کشتی‌های جنگی چین و تایوانی امروز (یکشنبه) در آستانه پایان برنامه‌ریزی‌شده رزمایش بی‌سابقه ۴ روزه ارتش چین که در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره آغاز شد، در دریای آزاد رو در رو شدند.

ناو  چینی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، سفر هفته گذشته نانسی پلوسی به این جزیره خودگردان خشم چین را برانگیخت و چین با پرتاب آزمایشی موشک‌های بالستیک بر فراز پایتخت تایوان برای اولین بار و قطع ارتباط با ایالات متحده پاسخ داد.

به گفته یک فرد مطلع، حدود ۱۰ فروند کشتی جنگی هر کدام از چین و تایوان در نزدیکی تنگه تایوان حرکت کردند که در این میان برخی از ناوهای چینی از خط میانه، یک حائل غیررسمی که دو طرف را از هم جدا می‌کند، عبور کردند.

وزارت دفاع تایوان در بیانیه‌ای اعلام کرد که چندین کشتی نظامی، هواپیما و پهپاد چینی در حال شبیه‌سازی حملات به جزیره و نیروی دریایی آن هستند. این سازمان گفت که هواپیماها و کشتی‌ها را برای واکنش مناسب به منطقه فرستاده است.

به گفته این وزارتخانه، در حالی که نیروهای چینی به خط، «فشار» می‌آورند، طرف تایوانی برای نظارت نزدیک، حضور داشت و در صورت امکان، مانع عبور چینی‌ها از این خط می‌شد.

فرد مطلع همچنین گفت: «دو طرف خویشتنداری نشان می‌دهند.» او این مانورها را نوعی بازی موش و گربه توصیف کرد.

تایوان گفت موشک‌های ضد کشتی مستقر در ساحل و موشک‌های سطح به هوای پاتریوت آنها در حالت آماده‌باش هستند.

خبرگزاری رسمی شین‌هوا هفته گذشته گزارش داده بود، رزمایش‌های چین با محوریت ۶ نقطه در اطراف جزیره از روز پنجشنبه آغاز شده و قرار است تا ظهر یکشنبه ادامه داشته باشد.

ارتش چین روز شنبه اعلام کرد مانورهای مشترک دریایی و هوایی در شمال، جنوب غرب و شرق تایوان بر قابلیت‌های حمله زمینی و دریایی متمرکز است.

در مقابل سخنگوی کاخ سفید گفت: «این فعالیت‌ها تشدید قابل توجهی در تلاش‌های چین برای تغییر وضعیت موجود است. آنها تحریک آمیز، غیرمسئولانه هستند و خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهند.»

کاخ سفید در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که آتش این معرکه را با سفر نانسی پلوسی، رئیس کنگره به تایپه روشن کرده است.

کد خبر 696174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • مجید IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    14 13
    بنیان های فکری تمدن غرب سرتاسر غلط است. و موجب این تلاطم ها می شود.
  • نیما IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    13 17
    امریکا برای هر رقیبی ...یک کشور رو شیر کرده و جلو انداخته....برا پاکستان هند رو....برا چین تایوان برا ایران عربستان رو روسیه...اوکراین... و و و...اما از اینها بگذریم ..خخخ موشک های ضد کشتی و پاتریوت ها؟؟؟؟ خخخ درگیری احتمالی چین و تایوان مثل درگیریه یک کشور در حد کویت با شبه قاره ی چینه!!! خخخ ! البته ک اوکراینم هررر روز بیانیه پیروزی میده و انار تخیلی از نابودی نفرات و تانک های روسیه!!! خخخ!!!
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      16 9
      بنظرم اطلاعات درستی از تایوان نداری تایوان ۲۱ امین اقتصاد برتر دنیاست تو خیلی از حوزه های نظامی خود کفاست توانایی تولید موشک های فراصوت رو داره توانایی تولید جنگنده داره درسته در مقابل چین کشور کوچکی است اما برای فلج کردن اقتصاد چین همین تایوان با قدرت نظامی فعلیش کفایت میکنه
  • شهلا IR ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    13 7
    حتما تایوان باید از آقابزرگ منطقه چین اجازه می گرفت مهمان دعوت می کرد
  • FR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 7
    سفر غیر مسئولانه نبود . حمله چین به تایوان و اشغال کامل آن و ضمیمه کردن رسمی آن به چین جزئی از معامله چین و روسیه از یک طرف و آمریکا و انگلیس و اسرائیل از طرف دیگر است . در این معامله روسیه هم قسمت های روس نشین اوکراین را ضمیمه روسیه خواهد کرد .
  • کیان IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    2 7
    هر جای دنیا جنگ بشه..و هرج ومرج به وجود بیاد و در کشوری کودتا شکل بگیره زیر سر امریکای شیطان صفت هستش.و تنها کشوری زیر پرچم هیچ ابرقدرتی نمیره.و به امریکا بها نمیده ایران قدرتمند هستش درود بر ایران قدرتمند درود بر ارتش و سپاه مقتدر 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷💪💪💪💪💪💪💪🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
  • امید جلالی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    2 9
    تایوان بدبخت تو مثل جیبوتی در برابر ماهستی در مقابل چین چه کاری از دستت برمیآید ظرف سه ساعت چین از روی نقشه حذفت میکنه نمیدونه چین وامریکا و روسیه توافق ومغامله کردند بر سر اکراین و تایوان و عراق وسوریه مثل بچه ادم برو قبول کن مستعمره چینی تا سرنوشتت مثل اکراین نشه
  • علی IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    1 7
    چین باید تایوان رو محاصره کامل دریایی بکنه تا فلجش کنه ورود و خروج اونجا رو کنترل کنه همونطور که غربی ها اومدن تیمور شرقی رو به زور از اندونزی جدا کردن و آب از آب تکون نخورد