افراد مبتلا به دیابت نوع یک که نیاز به تزریق چند بار در روز انسولین دارند، ممکن است در نهایت بتوانند با روشی آسانتر، در دهان گذاشتن قرصی که درون گونه‌ها حل می‌شود، این هورمون حیاتی را دریافت کنند.

Insulin

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز پژوهشگران کانادایی در آزمایش بر روی جوندگان انسولینی را ساخته‌اند که می‌تواند به صورت قرص مصرف شود، بدون اینکه بیشتر در آن معده از بین برود.

پژوهشگران دانشکده سیستم‌های غذایی دانشگاه بریتیش کلمبیا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند با توجه به این نتایج مثبت در آزمایش‌های حیوانی، معتقدند در مسیر درست برای تولید فرمولاسیونی از انسولین قرار دارند که نیازی به تزریق پیش از هر وعده غذایی نداشته باشد و به این ترتیب می‌توان به بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی بیش از میلیون فرد مبتلا به دیابت نوع یک در سراسر جهان کمک کرد.

این قرص جدید را می‌توان بین لثه‌ها و پوشش درونی گونه‌ها قرار داد تا به تدریج از مخاط نازک بخش درونی گونه‌ها و پشت لب‌ها جذب شود.

به گفته این دانشمندان در روش تزریقی، معمولا ۱۰۰ واحد بین‌المللی انسولین در هر تزریق لازم است. قرص‌های خوراکی انسولین هم که تا به حال ساخته شده‌اند و از معده عبور می‌کنند باید دست کم ۵۰۰ واحد انسولین داشته باشند که عمده آن تلف می‌شود.

از طرف دیگر، در حالیکه انسولین تزریق در مدت ۳۰ تا ۱۲۰ دقیقه به طور کامل آزاد می‌شود، اغلب قرص‌های خوراکی انسولین فعلی به کندی در طول دو تا چهار ساعت آزاد می‌شوند.

در تلاش‌های قبلی برای ایجاد انسولین نوشیدنی، نیز اغلب انسولین دریافتی در معده تجمع می‌یابد، نه در جایی که مورد نیاز است.

اما به گفته این پژوهشگران، در آزمایش‌های آنها بر روی موش‌های آزمایشگاهی حتی بعد از دو ساعت از تجویز انسولین هیچ انسولینی در معده موش‌ها یافت نشد، بلکه همه انسولین در کبد تجمع یافته بود که هدف ایدئال برای انسولین است.

قرص انسولین به جز راحتی مصرف می‌تواند به میزان زیادی تولید مواد زائد آلاینده محیطی ناشی از درمان دیابت نوع یک مانند سوزن و سرنگ را ممکن است قابل‌ بازیافت نباشند، کاهش می‌دهد.

امیدواری این پژوهشگران این است که بتوانند هزینه انسولین در هر دوز را هم کاهش دهند، زیرا این شکل خوراکی انسولین ارزان‌تر و تولید آن آسانتر است.

البته کار این دانشمندان هنوز در مرحله آزمایش‌های حیوانی است که مقدماتی شمرده می‌شوند و آزمایش‌های انسانی همیشه به نتایج کاملا مشابه با آزمایش‌های حیوانی نمی‌رسند.

یافته‌های این بررسی اخیرا در ژورنال Scientific reports منتشر شده است.

کد خبر 703510

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha