نقائص تناسلی، بلوغ زودرس، و شمار اسپرم پایین است.

از فوریه 2009 اسباب‌بازی‌هایی که میزان فتالات‌ آنها بیش از 0.1 درصد باشد ممنوع خواهند شد. به گفته هیچکاک در حال حاضر میزان فتالات در برخی از اسباب‌بازی‌ها 40 درصد است.
 سرب یک سم نگران‌کننده دیگر است که در برخی از اسباب‌بازی‌ها یافت می‌شود. قرارگیری در معرض سرب به کاهش ضریب هوشی کودک، تاخیر رشد ذهنی و جسمی کودک و حتی مرگ منجر می‌شود.

بر اساس گزارش PRIG در سال 2006 یک کودک 4 ساله در نتیجه مسمومیت با سرب به دنبال بلعیدن یک دستبند که 99 درصد وزن آن را سرب تشکیل می‌داد، درگذشت.
 به گفته PRIG این گروه یک قطعه زینتی دیگر کودکان را یافته است که 45 درصد وزن آن را سرب تشکیل می‌داد – یعنی بیش از 750 برابر میزان فعلی که کمیسیون ایمنی فراورده‌ های مصرفی آمریکا تعیین کرده است. بر اساس لایحه جدید اصلاحی ایمنی فراورده‌های مصرفی نهایتا سرب تنها در حد یک عنصر نادر در اسباب‌بازی‌ها باید موجود باشد.

هیچکاک برای اجتناب از قرار گرفتن کودکان در معرض سرب و فتالات به والدین توصیه کرد تا از اسباب‌بازی‌‌‌های ارزان‌قیمت ساخت کشورهای خارجی – به خصوص آنهایی که در چین ساخته می‌شوند، اجتناب کنند. چین حدود 80 درصد کل اسباب‌بازی‌هایی که در آمریکا فروخته می‌شود، را تولید می‌کند.

 به گفته هیچکاک در گزارش امسال، همه نمونه‌های سمی اسباب‌بازی مورد اشاره در چین ساخته شده یودند.

انجمن صنعت اسباب‌بازی (TIA) درباره این گزارش اعلام کرد: "ایمنی اسباب‌بازی اولویت شماره یک برای صنعت اسباب‌بازی است، و این صنعت دائما در حال تلاش بوده است تا اطمینان مصرف‌کنندگان را بازیابد."

این انجمن افزود: "همان توصیه همیشگی قدیمی به والدین و مصرف‌کنندگان برای تضمین ایمنی اسباب‌بازی‌ها کفایت می‌کند- مارک‌هایی از اسباب‌بازی را که می‌شناسید از فروشنده‌هایی که به آنها اعتماد دارید، بخرید؛ و به خصوص هنگامی که کودک  کمسن در خانه دارید- برچسب سنی اسباب‌بازی را بخوانید و مطابق آن عمل کنید؛ بازی‌کردن ایمن را با اسباب‌بازی به کودکتان نشان دهید و بر بازی او نظارت داشته باشید."

دکتر کارن شیهان، رئیس پزشکی مرکز پژوهش و پیشگیری از آسیب‌ها در بیمارستان مموریال کودکان در شیکاگو معتقد است که کارهای بیشتری باید برای محافظت کودکان در برابر اسباب‌بازی‌های خطرناک انجام گیرد."

شیهان گفت: "منطقی نیست که والدین فکر کنند که اگر یک اسباب‌بازی را از یک فروشگاه بخرند، باید حتما بی‌‌خطر هم باشد. والدین باید به دقت اسباب‌بازی‌ها را به خصوص برای کودکان کمسن که چیزها را به دهان می‌گذارند- انتخاب کنند."

کد خبر 69615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز