داده‌های جدید انتشار یافته در روز دوشنبه نشان می‌دهد ترکیه امسال واردات نفت روسیه را دو برابر کرده است و این در حالی است که دو کشور آماده همکاری گسترده‌تر در تجارت و به خصوص دادوستد انرژی در مواجهه با تحریم‌های غرب بر ضد مسکو می‌شوند.

Putin

به گزارش همشهریب آنلاین به نقل از رویترز تجارت میان ترکیه و روسیه از بهار امسال که شرکت‌های ترکیه‌ای از معامله به همتایان روسی‌شان منع نشدند، شکوفا شد و این شرکت‌ها برای پر کردن خلا ایجاد شده ناشی از ترک روسیه بوسیله شرکت‌ اروپایی پس از شروع جنگ اوکراین اقدام کردند.

ترکیه واردات نفت از روسیه از جمله نفت‌های سبک اورال و سیبریه را افزایش داد و  به بیش از ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز تا به حال در امسال رساند، در حالیکه این میزان در دوره مشابه سال ۲۰۲۱ فقط ۹۸۰۰۰ بشکه در روز بود.

ترکیه روسیه به خاطر عملیاتش در اوکراین تحریم نکرده است و می‌گوید متکی به واردات انرژی روسیه باقی می‌ماند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اوائل ماه اوت (مرداد) با هم دیدار کردند و موافقت کردند که همکاری تجاری‌شان را افزایش دهند. 

داده‌های منتشرشده نشان می‌دهند توپراس، شرکت اصلی پالایشگاهی ترکیه و پالایشگاه استار شرکت سوکار آذربایجان به طور قابل‌توجهی دریافت نفت سبک اورال و سیبریه روسیه را امسال افزایش داده‌اند و در همان حال خرید نفت دریای شمال، عراق و آفریقای غربی را کاهش داده‌اند.

پالایشگاه استار در چند سال گذشته با افزایش قیمت نفت روسیه، خرید نفت عراق و «یوهان سوردراپ» نروژ را افزایش داده بودند که از لحاظ کیفیت به نفت اورال روسیه نزدیک است.

قیمت نفت روسیه  امسال در مقابل قیمت مرجع برنت کاهشی بی‌سابقه پیدا کرد، در حالیکه قیمت‌های نفت عراق و دریای شمال افزایش یافتند.

کد خبر 699772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    2 0
    جالبه ترکیه از اکراین گندم میگیره پهباد میده از روسیه هم نفت ارزون میخره با اسرائیل هم مناسبات اقتصادی ایجاد میکنه فقط فکرش اقتصاد کشورشه از آب گل آلود ماهی میگیره