کم کردن وزن گاهی به امتحان کردن چند رژیم غذایی نیاز پیدا می‌کند؛ اگر بیشترین امیدتان را به یک رژیم غذایی بسته باشید و این رژیم در درازمدت مشکل شما را حل نکند، ممکن است این رژیم برای «شما» - سوخت‌وساز شما، وضعیت شما، ژن‌های شما- خوب نباشد.

diet

ژن‌ها، خانواده، شرایط محیطی – حتی دوستان‌شما بر میزان غذا خوردن‌تان، شیوه غذا خوردنتان، زمان غذا خوردنتان و این که اصولا چه غذایی می‌خورید، مؤثر هستند. بنابراین نباید خودتان را سرزنش کنید که رژیمی که برای همه مؤثر بوده است، در شما بی‌تاثیر از آب در آمده است.

بهتر است رژیم دیگری را امتحان کنید و به یاد داشته باشید که تقریبا هر نوع رژیم غذایی به کم کردن چند کیلویی وزن دست کم در کوتاه مدت کمک خواهد کرد.

شایع‌ترین رژیم‌های غذایی در حال حاضر رژیم‌های غذایی کم‌چربی و رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات هستند.

رژیم‌های غذایی کم‌چربی

رژیم‌های غذایی کم‌چربی که زمانی اساس راهبردها برای کاهش وزن بودند، در حال حاضر اندکی محبوبیت‌شان را از دست داده‌اند. با توجه به اینکه هر گرم چربی ۹ کالری انرژی دارد، در حالیکه هر گرم کربوهیدرات ۴ کالری، «از لحاظ نظری» با کاهش مصرف غذاهای چرب و خوردن بیشتر میوه‌ها وسبزی‌های پرآب (که نوعی کربوهیدرات سالم شمرده می‌شوند) باید امکان غذا خوردن بیشتر پیدا کنید، بدون اینکه کالری دریافتی‌تان بیشتر شود.

اما اگر برای جایگزینی کالری چربی‌های کاسته شده از رژیم غذایی‌تان به خوردن کربوهیدرات‌های بسیار فراوری‌شده و با هضم سریع (مثلا نان شرینی) روی بیاورید، ممکن است برنامه کاهش‌ وزنتان را به باد دهید.

رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات

خوردن کربوهیدرات‌ها – به خصوص کربوهیدرات‌های به شدت فراوری‌شده (مانند نان سفید و برنج سفید) به سرعت قند خون را بالا می‌برد و این به نوبه خود باعث تحریک ترشح انسولین از لوزالمعده می‌شود. این افزایش سریع میزان انسولین خون باعث افت قند خون می‌شود و گرسنگی‌ شما را تحریک می‌کند.

طرفداران رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مدعی هستند که افرادی که مقدار زیادی کربوهیدرات می‌خورند در نهایت از میزان کالری مجاز روزانه‌شان تجاوز می‌کنند و اضافه وزن پیدا می‌کنند. محدود کردن میزان کربوهیدرات‌ها به نفع مصرف پروتئین وچربی از این اوج‌گیری میزان انسولین جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود احساس سیری شما برای مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند.

بدن برای جبران کمبود کربوهیدرات‌های رژیم غذایی مجبور میشود که از ذخایر کربوهیدرات‌های خودش در بافت کبدی و عضلانی استفاده کند. در این روند همچنین بدن آب هم مصرف می‌کند، در نتیجه در کیلوهای وزن کاهش یافته باید وزن آب را هم در نظر داشت.

 نتیجه کاهش وزن سریع است، اما پس از چند ماه روند کاهش وزن کند می‌شود و حتی معکوس می‌شود، درست همان اتفاقی که با رژیم‌های دیگر هم ممکن است رخ دهد.

یکی از انواع رژیم‌های کم‌کربوهیدرات به نام «رژیم غذایی اتکینز» که مقدار نسبتا زیادی چربی اشباع‌شده و پروتئین دارد، به خصوص ممکن است افراد دارای بیماری قلبی خطراتی ایجاد کند و انجمن قلب آمریکا رعایت احتیاط درباره آن را توصیه می‌کند.کم بودن میزان میوه‌ها و سبزی‌ها (که غنی از کربوهیدرات‌های تصفیه‌نشده هستند) نیز در این نوع رژیم نگران‌کننده است، زیرا این غذاها با کم کردن خطر سکته مغزی، زوال عقل و برخی سرطان‌ها ارتباط دارند.

اما اگر اغلب کربوهیدرات‌هایتان را از سبزی‌ها و میوه‌ها به دست آورید و بر خوردن چربی‌های سالمتر متمرکز شوید، این نوع رژیم غذایی می‌تواند کاهش وزن شما را برای مدتی درازتر از بقیه افراد باعث شود.

کد خبر 701647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha