شرکت واکسن‌سازی مدرنا می‌گوید برای واکسن یادآور روزآمده شده‌اش برای زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 کرونای اُمیکرون از مقامات بهداشتی آمریکا درخواست مجوز کرده و در صورت کسب مجوز آماده تحویل این واکسن در ماه سپتامبر (شهریور) است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز درخواست این شرکت از سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر اساس داده‌های پیش‌بالینی برای واکسن به اصطلاح دوظرفیتی است که بر ضد زیرسویه‌های غالب‌شده BA.4 و BA.5 سویه اُمیکرون کروناویروس به همراه گونه اصلی ویروس است.

شرکت مدرنا کارآزمایی بالینی مرحله متوسط تا نهایی این واکسن را هم در دست انجام دارد.

این شرکت همچنین داده‌های کارآزمایی بالینی برای این واکسن یادآور دوظرفیتی دیگرش که زیرسویه BA.1 را هدف قرار می‌دهد، در اختیار FDA قرار داده است. این واکسن هفته پیش توانست در انگلیس مجوز بگیرد.

 اعلام شرکت مدرنا در این باره یک روز پس از آن انجام می‌شود که شرکت رقیبش، فایزر و شرکت آلمانی همکارش، بیونتک هم برای واکسن یادآورشان که زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 کرونای اُمیکرون را هدف قرار می‌دهد، از سازمان غذا و داروی آمریکا تقاضای مجوز کردند.

تقاضای فایزر برای کاربرد اضطراری واکسنش در افراد ۱۲ ساله و بالاتر است، در حالیکه مدرنا تقاضای مجوز برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر کرده است.

فایزر اعلام کرد که به محض تایید مقامات بهداشتی می‌تواند توزیع واکسنش را آغاز کند، مدرنا نیز تولید واکسن دوظرفیتی هدف‌ قرار دهنده BA.4 و BA.5 را افزایش داده است تا برای تحویل در ماه آینده آماده باشد.

چندین کشور از جمله آمریکا، انگلیس و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای کارزارهای واکسیناسیون در فصل پاییز برای محافظت در برابر اوج‌گیری‌های آینده شیوع کووید-۱۹ هستند.

سازمان غذا و داروی آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) از سازندگان واکسن خواست که تا واکسن‌هایشان را طوری تغییر دهند که این دو زیرسویه غالب‌شده را هدف قرار دهند و اعلام کرد که تایید این واکسن‌های یادآور جدید برای کرونا مانند روند تایید سالانه واکسن‌های تغییریافته آنفلوانزا نیازی به بررسی‌ با ازمایش روی انسان‌ها ندارند.

شرکت مدرنا می‌گوید تزریق دو واکسن جدیدش بر ضد زیرسویه BA.1 اُمیکرون و زیرسویه‌های BA.4 و BA.5 به عنوان یادآور در مقایسه با تزریق یادآور واکسن اولیه‌اش بر ضد سویه اصلی کرونا باعث ایجاد پاسخ قوی آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده شده است.

کد خبر 700071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha